Troldhede Mejeri Krondild


 Innan jag ens har provat osten, så vet jag i förväg att detta kommer vara en av världens godaste ostar (min egna personliga smak). Att smaksätta, skapa en ost på detta vis är för min palett otroligt charmerande och den gentila sältan kommer att smeka min gom som om det vore.... 

Unika Arlas egna ord

- En nytolkning av dill i form av vitmögelost. Krondild får lov att syra länge i det lilla ostkaret på Troldhede Mejeri. Innan vi häller osten i formarna tillför ostmästaren dill via salt direkt i ostmassan. Sedan vänds osten i dillfrön. Smaken domineras av dillfrönas nyanser av kummin och osten har en mjuk konsistens. Smaken av dill är integrerad i hela osten. Inifrån och ut.

Bild: Unika Arla. 

Därför så kommer hela kvällen den 6:e november (Studio Nian) gå till att servera dessa ostar till vår champagnemeny. Fullbokad sen länge, men det kommer fler tillfällen. 

Kommentarer

Populära inlägg