Corimbo & Roda I

Kvällssolen värmer upp vår vik och grillen kan inte bli mer glödhet. Därför passar jag på att titta lite extra på den silvriga och röda kolen som vilken sekund som helst skall få bereda kvällens kött. Middagen denna afton blir i sällskap av fyra ytterst duktiga sommelierer, och de alla hör hemma i de jämtländska skogarna. De tillhör med andra ord den sorts vinälskare som alltid är ödmjukt öppna för att prova nya och spännande ting i både flytande och mer fast form. Låt oss sätta oss till bords och njuta av det bästa köttet för dagen, och av två underbara viner från Bodegas La Horra i Ribera del Duero och Bodegas Roda i Rioja.
Först ut denna kväll blir 2012 Corimbo, från Ribera del Duero (nr 72444, 269 Kr) skapt av 100 % Tinta del País (Tempranillo). Bodegas La Horra är en Bodega som jag vill att vi alla lägger på minnet. Druvorna är skördade från två olika lägen; Roa och La Horra.

”Druvorna har macererat i 18 dagar och jäst på ekliggare samt ståltank. Vinet har sedan lagrats 14 månader på 225L ekfat, 80% franska och 20% amerikanska.”

Doften är för mig klassisk med moderna inslag. Första sniffen är lite pepprig, ett uns av långpeppar får mig till att dofta djupare i vinets inre och de härliga fattonerna möter upp med sällskap av bitter choklad, bigarråer och fänkålens stjälkar.

Jag sippar med glädje i mig den första klunken och stöter på en ungdomlighet som får mig att rysa till av glädje, i smakernas värld så uppkommer det euforiska känslor så som plommon, färska örter och såklart fuktig ceder. Och ni som känner mig så brukar jag spara den bästa smaken till sist och det är med stor lycka som jag läppjar på anis och lakritsens söta begär.
”Bodegas La Horra i Ribera del Duero och är från början ett projekt vars syfte varit att skapa det bästa Tempranillovinet utanför Rioja. Gänget bakom Bodegas Roda har i flera år och provat sig fram. Efter ett antal år så börjar man inse att byn Burgos och La Horra är rätt plats för att fullfölja visionen.”

Tanken enligt mig, är att man efter ett 20-tal års ihärdigt arbetande med kultförklarade Bodegas Roda ville flytta över samma kärlek, kunskap och djup till de Tempranillo odlad på annan ort, i Ribera del Duero. Och jag kan förstå denna tanke. Det är bara att hälla upp ett glas av vinet och luta sig tillbaka i sin stol, för vinet har massor att berätta om sitt ursprung.”
Vinet är helt fantastiskt till kvällens gastronomi, grillad karré från känd grisbonde i Sörmland. En syrlig med samtidigt lagom söt chutney av gårdens rabarber och till råga på allt så en skål med grillade grönsaker och krispiga pommes. Vinet är som gjort för rätten och köttets feta och smakrika kött tar sig an vinets kropp och köttet behöver lite motstånd från vinets ungdomlighet och tannin. Grillens smaker har penetrerat grönsakerna och sötman kommer fram på ett fint vis och här gläds vinet extra, tack vare att vinet besitter mörk och röd frukt som gör att de sammanförts på ett glatt sätt. Rabarberna gör vinet lite kaxigt och strävt, precis som vi önskar av en spanjor av högre klass.

”Namnet Roda kommer från begynnelsebokstäverna i ägarnas efternamn, Mario Rotllant och Carmen Daurella:  Ro-Da. 1987 kom man igång med att med att skapa kvalitetsviner där målet var tydligt, absolut världsklass”

Vi tar oss vidare till nästa glas och vinet har dekanterats i ca två timmar innan vi blir serverade av Sommelier Mr S. Vi alla runt bordet utbrister i kör, om att vi är väldigt dåliga på att dricka vin från Rioja, och lovar oss själva att det skall bli stor ändring på detta omgående. Doften av vin nummer två är svårslagen.  Komplext, intensivt och bisarrt bra, 100 % Tempranillo även här och det ryktas om att det finns någon enstaka procent av Graciano, upp till 5 procent i denna årgång. Detta är ett vin som jag personligen doftar på minst lika många gånger som jag smakar på det: dofter från den finaste vanilj, nymald peppar, örter, fat och riktigt solvarma körsbär. Smaken är som sin doft men det går inte annat än addera till kall choklad av hög kakaohalt, plommon och torkad mynta. I glasen har vi 2009 Roda I Reserva (Nr 73862, 499 kr). Värt varenda krona.
”Jag tar mig en titt runt bordet, ser på mina vänner att det är stora leenden och slutna ögon, så jag förstår att de njuter lika mycket som jag och det är en härlig syn att se och uppleva.”

Vi tar oss en ny portion av fläsket och fyller på med pommes och chutney. Om första vinet blev bra till rätten, så kan vi nu nöjt konstatera att Roda I gjorde sig ytterst bra till alla smaker; ett gentilt vin som ”rättar” sig mycket efter vad som bjuds från tallriken. Kvällens främsta tugga och sipp blir klart den svål som fick ligga längst kvar på grillen, och bli extra knaprig och frasig. Att sedan doppa den i chutneyn och sen avsluta med en stor klunk av vinet… Ja det händer ibland, en liten tår kom från min kind av ren gastronomisk lycka.

Vinet i sig klarar av de mest feta och smöriga råvaror, men låt mig tro att hettan ifrån chutneyn gjorde kvällen för oss och vinerna. 

”Druvorna skördades manuellt mellan 25 september och 21 oktober. Alkoholjäsningen och den malolaktiska jäsningen sker i stora temperaturkontrollerade fat. Därefter lagras vinet 16 månader på franska barriquer, 225L varav hälften är nya och resterande är andragångsfat. Efter fatlagringen sker ett urval där det mest koncentrerade vinet med mest intensiv fruktprofil, högre extraktion och stor lagringspotential väljs ut för Roda I. Vinet, från över 30 år gamla stockar, har sedan lagrats på flaska i 20 månader.”
Kvällens viner är till stor belåtenhet, och jag ser än mer fram emot att prova de två kommande släppen och återigen få njuta av de kultförklarade spanjorerna som alltid kommer ligga oss varmt om hjärtat.

”Bodegas Roda producerar i dagsläget viner från ett tjugotal olika vingårdar i Rioja. Dessa olika gårdar vinifieras var för sig och en panel bestående av de anställda på gården avgör vilket vin som skall bli Roda (röd frukt) samt vad som skall ingå i blenden för Roda I (mörkare frukt). Endast 17 vingårdslägen väljs ut till Roda och Roda I varje år. Efter ett år på fat bedöms vinerna genom blindprovning, och man avgör vilka som ska gå till Roda – röd frukt – och vilka som ska få bli Roda I – mörkare frukt. Samtliga viner lagras på franska ekfat (ca 2 år) och all filtrering sker med gravitationskraft.”

Tack Foodfolder & Pia för fantastisk recept. 
Läs mer om sommarens perfekta middagar och drycker på www.foodfolder.se 

Kommentarer

Populära inlägg