Trediberri Langhe Nebbiolo 2015

Snacka om Gott.
Ett måste, för alla Piemonte älskare och för er som vill börja förstå hur bra viner de kommer från Langhe. ”Lättsamma” viner med kraft och fina stil. Bitiga, men med ödmjukhet och alltid med elegans. Dessa viner hamnar som oftast i bakkant mot sin kung och drottning, därför så tar jag nästan alltid steget mellan de två, och ägnar mig åt detta viol och nypondoftande vin.
Vinerna från Trediberri är med sin rena frukt och lätta elegans, ännu ett stort bevis hur bra vinerna är. Lange Nebbiolo 2015 är och förblir vinet som för många kommer att upptäcka från den vackra lilla kullen, La Morra, i Piemonte. Doften är elegant, blommig och violens toner leker fullt ut med min nos.

Smaken är otrolig, fina tanniner som samspelas av mineraler, körsbär och nypon. Jag tycker verkligen om detta vin. Renligheten, stilen och elegansen är de tre stavelserna som sätter sig klaras av vinet.  Vinet har fått några få månader i fat och det gör vinet piggt, fräsch och intressant.    

Jag pratade med Magnus på Winefinder om detta vin, om att jag bara var tvungen att prova och se vad just jag tyckte. Och nu förstår jag vad han menar. Vinet har det jag söker efter och till senvinterns  välsmakande kött/fågel med tillhörande rovor samt lingon, så har vi den perfekta kombinationen. 

Kommentarer

Populära inlägg