Scavino Barolo 2013

Inte riktigt minus 17, men inte långt därifrån. Jag lovade att återkomma inom kort med varmrätts vinet och det är på tiden att jag nu ritar ned de fina rader som kommer direkt från hjärtat. Tempot har skruvats upp väsentligt, efter några fler pavor av sherryn, så att temperaturen stiger i oss så kommer de dansanta fram i oss alla.
Alexia som är kvällens DJ, inte alla som kanske känner till henne, men för oss disco tokar som är födda tidigt 80 tal så är det en av de ”stora”. Hon pumpar upp takten, och vi har svårt att sätta oss till bords. Men eftersom att både karaff med vin och de köttslag som tillagats under dagen så är vi tvungna att slå oss ned fint och börja bete oss.

Den 8:e december så kommer alla att få ta del av Paolo Scavino Barolo årgång 2013, det är inte så många flaskor som släpps, så kanske att alla inte kommer att komma åt dessa otroligt goda viner. Räknar åren tillbaka, ser och kan läsa mig till, att jag har noterat dessa viner från 2002 och inser efter jag läser mina tankar från tidigare år, att vinerna från Scavino har något speciellt. Att kalla detta för standard Barolo eller instegs Barolo är fan som att svära i kyrkan. Vinet har fått stå i karaff ca 2 timmar och det har hänt mycket på den tiden. Förutom att vi dansat ring brasan och smuttat på Sherry så har även vinet utvecklats och inte bara vi.
Doften är packad med bärighet och det är något inom mig som säger, testa vinet nu, sitt inte där och dofta. Sagt som gjort så kan jag inte hålla mig, ingen annan runt bordet heller för den delen. Vinets torrhet är magnifikt, rosbuskarna knoppar som lätt river över mitt gomsegel, efterlämnaren läcker friskhet av vinets inne. Nypon, viol och mineraler. Tät och balanserad och jag smygkikar lite på de andra och de sitter bara där, och ler!

”Druvorna plockas ur vingårdar i Castiglione Falletto, Barolo och La Morra i början av oktober. Musten jäser på roterande ståltank och dras sedan över till franska fat. Vinet lagras 12 månader i barrique och 12 månader på stora franska fat. Vinet lagras ytterligare ett år på flaska innan försäljning.”
Visst är vinet ungt och lite stramt, men vem skulle inte vara de om någon begärde att en 4 åring skulle bete sig som en mogen tonåring. Vinet har i dag en storhet i sig, och den som gillar att få en lättsammare omgång i truten så är vinet det rätta. För smålänningen som jag, så köper jag en låda och tar upp en flaska varje år och känner hur vinet utvecklats och det tillsammans med mig.

I byn Castiglione Falletto i hjärtat av Barolo, Langhe, hittar vi producenten Azienda Vitivinicola Paolo Scavino. Vinhuset bär namn efter dess grundare Paolo Scavino, som gjorde det första vinet 1921. Nu är det andra och tredje generationen som håller i rodret. Pappa Enrico Scavino som följt sin fars fotspår sedan liten och hans två döttrar Enrica och Elisa delar nu arbetet i vingården och källaren. Familjen Scavino är övertygade om att vinerna ”görs i vingården” och att sambandet mellan natur, jordmåner, årstider och årgångar spelar en mycket stor roll för vad vinet slutligen smakar i glaset.”
Till vinet så har jag grillat och skivat upp Högrev som fått ligga med fett i några dagar innan det har tvättats bort och den fått hänga ute i vedboden under kontrollerade formen för få möra till sig. Och till detta så kommer endast en stor skål med alla de grödor som vi sparat under sommaren och tillika hösten. Inte för att något av de smaker vi reda har på bordet är torra så kommer jag även att servera en skål med mixade örter, vitlök, citron, pinjenötter och så klart en riktigt gräsig och grön olivolja. Dessa smaker får gör vinet och oss sällskap.

Eftersom köttet och vinet, de både. Hojtar efter gemensamma krafter, för att komma till sin fullo. Så på detta vis, sammanför jag vinets kaxighet med köttets protein, och vips så har vi två bästa vänner. Skjuter jag sen till grödor med en viss sötma, beska och sälta så kommer vinet att rundas av och få komma till ro. Jag är heller inte den som vill göra det för enkelt för vinet, så därav alla örter, vitlökar och olivolja. Och detta enbart för att vinet måste i sin ringa ålder få lite motstånd i så kraftenheten från örter och lök.
Jag tackar för er uppmärksamhet och kan inte annat än avslöja att det redan i dagarna kommer tå viner till från Enjoywine och till dem två, skall jag finna perfektionen av gastronomi. Hoppas jag lyckas. Glöm inte att det inte finns hur mycket av detta vin….

Kommentarer

Populära inlägg