Stanko Radikon

Vin i stil med vintern, Återigen så har gubbarna samlats för att inta nya viner och ny gastronomi. Denna gång är det kanske inte riktigt vad det har väntat sig i sina glas. Vi kommer att ha en rätt, och tre viner till smakerna. Varför det enbart blir en rätt är för att på ett ombesörjt sätt och på ett ärligt vis kunna ge vinerna samma utgångsläge.
Jag gillar att sätta tänderna i ting som jag inte har stenkoll på, att få släppa sina hämningar och plöja mer kunskap och speciellt av denna stil på vin, och jag vet att de runt bordet är ohyggligt ärliga personer och kommer att döma våra droppar på ett korrekt och ärligt sätt.

Vinerna kommer från den tyvärr avliden Stanko Radikon, han är en av pionjärerna inom Orange vin i Friuli. Tillsammans med andra celebriteter såsom Josko Gravner började han experimentera med skalkontakt för vita druvor redan 1995. Sättet att gå tillväga på, är stora erfarenheter från Stankos farfar. Stanko har alltid blivit i fråga satt om sin teknik att skapa vin, det har haglat mängder med nedlåtande ord om dessa viner, men han har alltid stått vid sina vinerna sida, alltid trott på det han gör och det är här som han har vunnit mitt hjärta, att tro, älska något så mycket att det kvittar helt och hållet vad andra säger.
Det som gör Stankos viner så speciella är tiden för skalen, upp till 4 månader lång skalmacerering, detta gör vinerna unika. Och han insåg att det fanns verkligt inget behov av svavel, och slutade att tillsätta helt och hållet under 2003. Jag skall redan här höja ett varningens tecken om att denna teknik kallas i mångas munnar för traditionell vinframställning, bull-shit säger jag och vill inte sätta tekniken i ett fack. All seriös vintillverkning, där spelar tradition och tid inte någon roll. Stanko har alltid gjort viner på sitt sätt, trott på det och det är för mig lika mycket kärlek som Henri Jayer, lade ned på sina viner. Det finns bara olika sätt att komma fram till det perfekta vinet, för en speciell stil.

Stankos son Sasa, gör viner i sin egna stil (Chardonnay, Pinot Gris) och driver idag 11 hektar stor egendom med enorm energi och passion. Kortare tid för skalen i musten gör att dessa viner är en inkörsport till stilen som kallas Orange vin. Stankos viner är baserade på Chardonnay och oftast upp till 80 % övriga är Tocai druvan.
Till dessa rara droppar behöver vi fett och då i kall stil som fet kall gris som torkats och rökts, eller i varm textur som en fet sås av grädde och smör, gärna med salta inslag av kaviar för återigen mer fetma. Därav börjar vi med chark från Jämtland, Vindelsrökt gris, perfekt med sälta och fet krämig textur, kommer göra allt gott för vinet skulle. Alla de tre vinerna har en påtaglig men behaglig syra, jag kan dessvärre inte påstå att det är en ”ren” friska utan jag känner med av apelsinskalet härliga oljighet och fina bitterhet.

Likaväl så har vinerna de tre, en oxiderad ton som sig bör tack vare den stil som tillönskats vinet i sin tillverkning. Denna doft och smak, kan man till stor del med att dekantera vinerna så får man en mjukare ton.

2012 Har en stor korg i både sin doft och smak av torkade exotiska frukter, saffran och en viss del nejlika. Två dagars gammal Prinsesstårta är det någon som slänger ur sig vid bordet, och alla skrattar gott och inser samtidigt fakta (ett gott tecken).  Lång liggare till höstens äpplen med en viss ton av timjan. Vinet har en god balans, men inget man känner av vid första klunken. Ett gott vin som gjorde sig utmärkt till torsken som badade i svart kaviar och smör, denna lilla enkla tillredelse gjorde vinet mycket behagligt och mjukt.

2013 har en livligare syra än 2012 och såklart kommer korgen fram med aprikoser, plommon, russin och nypon. Men i denna butelj så är örtigheten mer påtaglig och alla runt bordet drar långa sniffningar av krondill, torkad lökblast och till en viss del så finner jag nejlikan och saffran i denna butelj.  Till detta vin så fick vi så på passligt addera till en stor sked med kaviar till fisken, enbart för att den livligare syran skulle få lugna ned sig och frukten skulle få mer spelrum. Detta vin är enligt mig ett måste att dekantera 20 min innan avnjutning. Första sniffen av 2013 fick mig att piggna till ordentligt av årgångens vackra friskhet.

2014 Min favorit av dessa tre, varför är för mig lite oklart, men fick en gemytlig uppfattning omgående av vinet och jag tillsammans med de övriga, så känns det som att man tagit det bästa dofterna av 2012 och tillsatt i smakens 2013. 2014 har för oss en större kropp och en mer ingivande story. Vet inte om det kan vara som så att 2014 har ”bara” 12 dagars skolkontakt och på så sätt får vinet en liten annorlunda stil. Alla viner har en gedigen Terroir som bestå av mineraler och de livar verkligen upp vinerna. Vingårdarnas mark som en gång i tiden var havsbotten, detta medför att vinerna även får en läcker kall stenighet.
 Vi alla kan inte annat än mena på att vi testat tre viner av en ikon inom denna stil av vin, vinerna är levande och de ändrar på sig i glasen under kvällens gång. Har provat vinerna innan, de har ibland flaskvariation, för vissa är detta ett jobbigt problem. Men för mig är det bara ett prov på att utsätta mina kunskaper till hur moder natur gör precis som hon vill, och det är ju de som gör det så kul med vin och dess gastronomi.

Stankos viner arbetade jag med under min tid på vinbaren i gamla stan, tillsammans med min kära vän och läromästare Olle Cellton så lagande han ”naturlig” och sagolika rätter till denna viner. Denna kväll så valde jag fett och salt. Men vinerna älskar grönsaker, speciellt kål och sallader som har en viss bitterhet. Glöm inte att piffa upp de gröna med några droppar olivolja, lite rostade mandlar och varför inte riva en del tryffel över som kommer göra vinerna gott.

”AZIENDA AGRICOLA RADIKON Stanko Radikon är en av pionjärerna när det kommer till naturviner och viner med extremt lång skalkontakt. Så kallade orangeviner. Stankos filosofi för vinproduktion är lika enkel som den är komplex – Att producera ett vin som är helt naturligt. Ett vin där ärlighet och äkthet är viktigare även om det kan bidra till stora variationer mellan årgångarna. Generiska viner som strävar efter att minimera årgångsvariationer är helt ointressant för Stanko Radikon.”


Kommentarer

Populära inlägg