Geranium

Då var det äntligen vår tur att åka upp de 8 våningarna som tar oss till magnifika Geranium. Men tre stjärnor i guiden, 19e plats i den italienska vatten listan och en Köksmästare som har alla tre valörer från Officiella Matlagnings VM. Tro mig, undertecknad har höga förväntningar.
Det kan inte bli vackrare än så här, restaurangen som ligger på baksidan av Köpenhamns fina Parken, en klassiker till fotbollsstadion. Stora fina panoramafönster som vetter mot den grönskande parken. Matsalen som sluter sig tillsammans med köket får mig att hisna över hur ett rum kan kännas så fulländat och inte en enda detalj som jag skulle vilja plocka bort eller sätta dit. Allt är så genomtänkt. Den vackra eld som möter oss i matsalens begynnelse får mig att trivas ordentligt. En av de vackraste matsalarna jag någonsin beskådat.
Rasmus tankar får mig att tänka enkelhet men med ett enormt stort hjärta. Efter ett antal år i matsalar som dessa, så går det inte att slappna av till fullo (inte till en början i alla fall) Jag vill känna in allas tempo, humör, känslor och ställer gärna för mycket frågor om precis allt. Men så får jag mina önskade svar på ett mycket gentilt sätt. Alla kockar från köket har uppgifter i matsalen och det händer saker runt vårt bord hela tiden utan att kännas påträngande.  Det känns och märks att Rasmus vill att alla skall känna sig unika både som gäst och medarbetare.
Enastående, vi hade denna dag med oss en speciell gäst, ingen mindre än 4 åriga Agnes som skulle uppleva sin första trestjärniga restaurang (som förövrigt sträckte sig över 6 timmar). Restaurangchefen såg till att vår unga gäst blev bemött som en prinsessa och att få beskåda detta verk under en hel dag gör mig lycklig och stolt över hur tänket är för en restaurang och om sina gäster. Vi övriga vuxna fick inte mindre uppmärksamhet och jag skulle utan problem kunna plocka med mig samtliga i personalen hem för alla, precis alla, hade sina fina detaljer som gjorde oss gäster fantastisk nöjda. Alla presentationer fick oss att njuta av varje rätt innan vi ens hade smakat på rätten. I de flesta fall så avslutades servering av rätterna till bordet med att man adderade till någon smak och det passade lika väl in i om det så var någon från köket eller om det var kyparna som gjorde arbetet. Det som gör mig extra glad är när kockarna tittar gästen i ögonen och känner sig även trygg i sitt tal och inte bara vill springa tillbaka till köket.  

Hantverket av vin är bland det finaste och mest kunskaps berikad jag beskådat. För är det något vi gillar på Livets Goda, så är det hantering av ädel dryck. Att få en 4 minuters lång teater framför vårt bord är något jag aldrig kommer att glömma. Att uppleva en dekatering med portvinstång och samtidigt få allt livligt och gemytligt berättat av vår sommelier, jag hoppar inombords av lyster för en sommelierframtid som bara kommer bli bättre och bättre. Det är bara Operakällaren och PM & Vänner i Sverige som har detta hantverk enligt mig och varför tar inte fler restauranger fram dekateringsvagnen och gör ett skådespel för sina gäster?

Vi kan inte bli bättre behandlade än så här, vi känner oss otroligt nöjda med allt inom servicen.
Det vi inte kan förstår med vinserveringarnas är att glasen kommer in fyllda till vårt bord, varför inte använda de ur snygga träbrickorna och ställ in glasen för att sen servera vinet vid bordet. Det kändes i flera av vinserveringarna som att glasen kom in lätt vinglandes.    
Menyn är lång och kan beskriva den som mjuk, mjäll och spännande. Mitt sällskap som har ätit på fler stjärnor än de flesta kritiker beskrev menyn på detta vis.

”En mjuk och sprakande början som raskade på i ett trivsamt tempo av fina, subtila smaker, texturer och äventyr. Där huvudakten av det gastronomiska skådespeleriet smörjde själens krås och med ett lekfullt avslut av sötmans kärlek”

Alla rätter ligger i säsongens tänk och det finns en klar röd tråd genom hela menyn. Personligen så fattades protein. Jag vill ha kött, vilt, fågel, en klar hälsning från köket att här är ”huvudnumret”
Det var tur att köket hade bakat massor med underbart gott bröd, för mätt på den förövrigt långa menyn blir man inte och då fick vi även extra rätter som för övrigt var fantastiskt goda. 
Här finns allt, vinlistan är har ett gediget djup och det finns viner för allas plånböcker, vi tycker att många av vinerna är lite väl högt prissatta, men samtidigt kan man skörda fina viner till bra priser. Att Geraniums Sommelierer är ytterst kunniga är något jag skriver under på och med lättsam och gedigen kunskap så berättar de om alla drycker på ett mycket inspirerande sätt. Vinpaketet har stor variation, bredd och intressanta smaker. Vi får verkligen valuta för pengarna när vi alla väljer vinpaketet denna dag. För att göra det ännu mer spännande så tog vi såklart in lite pausviner för att se om vi kunde behärska Rasmus kokkonst med att välja vin till hans genuina gastronomi.
Vill man lägga dessa pengar på att bli behandlad som en prins eller prinsessa, vill man njuta av fantastisk gastronomi och få sitta i en matsal som denna. Få en resa inom historia, dryckeskultur och ödmjukhet, så är det till Geranium man skall gå. Det är allt ett skådespeleri och för er som väljer att besöka Geranium, ni har verkligen en upplevelse framför er.
i kommer tillbaka, men då till hösten och se vad Rasmus väljer att göra med höstens primörer, vi kan inte annat än glädjas åt att vi fick vara del av detta skådespel denna dag och som fick oss att känna oss som kungligheter. Tack till Rasmus, Micke och all personal som gjorde vår lunch extra lång och god.
Slutbetyg stjärnor: 4,5/5

Kommentarer

Populära inlägg