Jag är så modern... Cava & Rioja.


Snön smälter så fint här hemma i viken, hemma och vänder i storbyn igen. Det vankas middag och alla är på plats. För er som trodde på att lägga i båten eller öppna upp sommarstugan i påsk, ni kan komma på andra tankar, varför inte komma till Åre och prova vin med mig och många andra. Det vankas stor vinfest på Copperhill och jag personligen skall servera allt som har något gott med sig. Så sätt på takboxen, packa ungarna och frun, mannen eller valfritt sällskap, så blir det lagg hela påsken. Solsken, puder, sorbet och sköna åk, de garanterar jag i massor.
Men vi har ju en kväll av rang framför oss. Även denna kväll, så är  det vanliga sällskapet här. Kvällen till ära, så har jag även bjudit in två ofattbart duktiga köttproducenter och en med rötterna i Spanien. Därav så blir vinerna från Spanien i kväll.

Med spanska toner i högtalarna, så kan kvällen nu börja. Ett gott glas bubblande och såklart från den mycket speciella producenten Segura Viudas. Att bara få känna, klämma och titta på flaskan är en mysfaktor i sig. Sen att dropparna är så goda och fulla av livliga smaker och historiska vingslag gör inte början bättre än så här.
”1954 skapades varumärket Segura Viudas av dåvarande ägarfamiljen till egendomen. Man hade en tydlig målsättning att skapa Spaniens bästa mousserande vin. Ca 30 senare köptes egendomen och varumärket upp av familjen Ferrer som också äger Freixenet. Utan att förlora ursprungsvisionen att tillverka Spaniens bästa Cava har ägarfamiljen investerat stora summor i ägorna med målsättning att ytterligare förbättra produkterna och därigenom cementera positionen som Spaniens bästa producent av mousserande vin.”

Macabeo 67%, Parellada 33% utgör denna blend och nu kommer jag få fan för vad jag skriver. Jag tycker som oftast att Prestige Cava ger mig mer än vad champagne ger mig. Personligen tycker jag att de kalla mineralerna som blandas upp med de citrusfrukter och den låga sötmans känsla får mig att i många fall, hellre dricka Cava än Champagne. Personligen så finnes jag mig mer i Cava än Champagen.

Doften är som att pressa in nosen i ett nybakt bröd av råg, torkade tropiska frukter som hänförs av rostad mandel och ristad hasselnöt, förlåt mig igen, men fasen så gott. Mogen apelsin och dess torkade skal är en av dofterna som vägrar släppa mitt sinne.

Smaken är ljuvlig och har med sin torra stil en stilren kropp. Gillar de färska örterna som piskar min tunga på ett milt sätt, att de torkade frukterna förför även smaken är så fint att känna. Mineralerna som är så uppfriskande och livliga, det går inte att sluta sippa på vinet.

”Druvorna handplockas från de äldsta vinstockarna på egendomen. Vinet får jäsa på temperatrurkontrollerade tankar för att sedan få en andra jäsning på flaska. Därefter ligger vinet på jästfällningen i tre år innan degorgering.”
Vi kommer att servera en bit färsk röding som fick följa med från Fävikens ägor, jo men visst, pallad fisk är aldrig fel. (Skämt) Denna fisk har fått en stunds hälsosamt smekande av salt, socker och kummin för att få en känsla av gravad, samt att sockret inte har fått smälta in så kommer skinnsidan bli som karamell och till detta så kommer en gurksallad som smaksatts med ingefära, wasabi och ett uns chili. 

Tro mig mina damer och herrar. Fiskens sälta och fetma får dropparna att mjukna och det skapas harmoni i gommen. Hettan från wasabi och chili, jo ni, det som händer är att bubblet stramas upp och får en läcker syra. Kummin som smugit sig in på tallriken blir som en bred smak bygga från fisken till vinets örtighet. Vilken start på kvällen, Det känns nästa som att sitta på en filt, nere på Barcelonas strand och titta ut över havet och samtidigt sippa på en mycket bra Cava.

