Bodegas Anima Negra AN/2 2015

Det är ön som har två ting jag alltid förknippar med denna ö med. Förutom då, värme, trevliga människor och underbar gastronomi. Så är det Jönssonligan och såklart Vin. Vin tänker många och sneglar snett på mig, men ön levererar mycket spännande drycker och just detta vin, är riktigt bra.
Säger jag att detta är Mallorcas bästa vin, så små ler många och säger, vin det kan inte öborna göra.  -Jo då, det skriver jag under på, alla dagar i veckan. Det är inte så många som känner öns historik, men det finns en lång historia och kunskap om att skapa vin på Mallorca och vinerna blir allt bättre för varje år som går.

Vinet har med sina 13 månader i fat, en otroligt balanserat och nyansrik stil. Att fat blir som vinet kryddning vet många om, och i mitt fall för just detta vin, så finner jag toner av ceder, finaste vaniljen och lyxigaste humidoren. Tanninerna har fin balans och gör att vinets bärighet (hallon, röda rosor och skogsbär) växer sig stor. Givetvis är vinet otroligt ungdomligt och kommer att utvecklas i många år framöver. Tycker att vinet har mycket att ge redan i dag. Låt vinet få dekanteras i en timme eller två så kommer dropparna att vakna upp och smeka dina smaklökar ömsint. Druvorna till viner är följande Callet, Manto Negro, Fogoneu och syrah.

Vinet är sen några år etablerat på den svenska marknaden, för många turister så har vinet druckits på plats, men det stannande som oftast där och hemma i Svedala dracks det annat vin. Men återigen så har det blivit stor ändring, och vinerna dricks på många av Sveriges bästa krogar.

Inte heller att förglömma så har rankorna en snittålder på 70 år, och med det sagt så förstår man vinets kropp på ett finare vis. Ett besök i den lilla byn Felanitx på den sydöstra delen av ön är mer än värt en omväg. I byn så har historik samlats sen 1200-talet och det är en mycket vacker del av ön.

Kommentarer

Populära inlägg