Nyhet.. Cinsault på bolaget

Nyhet på Systembolaget. Ett vin gjort på druvan Cinsault och det är producenten Zonnebloem som står för dagens vin. Ett intressant vin som får mig att känna, Sydafrika har tänkt i nya tankar. Vi provar vinet tillsammans med en klassisk kantarelltoast.
Min första tanke är som jag beskriver den, detta är något nytt och spännande för mig, jag har alltid haft stor respekt för druvan Cinsault och vet hur jäklig den kan vara att ha att göra med. Tunnskalig och aromatisk, parfym och arrogans men alltid med stor kärlek.

Druvan finner sig kanske som bäst tillsammans med andra druvor i så kallades Blends. Personligen så tycker jag att druvan gör sig fantastisk bra som egen i vin. Vissa kanske känner till druvan som Hermitage eller Oeillade. Denna druva är även fader till druvan Pinotage som man klonade tillsammans med modern Pinot Noir.

Jag gillar när det blir lite motstånd mot näsan, fösta sniffen är lite instängd och arrogant, men låter man vinet får gunga med i glaset en minut eller två så händer det saker. Fina bäriga toner som plommon, rödavinbär och körsbär leker med min doft. Kryddigheten är lenare i doften, än vad som smaken mig säger. Smaken är som sin doft, men lägger gärna till den febrilt trevliga tanninstukturen och den långa smaken som sitter kvar länge i gommen. Ekfatens (även ekstavar) inverkan på vinet är gott, och får enbart vinet i god balans.

”Många kommer att rynka på näsan, när vinet provas. Men låt vinet få komma till ro i en stor kupa så kommer det hända saker, tro mig”

Äntligen är säsongen för kantarellerna här, det har varit på tok för torrt men efter en skvätt regn så gjorde det susen och skogen doftar så gott av det gula guldet.
Terese har skapt en kantarelltoast för de riktiga gourmanderna och de som ligger i hårdträning för badsäsong 2018, får nog leta efter ett lite mindre smakrikare recept. Grädde, smör, sherry och Västerbotten ost. -Jo jag tackar, allt ett vin av denna rang behöver för att vi alla skall glädjas tillsammans.
Foto: Terese Cedergren

Cinsault klarar av mer i smak än vad vi kan tänkas tro, var inte rädd för att slinta med gräddpaketet heller inte med osten om man känner för det. Vinet gillar och trivs med feta och smöriga råvaror. Kantarellerna har smaken kvar av blöt tallskog och lite mossig, fantastik till vinet. Pepprigheten i vinet får min att snabbt ta en tugga till av mackan… Låt nu inte mig störa mer, köp en flaska, fixa kantareller och njut av dessa två tillsammans. Smaklig spis och vin.

”Zonnebloem har en lång förankring som en av de ledande vinproducenterna i Sydafrika med anor som går tillbaka till 1600-talet. Vinproducenten har genom åren skaffat sig ett renommé som säger att Zonnebloem med stolthet har bevarat traditionen att producera viner av hög kvalitet.
Vinerna har under åren blivit allt bättre och precis som förr i tiden tillåts varje vin på Zonnebloem att utvecklas under den tid som behövs för att högsta kvalitet ska uppnås. Det gäller allt från vinodling, druvor till vinifiering. Allt för att framställa generösa viner med aromer som visar den specifika druvans karaktäristiska egenskaper.
Zonnebloems viner är tilltalande, stilen elegant, dem har mjuk angenäm smak och de röda vinerna är gjorda för att utvecklas och hålla mellan fem till tio år. Elize Coetze är cellarmaster, Bonny rödvinsmakare och John November är vitvinsmakare.”

Länk till Vinet                                              Länk till Kantarellerna

Kommentarer

Populära inlägg