Frestelsens godsaker.

Poppigt värre, en helg som för mig blev lång, givande och riktigt trivsam ute på olika event. Så när de kommer en kväll som denna, de knackar på dörren vår, och det är enbart ett lugn och ett gäng leende som där står, de är då man känner att gastronomin och dess tillhörande dryck kommer att sitta som grädden på moset efter några hetsiga dagar.
Det som är lite speciellt för kvällen vår, är att. Mr. S har med sig både vin och en huvudrätt, så jag har på förhand blivit delegerad till att enbart sköta förrätt och det som skall drickas till kaffet och de små försynta sockersöta tingen. Så som sagt och gjort så har jag då, enbart förberett lite enkelhet för kvällen vår.

”En magnumbutelj är lagom för två,
om det bara är en som dricker.”


Att dricka halvmagnum eller magnum buteljer är spännande och det är väl vetenskapligt bevisat att magnum är den perfekta lagrings storleken på en butelj och att den även är lagom för två, om det bara är en som dricker. Men för mig och många andra så finns det även de flaskor som kallas halvflaska och det är de vi fått tag i ett gäng som start för kvällen.

Jag kommer att bjuda på som förrätt, en kall inkokt fjällröding som fick svalka av i sin lag smaksatt med fläder, kummin och citron. Till detta så har jag förberett smörstekta kantareller, majonnäs som läckert fått smak av sparad ramslök. Och då till denna firre så blir det en flaska var? Jo det stämmer, fast då 375 ml så ett stort glas med lättsam påfyllning för de som önskar.
I glaset vårt, så bubblar det vackert av fint rosa bubbel, den fina moussen lägger sig som en skrud på ytans topp. Det poppar och stänker av de nyvakna små bubblorna och det på perfekt vis kittlar lite för mycket i nosen, eftersom att jag som vanligt har för bråttom ned med plytet i glaset. Doften är ingivande och får mig att känna sommarskrud och juli häng på terrassen. Jordgubbarnas högfrekventa smak av sötman kärlek, krusbärens sköra syra och smakfulla hallon är det som kommer tydligast mot näsan min. Smaken är fint balanserad och syran växer tillsammans med vinets fruktighet. Piggt vin som lätt dansant tar sig över mitt gomsegel.

”Vinet får jäsa på temperaturkontrollerade ståltankar. Därefter får en andra jäsning på flaska ta vid. Vinet ligger på sin jästfällning i flaskan under ca 12 månader innan degorgering.”

Viner kan inte hålla sig längre och skriker efter rättens smaker och övertygar oss alla runt bordet att ta en första tugga av rödingen och dess sällskap. Kummin, dill, citron är toppen till bubblorna och livar inte till det för mycket för någon av de. Fiskens textur och sälta kommer mycket bra överens med vinets frukt och mineral. Det som händer med vinet är det krallar till sig och öppnar tacksamt upp sig för att ge sig ann de smörstekta kantarellerna. 
Och hörru… Vilket fint möte de två emellan. Löjligt gott, som den lilla detalj som jag i sista sekund strödde över fisken, så blev fänkålspollen en fin avrundning för vinets smak. För oss godis tokiga så får vi tänka oss den karamellen som är med hallon och lakrits…  barnsligt gott! 
I glaset har vi N/v Segura Viudas Brut Rosado. Trepat 90%, Garnacha 10%.
”I hjärtat av Penedès vinregion i Torrelavit, strax utanför Barcelona, ligger den välrenommerade vinproducenten, känd för sin fantastiska Cava, Segura Viudas belägen. Producenten etablerades 1954 av familjen som ägde egendomen och målet var från början att skapa Spaniens bästa mousserande vin. 
1989 köptes egendomen och varumärket upp av familjen Ferrer, ägarna av Freixenet, som delade ursprungsvisionen om ett mousserande vin av absolut högsta kvalitet.

Ledordet för vinproduktionen har genom åren varit ”tålamod”, att ha ett finger med i spelet i allt från druvan på rankan till upphällningen på flaskan och att aldrig påskynda eller tvinga fram karaktärer eller uttryck som inte vill komma fram. Respekt, innovation och utveckling är hörnstenarna för Segura Viudas högkvalitativa viner.

