Papillon Crozes- Hermitage 2014

Det blir en del Syrah och Shiraz denna vecka, men varför inte? De är ju den perfekta höstdruvan. Gillar viner med en personlighet, en kropp, en själ och ett inre som får mina sinnen att bli besatta av att lära mig med om vinet, smaker och framförallt Terroir.
De är inte alltid som vinerna behöver kosta skjortan för att upplevas som fantastisk, jag parerar som oftast prislappen med gastronomi, miljön och sällskapet. Får man till alla de tingen så kommer vinet att smaka bättre och mer. Tror mig, Petrus smakar inte alls roligt med ett gäng nötter som föredrar sockersöt-sliskigt kaffe med hubba-bubba smak. Men ”billigare” viner smakar mycket bättre i goda vänners lag. 

2014 Crozes-Hermitage LePapillon är skapt av naturen och Gilles Robin. Druvorna kommer från 5 hektar stor mark, unga stockar (15 år). Åldern på druvorna är ett evigt tal om vad som är ger bäst vin, unga eller gamla stockar. Jag tycker att det är vad jorden, händerna och kunskapen sätter för prägel på vinet, och det är det som bevisar ett resultat av ett vin inte rent av åldern på rankan.

I vinet känner jag ihållande pepprighet och fin röd frukt. Det ljuvliga är att jag känner julens kryddor i vinet såsom nejlika, torkad apelsin och kryddpeppar. Vinet har en god balans och tack vare fatens  inverkan på att ”sy” ihop dropparna och allt känns så kärleksfullt.

”Norra Rhonedalen i Frankrike, härstammar  vinet specifikt från Crozes-Hermitage, som är den största av alla de norra appellationer Côtes-du-Rhône. Vingårdarna ligger runt Hermitage, där marken är jordigare och lättare att arbeta med. Crozes-Hermitage viner är mindre robusta och kralliga än Hermitage, men ändå, de är vackert aromatiska och fruktiga. Cuvée Papillion Crozes-Hermitage är ett feminint och kryddigt vin, med fin elegans och silkeslen finess, precis som sin "storebror, Cuvée Alberic Bouvet.”

Efter ett halvt glas, så inser jag fort vad som skulle passa bäst till. Ungersk Gulasch för att göra det ”enkelt” för sig. Smakrikedomen i grytan som besår av vitlök, kummin, selleri och fläsk. Precis dessa råvaror som vinet vill ha. Grytan har sötman, mustigheten, kryddigheten och stilen som passar vinet. Julens kryddor som finns tydligt i vinet, kryddar upp grytan ännu ett snäpp. Tro det eller ej, en klick med smetana gjorde susen, syran och klämmigheten piggade upp vinet och gjorde det rundare i sin smak. Recept finns på Foodfolder.se 

Kommentarer

Populära inlägg