Camden Brewery & kärlek! #Enjoywine

Minus 15 och det isar i kinderna, på väg mot lanthandeln för att inhandla till kvällens spontana middag med några nära vänner. Eftersom det skall provas kvalitets malt, så är de kunniga inkallade för att få berätta sitt utlåtande av god öl. På vägen mot råvarorna funderar jag om vad som kan passa för herrarna. Varför inte låta en fågel få smaka tillsammans med de glömda rotfrukterna. Och Alsace är något jag alltid haft smak för, och varför inte tänka lite åt det hållet? Kanske en Tarte flambèe med lite gott.
Traskar vidare i den knastrade snön och låter mig få funderas över mer exakt som kan tillredas. Denna krönika är den första för nya året, hoppas kunna bidra med mer inspiration för er alla och vill redan här tacka för alla mail med frågor och funderingar över alla drycker som jag har äran att prova från Enjoywine.

Väl hemma vid spisen, så blev det nästan precis som jag tänkt mig med den tänka gastronomin. Plockar upp en stor kyckling ur påsen, den har fått legat i saltlake i ett dygn, den är hämtad från Pelle och Lisa. Tänker mig till denna fågel att servera ett gäng olika rotfrukter. Skär upp några morötter, en palsternacka och en kvarting rotselleri, lägger allt i en långpanna och strör över lite olivolja, salt och peppar. Lägger kycklingen på grödorna och skjutsar in de i ugnen.
Den tid det tar för pippin att göra sig redo, är lagom avvägd för att göra kvällens första anrättning klar. Tar ett gäng tunnbröd från Grädda i Åre och brer på med smetana som jag smakat upp med tryffel. Steker på rökt sidfläsk från Undersåker chark, stora bitar så det blir en god textur i rätten. Slår över fläsket på brödet, hackar en del salladslök som kommer att bli garneringen i slutande skede innan servering. 
Nu är det bara tunt skivat äpple och lite honung som skall på brödet, sen är det klart för ugnen. Låt mig gissa att det kommer ta ca 5 minuter i ugnen så är det klart för servering. Tarte flambèe skall serveras varm, direkt upp på träfat och ut på bordet. Herrarna är hungriga och sätter tänderna i brödet med en gång och ni skulle känna doften av nybakt bröd, rökt fläsk och tryffel. Lägg till dofterna från en sprakande brasa av torrt björkved så är man hemma.

Första malten för kvällen blir från det berömda bryggeriet Camden Town Brewery. Denna gång börjar vi med deras Pale Ale. Om jag förstår mig på denna öl, så får jag en fundering om att det inte är som så. Att ölens kropp är i grunden en klassisk Brittisk Ale med spännande och ”moderna” smaker av amerikansk stil. Antar mig förstå det hela med att brygden är humlad med 
Cascade, Columbus, Amarillo, Centennial, Simcoe och Citra.

"Like the Queen wearing dirty sneakers,
it’s traditionally British
with a rock-star twist of American hops."

”Historien om Camden Town Brewery började med att Jasper Cuppaidge, då krögare på The Horseshoe, saknade en bra lageröl från Storbritannien. Han tog saken i egna händer och år 2006 började han brygga sitt eget fatöl i källaren på restaurangen – Camden Hells Lager. Idag har bryggeriet vuxit och all bryggning sker i elva valv under tunnelbanan i Camden Town. Ett besök rekommenderas varmt, torsdag till lördag rullar food trucks in utanför baren och serverar det godaste käket Londons rullande inspiratörer har att erbjuda.”

Ölen är vackert klar i sitt glas och har en fin krona. Doften är frisk och det doftar stora tag av humle. Smaken är god och lång, citrus med fin beska, lättdrucken. Finns en kropp i ölen som gör det hela väldigt spännande. Tror att ölen väntar lika mycket som jag på att få tillgodose smakerna i rätten. Tar en tugga och känner direkt alla grundsmaker som kommer göra ölen ännu smakrikare. Sältan och det rökta från fläsket gjorde ölen mjäll och len. Tryffeln och syran från krämen gjorde ölen ännu piggare. Löken och honungen fick ölen att sjunga, beskan blev tydligare av löken och honungen tog fram sötman i ölen. Alla runt bordet höll med varandra om att vi upplevt en av de bästa kombinationer på länge.
Direkt in på nästa öl som är från samma bryggeri som förgående talare. Camden Gentleman’s Wit är det som hälls upp i de raka och smala glasen. Jag är en gillare av veteöl och tycker om kroppen i stil av öl. Syran är alltid pigg och det doftar jasmin, örter, vete och fantastiska dina oljiga droppar av bergamott. Det är tur att jag tog några nypor av citronskal och smekte in fågeln med.

Fram med den stora pannan på bordet med alla grönsaker som bakats tillsammans med fågeln fett och kryddor. Pippin har fått ett krispigt skinn och med en ensam kniv så går alla herrar loss ordentligt på köttet. Rotfrukterna har perfekt textur med en god kärna. Fågeln är saftig i köttet och det smakar gudomligt. Tanken var för mig att låta ölen stå för kroppen och att smakerna från pannan skulle bli lite som en kör med olika stämmor för att få ölen på bästa vis, och jag lyckades. Ölens kraft bara växte och alla de finstilta toner i ölen blev som en hel konsert. Ett måste med denna öl är att, när man häller upp ölen så skall allt med från flaskan, även den lilla del av jäst som finns kvar. Jästens tjänst här är att bli pricken över i:et.  
Vår slutplädering för denna kväll lyder. Alla herrar runt bordet är mycket nöjda med maten, värdskapet och sällskapet. Men alla håller med om att kvalitén på malten denna afton, slog allt. Det är kul när ett gäng öl nördar och jag sätter oss ned och provar två goda maltsorter. Med dessa ord säger jag tack för denna gång och redan nu laddar för nästa veckas middag och utmaning att lyckas lyfta drycken till de perfekta. Skål och glad dag.



Kommentarer

Populära inlägg