Rioja, du älskade stil och smak. Rioja som fått så mycket kritik under många år, varför? Jo, det kommer från okunnighet hos konsumenten och den som jag, sitter intill skärmen och skriver om vin. Jag gillar inte att Rioja fortfarande har små fläckar kvar av denna inställning. Jag kan jämföra detta med någons barn. Den ena är född 1990, och den andra 2000. Barnen kommer från samma Terroir (Mamma och pappa) men det är väl klart fasen att stilen (Personligheten) ändrar med den fartfyllda utvecklingen dagens samhälle har. 1990 så var Agneta Sjödin modern och snygg, slank och stilren, lite som en modern Rioja idag. Men det är väl klart att år 2015 när den yngre får upptäcka världen och den görs inte genom VHS utan genom en padda eller Iphone. Och jag lovar att Justin Bäver är mer stilren än vad föregående person är. Men det är fortfarande samma DNA, samma Terroir och de två är garanterat lika mycket älskade av sina föräldrar.
Så ni fattar vart jag vill komma, allt har sin utveckling, sin tid och sin syn att de det. Det blev ett helvete när de moderna Barolo kom på tapeten, det blev ramaskri från far och morföräldrar om att ”stilen skulle ändras”. Idag så har Barolo en bredare stil och det finns en Barolo för alla. Lika så med Rioja, det finns en Rioja som alla gillar. Modern eller inte. Frågor på det?

Nu till det som vi egentligen är här för, njuta av gott vin och god gastronomi. Vi har korkat upp en flaska av 2015 Baron de Ley Varietales Graciano. Ett vin som vi alla gillar, moderna eller icke moderna som vi är.

”Baron de Ley har planterat 50 hektar av Graciano druvan. Den anses vara den druva som ger Rioja vinerna elegans, mörk färg och en pepprig fruktighet. Planteringarna återfinns på en högplatå i Rioja Baja kallad Los Almendros.”

Vinet har en kraftfull kropp och den är ”modern” jag känner dofter av svarta vinbär, en lättsam vind av viol, finaste vaniljen och den fina tonen av tiden vinet fått i faten. Musten har fått vila i fat ca 15 månader och det gör oss alla glada. Till denna pjäs så kommer vi att serveras brässerade lammribbs från kusin Lina på Öland. Vi kommer även att få en emulsion på vitlök, tärnad morot och buljong gjord på köttets bekostnad.
”Baron de Ley grundades 1985 som en prestigeproducent i Rioja Baja, med de stora slotten i Bordeaux som förebild. Baron de Ley är en modern bodega men som samtidigt står kvar med ett ben i det klassiska Rioja. Vinanläggningen och de första vingårdarna ligger vid ett gammalt kloster från 1500-talet. Det kompromisslösa arbetet med kvalitet är centralt för Baron de Ley och en viktig del i detta arbete är att vara självförsörjande på druvor, något som är ovanligt i Rioja. Denna strategi har varit framgångsrik och Baron de Leys viner erhåller regelbundet höga betyg av ledande internationella vinexperter.”
Att lamm och Rioja är ett sant samspel är en klarhet jag står för och det går inte att ta minste på våra två extra gäster ikväll, att både kött och vin var till stor belåtenhet. Kvalité av högsta rang och man känner köttets ursprung, speciellt jag som vuxit upp av samma Terroir, modernt eller inte, det spelar ingen roll. Jag tycker såhär, vi skall testa mer viner från Rioja och få en ny skymt av hur gott det är, jag kan sakna den dos av dill man kunde få i klassisk Rioja, men det är ju upp till var och en att gilla.
Vi kan inte annat än tacka för i afton, det blev några pavor av varje vin, men det är det mer än värt. Vi fick många skratt och det blev en lång diskussion om detta med de moderna, och klassiska. Det vi även beslutad om var att vi alla ör olika, har olika skolor men tack vare det så har vi fler vinklar att se och känna saker på. Tack även till er två köttproffs som kom på besök och förgyllde vår kväll, med kloka tankar om djurhållning och kött. Och även ett tack till er som bidrog med närvaro denna kväll. Känner jag alla rätt så ses vi snart igen. Till dess, läs på mer om Rioja och Cava, och så får ni se vart ni hamnar i er smak.



Kommentarer

Populära inlägg