Bombad anka & fet fisk

Snön faller så fint utanför vårt köksfönster, man kan nästan tro att man är i Landet Narnia. Jag som älskar snö, kyla och metervis med vitt puder, jag kan inte annat än invänta mer snö och kyla. Som tur så är mina grabbar här, vilken sekund som helst och de är lika förtjusta i snö, som i vin och gedigen god mat. Låt mig presentera kvällens tema. ”Asiatisk pippi, med vissa drag åt fisk och svält ris, med inslag av moderna droppar från, där nere. – Ja jag gillar långa teman, men att tror då att jag skall få med mat och vin.
Sushi är en del av mig och jag erkänner på direkten, hur duktig jag än kommer bli på den saken så är kommer jag alltid vara förknippad med en amatör. Att bereda sushi är ett stort hantverk som under många, många år att enbart förstå sig på hur det perfekta riset skall bli till. Så min teknik är som den är, och hoppas att sällskapet skall förstå min välvilja att vilja lära mig än, att gå till ett av byns bättre ställen för att njuta av den riktiga fisken.
Mina vänner sitter nu intill vårt bord och är beredda för att sätta träpinnarna i spel, ett stort fat dukas in och vi alla har kurrande magar så vi sätter igång, med en gång. Tre olika typer blir det, Gunkan -Maki med laxrom, två klassiker av Nigiri och Aburi Sushi som är beklädd med rimmad gös från Bolmen i Småland och sotad lax från mina vänner på Fröya.
Inte att förglömma så har vi även några ädla droppar i våra glas och det är inte mindre än Weingut Jurtschitsch som står för kvällen vita. 2015 Riesling Zöbiger Heiligenstein Erstes Gewächs. Tok bra, vilket vin. Vi hinner alla analysera vinet och när jag ser mig runt om bordet så är det knäppt tyst och enbart leende på alla mina vänners läppar. Det är detta man kan kalla för ett ärligt svar om vinet är bra. Doften av omogen exotisk frukt, persikans hårda skål, grönskade drömmar som om självaste Ida i Lönneberga var ute och sprang på sin äng, drog sina lena små händer mellan alla blomstrande blommor och gräs. En lätt örtighet som gör sig mer tydlig i smaken sin. Mineraldriven med stor elegans av friskhet och balans. En naggade liten god sötma drag sig över min tunga och ger mig ett behov till att vilja ha mer. En liten puff av torkad svartek. Ett mycket trevligt vin till den asiatiska stil på mat som vi nu njuter av.

”Weingut Jurtschitsch med sina månghundraåriga anor är ett av de äldsta vinerierna i Österrike. Källarna på egendomen där man lagrar vinerna innan buteljering är flera hundra år gamla. Idag drivs företaget av en ny generation med Alwin och Stephanie Jurtschitsch i spetsen. Alwin har vuxit upp på egendomen och efter skördar i Australien, Nya Zeeland och Frankrike var han tillbaka hos familjens vineri i Langenlois, Kamptal för ca 7 år sedan. Stephanie kommer från Rheinhessen, 

Tyskland och har även hon vuxit upp på föräldrarnas vingårdar. I det här fallet Gunderloch. Sedan Alvin och Stephanie tog över ansvaret har man succesivt höjt kvaliteten på varje produkt i sortimentet vilket medfört att man i dag producerar mindre vin än tidigare med av betydligt högre kvalitet. Samtliga ägor är ekologiskt certifierade och på den berömda vulkanen strax utanför Langenlois, Heiligenstein, jobbar man dessutom biodynamiskt. Filosofin är att låta läge och jordmån spegla karaktären av respektive vin. Elegans, balans och renhet är ledorden. Varje druva som plockas och pressas vid skörd måste vara helt fri från angrepp från botrytis och liknande. Nyligen har Alwin och Stephanie blivit utsedda till några av de mest intressanta vinmakarna i Österrike av det ledande vinmagasinet i landet, Gault Millau.

