2013 Rosso di Montepulciano #JohanLidby

 2013 Azienda Agricola Poliziano Rosso di Montepulciano. Så bra, så jag funderar på om jag kanske har lyckats i köket denna gång med att få ihop vin med gastronomi. Vinet i fråga som jag redan gillade i min första sniff, har nu lindat mig om sitt lillfinger och jag är med på att få en bättre smakupplevelse. Typiskt för dessa viner är att man brukar använda sig av en Blend bestående av 80 % Sangiovese och så fruktar/kryddar man upp vinet med resterade 20 % Merlot. En okomplicerad tanke för att blanda till ett riktigt gott vin. För mig så tilltalar mig druvan Sangiovese med sin fräscha och lätt bittra syra från bigarråer. Får man sen till en perfekt balans av givmild frukt och bärighet som kommer från druvan Merlot, så är det ett perfekt vin jag har i glaset. Som vanligt så är jag inte så mycket för att diskutera vinets pris om vad som är prisvärt och inte. Men för 129 kr så får man mer än vin för pengarna. Man får en upplevelse som är densamma, som att resa till Italien. Slinka in på en liten pärla till restaurang och beställa in tomat, bröd och olivolja. För att sen ta en flaska av det lokala vinet. Dofterna av detta vin är så bra, det poppar toner av färska örter, såsom basilika och timjan. Adderar till Lakritsrot och viol. Avslutar med mörk röd frukt som körsbär och plommon. Smaken är lång och balanserad. Varför vänta med att köpa? Till detta vin så avnjöt vi en gryta på älg med dill och chili. Samt torkade rotfrukter och några droppar olivolja.

Denna egendom skapades 1961 av Dino Carletti fadern till den nuvarande ägaren Federico.”


Från början omfattade egendomen 20 hektar. Man odlade druvor men producerade inget eget vin utan sålde skörden till lokala producenter. När Federico 1980 återvände till egendomen efter att ha studerat agronomi och sedan vintillverkning i norra Italien startade ett omfattande förändringsarbete. Dels utvidgades egendomen till att idag omfatta 120 hektar planterad vingårdsareal, men framför allt genomfördes en grundlig förändring i odlingsmetoder. Federico genomförde alla dessa förändringar i syfte att skapa enkom högkvalitativa viner. Utan omsvep kan man säga att han har lyckats eftersom Poliziano idag räknas till en av de stora kvalitetsproducenterna inte bara i Toscana utan i hela Italien.

Kommentarer

Populära inlägg