Sparris på #Häringe slott

Att få ha äran att lära ut om sina kunskaper och erfarenhet, är något jag verkligen tycker om. Sen att gästerna tycker det är roligt och givande, ger mig endast mer energi att lära mig mer. Lördagen gick till att prata, laga och äta sparris, på längden, på tvären, i skum form, kall, varm, kokt, stekt, flarn, ja ni i alla dess former. Sparris är allt kul. Jag vill med dessa rader tacka de som deltog i helgens event på Häringe slott, Vilken mat som tillreddes av er alla, allt smakade mycket gott. Tro mig jag smakade av allt massor med gånger.

Här nedan kan alla beskåda de underbart goda rätterna som skapades, för er som missade detta event så har man chansen den 11 juni, då vi drar fram alla grillar och röker ut oss till max. Ta en titt på Häringe slotts hemsida så kan ni boka direkt hos dem. Återigen tack till Er alla som orkade lyssna på mitt långa tal om sparris. 
Här kommer rätterna som lagades under dagen och kvällen!
Kvällens råvarukorg med de finaste primörerna.
Egenhändigt kärnat smör med sotat purjolök, olivolja och salt.
Sotad purjolök.
Stekt havskräfta i lardo, bakad vit sparris med örter och skott.
Perfekt stek mussla, rödbeta i variation, grön sparris, skum på vitsparris och Agretti.
Rosa stekt ankbröst, grön och svart rättika, bönor och kräm på majs och Shiso.
Kryddig lammsadel, mungböna, rädisa, grönsparris, buljong på vit sparris och torkad grönkål.
Krämig getost från Jämtland, torkat kavringsbröd, brynt smör, kanderad sparris och blåbär.
Klassisk sparrisglass, med rabarber och mormors havre smulor.

En kväll som vi länge kommer att minnas, alla dofter, alla skratt och funderingar om att få till den perfekta rätten, Den varma brasan och alla goda viner. Tror att vi gör om detta snart igen! 


Kommentarer

Populära inlägg