2016 Umathum Rosa

Är det något som österrikarna kan så är det att stå på lagg och göra förbaskat bra viner, och där räknar jag även in roséviner speciellt gjorda på druvorna Blaufränkisch, Zweigelt och Sankt Laurent.

2016 Umathum Rosa Burgenland är det som beträder mitt glas denna soliga eftermiddag, vilken fullträff det blev. Utseendet är lätt disigt och dimmigt härligt djup det blir i min kupa. Doften är sensuell och jag doftar mig till mosade varma jordgubbar, och en lätt kryddighet. Smaken är som att få en hel varm Grape inkörd i käften, med efterkommande nejlika som fått ett stänkt av rökelse innan de penetrerades i grapefrukten, det är ur häftigt hur friskt och fruktigt ett rosé är som detta. Känner en viss ton av strävhet och en smärre del av kall krossad kalksten.

Alla druvor kommer inom ett stenkast eller två från vineriet i Frauenkirchen. Vinet är skapt efter en fin tradition som även kan kallas ”blöder”, visst låter det lite läskigt, vi kan även använda ordet Saignée.

Men som alla viner, så vill även detta ha gastronomi till för att komma till sin fulla rätt och därför så lagar Sara www.foodfolder.se upp en rätt skapt med varmrökt lax, pocherat ägg och surdeg. Ni kan inte föreställa er vad som sker med vinet när fet fisk med viss rökighet kommer till undsättning. Prova och njut!

Vinet finns under begränsad tid så skynda och fynda på monopolet. Länk kommer här!  

Kommentarer

Populära inlägg