Årets Lista 2015 #GastroVin

Årets lista, det har varit ett hektiskt år med massor av gastronomiska upptåg. I år får jag döpa listan till den ”nationella” listan, pga. att det har varit så mycket bra som hänt i landet Sverige. Skall försöka bita mig i läppen och bara tillgodo se allt bra, men ibland blir jag arg på människor som inte tar vår bransch på allvar, så vänder blad och tar en kaffe så skall jag bara lägga krut på det goda. Det öppnas upp nya krogar nästan varje dag, vissa kommer att bestå, vissa kommer de inte. Man kan se det på olika vis, men vår bransch är inte lätt att arbeta i, det kräver mycket för att en krog skall fungera. Jag kommer inte gå in på hur skimrande eller hur rostiga våra stjörnor är, det överlåter jag till de som kan. Men efter egen palett så har jag ätit och blivit ompysslad mer på de icke stjärnbestyckade än de som har de. Undrar varför? 
Årets Sommelier-
Det blir inte lätt då vi har en hel stab med otroligt duktiga sommelierer, speciellt unga och hungriga. Men att se Frida Hanssons lugn på scen under SM är ofattbart proffsigt, med ett stilla lugn så genomförde hon SM med bravur. Stort gratis till 2:a platsen i NM och SM. Johan Nilsson PM & Vänners stjärnsommelier tog en god andra plats i min lista. Här har vi även nästa världsmästare. Passa Er Robban, Arvid och såklart Herr Larsson Det är med en stor ära, nyfikenhet och krävande andel jag har i Svenska sommelierföreningen att vara behjälplig på alla plan för att tillmötegå alla de tävlande.
Årets Förrätt-
Tror inte mina ögon när rätten kommer ut på bordet. En kväll på Kosta Boda Art Hôtel. Första kvällen för Edin i köket, han bad mig att inte komma denna kväll;) men vi hade redan checkat in, det är alltid kul att ta någon vid hornen redan första kvällen och det gjorde Edin med bravur. Trodde inte att en gurka kunde smaka som denna. Rå havskräfta, löjrom, grillad gurka och knaprigt stekt sidfläsk. Hela rätten kändes som en angenäm kallsup på bästkusten, underbar sälta, preciserad textur och tillagning.
Årets Varmrätt-
Köttfatet på Restaurang AG. (Entrecôte med bearnaisesås, tomat, sallad med parmesan) Det kan inte bli så mycket bättre än såhär med kött, ett evigt parerande för Herr Jureskog för att finna det bästa köttet, inte massa konstigheter runt omkring, sallad, pompa och en fin Bea, det räcker. Såsen, sällskapet och finessen finner jag med att plocka in något riktigt gott glaset. AG har även Sveriges bredaste parti med Bond Estate viner. (Gäller inte de privata samlingarna;).
Årets Söta rätt-
Ibland träffa man bara totalt rätt och rätten är uppkallad efter Mr. Grant på Alinea i Chicago. I detta läge så är den omdirigerad på ett korret vis så att den skulle passa just för den afton som blev kvällen med stort K. Spräckt brulé med frystorkade hallon, fluffig maräng med lakrits, pärlor av choklad och jord av kakao och malt. Årets söta rätt avnjöts i en enastående bra matstudio.
 Årets vita vin-
2009 Domaine Coche Dury Aligoté, Med en friskt och perfekt balanserad kropp, utvinns det smaker som inte är lätta att finna ord till, de fina stråkarna av gröna äpplen och citrus, tonerna av grå päron och subtilt Terroir är enastående.

"Jean-François Coche-Dury producerar viner som rankas i framkant av de stora vita vinerna från Bourgogne, viner har nu nått en status som "Kult vin". Ingredienserna i denna framgång är mest känd som utövas av flera exceptionella vinproducenter: kvaliteten av marken, ständigt arbete i vingårdarna och i källaren, kontrollerad avkastning. Jean-François Coche-Dury har allt under perfektion, dessa viner är svåra att finna och finner man de så njut. Domaine Coche-Dury omfattar 10,5 hektar, varav 9 hektar Meursault, samt i  Pommard, Monthelie, Auxey-Duresses, Puligny-Montrachet och Corton-Charlemagne. Den totala produktionen är cirka 60.000 flaskor.
Årets Röda vin-
Fallenheten för Amerikanska viner borde väga mer än vilken topp Bordeaux som helst i mitt fall, men så är inte denna gång. Att få äran att umgås med Mr. B. är få förunnat men jag är lyckligt lottad och det finns inget bättre, än när människor kan släppa alla hinder, att bara finna det fina i en bättre flaska vin. Räknar upp viner som 86 Château Margeaux, 90, 95, 96 Château Gruaud-Larose, 87,89 Château Mouton Rothschild, 00 Château Pontet-Canet, 71 Sassicaia, 98 Ornellaia. Men ett vin berättade lite mer än de andra detta år, med ett gäng grillade korvar, en sallad, och en soldränkt söndagseftermiddag mitt i läxläsningen så poppades denna flaska upp och det var tårfyllda ögon efter första klunken av 86 Château Mouton Rothschild. Med sidenkänslor vaggades vinet över min tunga, flitiga och lena stråkar av kvarlevande tanniner spelade med mitt gomsegel så det fick mig att tala i toner, ljummen ceder doftades tillsammans med solmogna svartavinbär, den gamle potatiskällarens dörr hade öppnats på glänt och det går inte att plita ned orden och känslorna som drog genom min gom och nos denna eftermiddag tillsammans med de jag tycker allra mest om. Tack Mr. B för de fantastiska vinerna och den goda maten.



