Yasuragi Spa #Krogkoll

Med Japan i blicken, så tog vi oss med bil mot Hasseludden och Yasuragi Spa för ett dygns omhändertagande av sinne och gom. Varmt välkomna och snabb incheckning. Fina rum med enkla medel få en fräsch stil på rummen, personligen gillar jag allt inom Japansk design.

På med Kimono och tofflor för att besöka Spa avdelningen, så klart måste man ta en paus i baren innan för att få rätt Mood. Här fick vi fantastisk bra service och drinkarna smakade kanon. Vi fick även en historisk resa om Japanska drycker (Tack Daniel) Ett gott tips till julen söta ting på bordet så rekommenderar jag ett glas med Umeshu och några isbitar för att känna plommonens gedigna fruktighet. Tack till vår bartender som gjorde vår eftermiddag till den bästa.
UMESHU
”Vid alla typer av alkoholproduktioner får man som regel någon typ av restprodukt från huvudråvaran. Så är det även i sakebryggningen. När man pressar sin sake, som vanligtvis är första steget i grov filtreringen får man ut en rismassa som kallas sake-kasu. Denna rismassa säljs och används i matlagning eller används av bryggerierna för att göra Shochu. Kome shochu är ett risdestillat där man antingen kan använda sig av sake kasu eller en bryggd sake i destillationen. I Japan odlas mycket plommon och när man lärde sig att göra sprit av ris ville man gärna smaksätta detta med olika frukter. Plommonen var en självklar ingrediens. I södra Japan, i området Kishu, söder om Osaka är man kända för sina plommonodlingar. Där tillverkas mycket av den umeshun som finns på marknaden. I de flesta fallen är Umeshu, det japanska plommonvinet,  gjort på shochubas, alltså sprit. Dock spädes Umeshu ofta ner till 14-15% vol. och liknar mer ett dessertvin än en likör. Man tillsätter omogna plommon och socker i en tank med sprit, låter detta macerera under 1-2 år för att sedan särskilja plommon från sprit och späda ner drycken med friskt källvatten. Efter det lagras umeshun under några år för att få en mognad. En del bryggerier väljer istället att tillsätta plommon i färdigbrygd sake och dessa får då en annan karaktär då sakens smak tydligare tränger igenom. I Japan är det vanligt att dricka umeshu som ett dessertvin, efter maten eller som aperitif. Under de senaste åren är det även vanligt att servera umeshu med sodavatten eller ha det i drinkar. Umeshu passar perfekt med svenska desserter innehållande choklad, rabarber eller hjortron.”

Det blev några timmar i de varma källorna utomhus och jag vet inte vad som får mig att fascineras av kryssningsbåtar med lyckades följa flertalet från badet. Stämningen är skön, det är mängder med folk, men det är tyst och behagligt. Alla pysslar om sig själva och bara har det skönt.
Klockan börjar bli mycket och det är tid för middag, att få gå runt i min Kimono hela vistelsen är så skönt, man dömer inte människor efter smycken, skor, kläder eller utseende under vår tid. Utan att alla verkligen är på samma nivå, sådant gillar jag. Sen är jag barnsligt road över att få äta Japans mat med Japanska textiler på mig, det är så avslappnande.

En stor förrättsbuffé står uppdukad, här stod det personal hela kvällen och berättade om vad som finns på bordet. Allt från klassiska Makizushi till Nigirizushi. Gott i alla väder. Bläckfisk som smakade bättre här än på ”mest” avancerade sushi restauranger i storbyn Stockholm. De små "varmrätterna" (I Japan äter man inte som vi gör, här komme allt på en gång) kom direkt in på ordet och alla de smakade mycket gott. Dumpnings, Tofu, Varm lax, skaldjur, mycket Japansk men med förfinade Svenska inlägg. Till dessa goda rätter så blev det dryckers paket. Öl från Hitachino Nest Bee Kiuchi Shuzour, Sake från Junmai Ginjo Fukuju och Taru Sake Sugi. Fantastiska brygder som Åke Nordgren www.akebono.se handplockar från Japan. Åke är i Japan oftare än vad en ungdom kolla in instagram, så ni förstår vilken koll Åke har, endast det bästa får plats i hans portfölj.
Dessertbuffén som är alldeles för stor, inte för alla, men för mig. Men jag skulle såklart prova alla smaker ändå, och räknade med ett resultat av matkoma. Jag somnade ovaggad i de sköna sängarna och vaknade till en ännu en slaskig vinterdag. Klassisk frukostgrund med Japanska inslag. Väldigt stor frukost, personligen så blev det inte mycket till frukost, då jag fortfarande var mätt från kvällen.
Slutpläderingen av denna vistelse blir väldigt bra, många plus! jag visste inte vad jag skulle förvänta mig heller inte hunnit lyssna på alla andra som varit här. Utan att jag ville skaffa mig en egen uppfattning. Jag tycker att sättet att alla bär samma ”kläder” jag tycker om när alla är lika och ingen mer eller mindre. Stämningen är god och vår kypare för kvällen, Alex skall ha en stor eloge för sitt sinne för service. Och jag ber om ursäkt för alla mina frågor, men Asiaten inom mig, sprudlade av energi och frågor denna kväll. Tusen tack till Er alla, Daniel med personal. Stort tack till Svärfar och svärmor oxå!   
 どうもありがとうございます。メリー・クリスマス!

Kommentarer

Populära inlägg