Marken som kultiveras har en lång historia som dateras så långt bak som till medeltiden och detta är någonting som producenten är speciellt stolt över – att odla vinrankor i jord med historisk betydelse. Druvorna som odlas är framförallt de för regionen klassiska gröna druvorna Xarello, Macabeo och Parellada och den filosofi som styr dessa druvor är att omgivningen ska få ge karaktär till druvan. De örtagårdar, fruktträd och den omgivningsstruktur som härbärgerar rankorna bidrar med en ytterligare dimension av personlighet i det sedan vinet.

De mousserande vinerna framställs genom den traditionella metoden och Segura Viudas anses idag som en av de främsta producenterna av Cava i Spanien.”

Vi får här spela fram kvällen en timme eller så…. fick ju inte vara med på att bereda heller inte skapa fler ”rätter” denna kväll. Så ca 3 timmar senare och med ett kaos till köttkoma och ett lätt överförfriskat smaksinne, så tar vi oss nu till salongen där kokkaffet är klart, sötsakerna är framtagna och det mörka kubanska guldet är upphällt i våra glas.
Med brasan sprakandes i bakgrunden och den björkdoft om smyger sig oss är fantastisk. Jag sneglar lite mot ena fönstret och ser att det är inte mer än 9 grader ute, tänker för mig själv och hade då hoppats på att det kanske kommer snö i dagarna, men får nog vänta lite med den säsongen.

I glasen våra, så svingas nu trevnad av destillerat skapt av melass. Våra sinnen fylls med präktiga dofter som karamelliserade apelsin, solvarma persikor, torkade aprikoser, rostade nötter och fin choklad. Det är inte alls svårt att tänka på julens dofter men vill påpeka att tanken måste även vara på en strand iförd hängmatta och känna exotismens (de exotiska) präglande sötma och kärlek.  

”Framställd av melass och destillerad i enkelpanna. Ingående rom är lagrad under minst tre år på fat av amerikansk ek.”

Jag tar mig en pralin, låter chokladens kakaofett få smälta lättsamt på tungan, tar samtidigt en sipp på den kubanska rommen och känner hur exalterad jag blir när smakerna möts och förs samman. Kan inte hålla mig utan tar mig en ny pralin, denna är fylld med körsbär och arrak, jag tror inte mina smaklökar, vilken läker stil som suger upp smakerna av rommens ceder och fatkaraktär. Känns som jag just äter världens godaste ”dammsugare”.
Kokkaffet som är så långt bort från ett lättsamt fruktigt Hipsters kaffe, och skulle få vilken ekologisk Söderbo att sätta i halsen. Kaffet är kokt av en jämtlänning och dricks av samma stil på folk, skall det smaka så skall det. Och kaffet verkligen tar fram sötman, frukten och krafter i rommen, även att destillatet endast har en ålder på 3 år så gillar jag verkligen rondören i flaskan.

Vet att varje seriös bartender, eller förlåt, mixolog skulle älska att använda denna rom i drinkar och absolut, jag kastar inte en shaker efter någon om så skulle vara fallet. Men vill hålla oss till att dricka denna rom utan massa krusiduller och låter mitt sällskap vara de perfekta ingredienserna. För er som går emot mig, och de skall man om man känner för det, så kolla in min käre vän Tessans recept på smakrika drinkar blandat på just denna rom. The Brand New Republique Gran Añejo är den saga vi provat, njutit med och av.

”Enjoy Wine & Spirits har genom ett nära samarbete med utvalda vinerier, destillerier och producenter runt om i världen utvecklat produkter i olika stilar. Målsättningen är att alltid leverera produkter med högsta kvalité i förhållande till pris oavsett ursprung.”

Vi är rörande överens om att vi njutit är goda drycker, gedigen gastronomi och härliga skämt och ett uns allvar, har kvällen nu givit oss ro och några har även redan slumrat in för en god natts sömn. Vi hörs och ses i vimlet och njut av dagen.

Kommentarer

Populära inlägg