"Bernard Séjourné (1947-1994) was born in Haiti where his family were planters. He studied painting and the history of art first in Jamaica and later in the United States, still preserving close ties with his island home. Mysterious, sophisticated and very different from the naive style favoured by other Haitian painters, Séjourné’s work holds echoes of some ancient culture: women with long graceful necks and half-closed eyes; seashells and tropical flowers; the subtle charm of pastel colours and smooth, wave-like shapes.
His trio of masks rising from the dark in their “white negritude” for the label of Mouton Rothschild 1986 is one of the finest examples of his work."

Årets söta-
Solens vin, tillsammans med ett gäng vindårar på ett café, då inte vilket café som helst. Det ligger lite utanför stan och är inte öppet för alla, inte heller hela tiden. Och på detta café serveras inte Chai Latte, så det är lite annorlunda. Det är här som världens vinpersonligheter samlas för att låsa dörrarna om sig och diskutera vinets verkliga kärlek. Till vinet så hade Cafévärden gjort hjortronmylta med vaniljglass. Sveriges godaste bär och med sällskap av finaste vaniljglassen så gjorde sig detta vin till något helt fantastiskt. Vid bordet hade vi även paret Kapsandys från Andra sidan vattnet. Bara det är en fantastisk upplevelse.    
2007 Kapcsándy Vino del Sol. Torkade Merlotdruvor med hög naturlig sockerhalt används till det här söta vinet. Vinet fermenteras till en alkoholhalt på 13 % och får sedan en slutlig alkoholhalt på 18% genom tillsats av olagrad brandy. När något så sött anstötar min tunga, är jag glad över alkoholens inverkan tillsammans med vinets friska. Som tur så hade Cafévärden låtit syran i hjortronen vara kvar och det gjorde fina ting med viner, likaså som att servera kallt som i detta fall glass till något sött, gör det hela mycket med elegant. Löjligt, barnsligt och helt fantastisk gott.
Årets vinpersonligheter-
Kelli White och Maggie Harrison, livet vore tomt utan er och ert arbete. Provningen med Maggie ute på Djurgården i somras är något jag sent skall glömma. Vilken kunskap, vilket tänk och vilka viner. Kelli, Master Of Wine. Hela Napa Valley ligger utmed hennes fötter och vinvärlden lyssnar på henne, så även jag!
Årets bästa Kypare-
Utan snack Petra Bergqvist Pubologi, det går inte annat än bli smått kär i hennes sätt att hand om gäster, givetvis så allt ett teamwork men Petras glada skratt och hennes skarpa tunga av kunskap är mer än imponerande. Borde hänga mer på Pubologi för den delen.
Årets Restaurang-
Jag var tveksam till besöket, hade inte den rätta känslan när Miss E och Miss W  prompt skulle dit. Jag gav mig och vi gick halva vägen var, jag bokade Thörnströms och tjejerna boka detta ställe. Alla förväntningar slog mig med råge, allt från service, utformande, viner, tänk och viljan att bli ännu bättre. Inte att förglömma maten, sagolikt bra rakt igenom, kan inte finna några fel som jag kan säga är dåligt, soppan vi fick var i största laget, men det är väl upp till mig att äta lite mindre av den då. Så i detta läge är det iså fall, mer fel på mig. Det enda felet som jag kan kasta. Och då inte mot Upper House utan mot den Franska däckguiden. Vart är stjärnan???
Finns det något mer klassiskt än att få slå sig ned i de vackert klädda stolarna på Wedholms fisk, få spegla sig i det välputsade silvret. Klinka lite i de skimrande glasen. Atmosfären på Wedholms är något riktigt speciellt. Just den dagen så skulle vi äta gott och såklart njuta i andakt av Kathy Jordans viner från Jordan Wine of Stellenbosch. Det som slog mig först när Kathy öppnade upp för provningen, vilken fantastisk röst och vilken inlevelse hon har, vilket perfekt vinspråk.

Årets bästa vinlunch-
 Utfördes som vanligt med Cattis (Vingruppen) i spetsen, är det något madame kan, så är det att få oss vinskribenter att känna oss lyxigt bortskämda. Som sagt en lunch med Kathy gör mig riktigt glad. Och ett stort tack till Wedholms som i varje tugga har kryddat med Bengts stora kärlek till hans tillgivande gastronomi. Vinerna finner ni på www.vingruppen.se 
 
Årets Matblogg Folketsval. Äran betrodde mig med att få en drös med röster på min sida www.gastrovin.se Folkets val är en tung bevisan att det som jag skriver om och tillreder, berör människor och det skall nog bli som så att vi lägger i en växel till och hoppas på att även detta år står mitt namn på tavlan över de mest lästa sidorna. För att bli ännu mer ödmjuk så skall jag se till att komma in på en lista till som skall presenteras inom snar framtid. Jag tackar matbloggspriset för den tid ni la ner på alla utvalda. Kan inte heller tacka alla som ligger bakom Gastrovin och de företag som ställer upp i vårt och torrt för att jag skall få hålla på med det roligaste och viktigaste jag vet. Ni vet vilka ni är och jag hoppas på ett gott samarbete med er alla under lång tid framöver.
Med detta så tackar GastroVin för det gångna året och det kommer inte ätas mindre inte hellre drickas mindre, för någon måste jobba för folkhälsan och det gör jag med glädje. Tack till alla underbara och hårt kämpande restauranger och annat löst folk som gör vår bransch till den bästa. Håll nu hårt i hatten för jag kommer prova mer av allt detta år som kommer. Som vanligt så kastar jag en hög med skit på Er ”ledare” i branschen som inte vet ett skvatt om ledarskap, organisation eller att vara en god chef. Ni vet vilka ni är, så tar till er och visa för oss att Ni kan vara goda medarbetare. Ett glatt 2016!      

Kommentarer

Populära inlägg