Appassimento & Krabba?

Alla vill vi vara först med något, och denna gång är det Janake Wine som är först med att ta in en vit Appassimento från Puglia. Kan inte bli annat än spännande till en smakrik krabba.

Italiens olika vinstilar är många och det breder ut sig i landet, det är till och med så att lagar skrivits om i Italien enbart för att man måste hålla på Italiens kvalitet och ursprung, som sig bör.

”Maestro Italiano S.p.a. är ett dotterföretag till Ciello é Terra Gruppo Cantine Colli Berici som grundades redan 1908. Idag är det ett av Italiens största vinkooperativ.”

I detta fall vill varken sig jag eller vinet vänta på någon bättre tid än den som är nu. Absolut så kommer detta vin kanske inte bli så mycket bättre efter två år i källaren, men det kommer garanterat inte bli sämre om man nu känner för att ”vänta” på vinet. Detta fina skaldjur som är underbart gott, men hamnar som oftast i bakkant för att kräftan, hummerns och så vidare tar mer plats på bordet. Men inte för mig, jag stäcker mig över alla humrar och tar min en välmatat krabba och en stor sked med hemgjord majonnäs och ett par brödskivor. Sen trivs jag.
Krabbans kött, smör och rom som blandas upp med majonnäsen är bland de godaste rörorna man kan tillreda. Lägg en stor sked på grillat surdegsbröd och ta en tugga och hela västkustens välsmakande toner uppfylls i din gom.

Så till vinet som är 2015 Gran Maestro Bianco Appassimento. Skapt av 80 % Chardonnay och 20 % Fiano. Viner är klart och har en tunn viskositet, doftar härlig tropisk frukt med stor fördel för persika och aprikos. Smaken är rund och elegant, fin syra som stramar åt i munlädret. Fianos typiska stil som gärna drar åt salta havs stänk och en viss ton av rökt fläsk gör vinet spännande. Såklart har vinet en del av de typiska dragen från Chardonnay med lätt fet stil som kommer göra sig utomordentligt till krabbans sötma.

”Druvorna Chardonnay och Fiano lämnades kvar på vinstockarna efter att full mognad uppnåtts och då den torra och heta "Sirocco-vinden" senare sveper fram över vingården torkar druvorna och en lätt "appassimento-process" skapas. Druvorna handplockas sedan för att välja de finaste klasarna och för att inte skada dem innan pressning.”

Vinet vill ha lätt sötma och det får vinet från krabbans fina kött, vinet vill ha syra för att hålla sin snygga och pigga stil, det får vinet genom min vapendragare citronen som mig alltid är med. Vinet önskar motstånd och kraft, får vinet genom att majonnäsen är fet och så har jag kryddat den med lite chili. Så tillsammans så traskar dessa två tillsammans trivsamt över min gom och avlutar med en smakretande kullerbytta innan de två faller ned i stupen på mig. Låt er nu njuta av detta prisvärda vin, så låter jag mig ta en klunk och tugga till.

Smaklig spis

Kommentarer

Populära inlägg