Fet och proteinberikad mat, önskar sig ett sällskap av frisk och fin frukt, matens rena och fina smaker gör sig ytterst bra till vinet och vinet kommer verkligen till sin rätt, när soyan, wasabin och fisken möter vinet i gommen, en sprakande smakfest. 
-Men, varken jag eller inte heller någon annan runt bordet vill säga att det är det perfekta matchningen mellan smaker från droppar och gastronomin, utan att de två tillsammans blir som att man enbart först samman en smak. Normalt sätt brukar jag/vi analysera om vad som hjälper varandra i smaker och hur fett, protein, syra, sälta osv. känns på olika sätt. Men här blir det bara som, att allt skall vara tillsammans och det går inte att skilja dem åt. Vilken start.

Nästa anrättning har även den smaker och tankar till Asien med wasabi, chili, soya, ingefärans kryddning, det är dessa smaknyanser som jag vill känna i vinet, och vi får väl se om vi gör det. Krispig anka med grillad lök och majonnäs, visst låter det enkelt? Och ja, det är det.

Jag serverar ankan i tunna skivor, gärna mer röd än inte, på tallriken så kommer även löken och en klick med smakrik och onyttig dipp. Svårare än så gör vi det inte. Såklart finns det backup med ett stort lass med i bakgrunden, men tänkte hålla mig lite åt fine-dining hållet, när man ända kan det.
I glaset så har vi en sval pinuppa från Nya Zealand, typiskt stil med varma vindar av mogen röd frukt och tydliga inslag av det öländska allvaret, då med örterna som front. Visst är det en förnämlig liten ton av ek som kittlar på min tunga? Vinet har en fin fräschör och lekfullhet som kommer att främja pippins feta yttre.

Sötman från löken gjorde vinet mer avslappnat och som beräknat till minsta detalj, var att soyan och chilin i majonnäsen skulle flörta med vinets mineraler och vi fick återigen rätt i tanken med att allt skulle smaka asagött. Vad kan mer begära av ett sammanträffande av dessa två. God mat och gott vin, det är resultatet av en fantastisk afton. 2015 Misty Cove Organic Pinot Noir, är de vi har i våra glas.

”Vinet får jäsa på temperaturkontrollerade ståltankar med regelbunden punch down under jäsningsprocessen. Efter jäsning dras vinet om till mestadels neutrala franska barriquer om 228 liter där vinet får lagras i 9 månader innan buteljering.”


”Misty Cove har sitt ursprung i det kanske mest kända vindistriktet på Nya Zeeland, Marlborough, som är beläget längst norr ut på sydön. Majoriteten av vingårdarna här ligger på en platt och bördig före detta havsbotten där förutsättningarna för stora skördar är optimala. Misty Cove har valt en annan filosofi när man etablerat sina idag fem vingårdslägen i Marlborough. Först och främst har man valt lägen som ligger på magrare jord, med mera extrema klimatförhållanden. Sedan har man tittat på hur dessa lägen kompletterar varandra och vilka förutsättningar för ekologisk odling som finns. 
Idag förfogar man över ca 50 hektar vingårdsmark varav ca 35 hektar är ekologisk eller under ekologisk konvertering. Grundare till Misty Cove är Andrew Bailey, en före detta rugbyspelare som är född och uppvuxen på sydön. Andrew har en tydlig vision om ett naturligt vinmakande där jord, klimat, druvor och inte minst hans egna bild av hur ett vin i världsklass från Marlborough skall smaka”

Åter igen, är en kväll i vinets sagobok över, och mina gäster kickar sig hem på sina sparkar. Vit ligger snön över vår fjärd och det är riktigt fint med att vintern är här. För som jag väntat. Smit i väg till systembolaget och gör ett inköp av dessa två kalas trevliga viner. Njut till fullo.





Kommentarer

Populära inlägg