Vinterns värmande viner! #Enjoywine

Det frasar ordentligt under mina skor, det är så krispigt, rimfrosten har klängt sig fast på alla de vita björkar som står så ståtligt vid sidan av stigen. Temperaturen visar -9 grader och det har snöat flera dm under natten. Solen börjar vakna till och sträcker på sina värmande armar. Det var tur att man tog på sig en extra tröja för den kalla vinden biter tag i mina kylslagna kinder. Nu är det inte många timmar till tomten kommer och delar ut alla fina julklappar. Men så länge drar jag mig mot bageriet och inhandlar frukostens nybakta bröd, på vägen tänker jag tillbaka på gårdagens trevliga middag med underbart goda viner…. 
Det är något fel med denna text?
Inte ett ord som stämmer i de raderna här ovan, man kan inte bli annat än besviken över julens väder. Det regnar och blåser, vi har samma temperatur i dag som på midsommarafton. Vad gör man? I vrider på spisen ännu mer och på så sätt blir det massor med imma på fönsterna och på så sätt slipper vi se vad det är för skitväder där ute.
Det är även råvarorna som har fått fnatt. Färska kantareller i Dec, visst är det knasigt. För att få till en julig känsla så drog vi fram korvmaskinen och började stoppa en sats med korv, kryddningen blev denna gång med kryddnejlika, rosépeppar, paprika och lite saffran. Stoppad och klar så åkte korven ned i ett saltbad under några timmar för att dra till sig en smula. Samtidigt så dekanterades kvällens första vin. Kantarellerna skulle putsas och brödet skall skivas. 36 månaders lagrad parmesan skulle rivas och vipps så var det tid att sätta igång med rätten. Korven stektes försiktig i panna med rikliga mängder smör. Brödet penslades med smör och kantarellerna fick beblanda sig med några vitlökar och svartpepparkorn. På med hänsynslösa mängder ost, sen in i ugnen. Vilken start på middagen.
I glaset har vi nu fått en riktig konung, inte en som vår kung, utan med lite kropp och stake i! Med 3 timmar i karaff så börjar vinet öppna upp sig och vakna till liv. Låt mig presentera 2011 Fontanafredda Barolo Serralunga d’Alba. (94p) Vår eviga vinfamilj som levererar viner i toppklass. Vinerna som alltid görs med gott hantverk och kvalitet. Vinet är klart och fint. Doften är stor och inbjuder till bär som körsbär, skogshallon och björnbär. Vi välkomnas även direkt av den doft som jag alltid älskar med Baroloviner, violens inslag! Skolbokens tycke får säga sitt och finner tobak, ceder, blött läder och vanilj samt fat. Smaken är som sin doft men tycker till och får mig en omgång av tanniner och en viss kärvhet. Vinet smakar mycket och länge. 2 år i stora fat med ytterligare ett år på flaska innan släppet till kund.
Dire Straits – Brother in arms

”Anrika Fontanafredda är en av giganterna i Piemonte och för många synonymt med ursprunget. Och som i alla bra historier började det hela med kärlek. Italiens förste kung, Vittorio Emanuele ll, köpte egendomen till sin älskarinna Rosa som blev grevinnan av Mirafiore och sedan fick vingården La Rosa uppkallad efter sig. I Serralunga d’Alba vinifieras alla viner under Fontanafredda etiketter, närmare 7,5 miljoner flaskor per år. 3,5 miljoner av dessa är det söta mousserande Astivinet och 750 000 är Barolo. Mängden till trots är det idag experimentlusta, innovation och modernitet som driver Fontanafredda framåt. Mycket tack vare vinmakaren Danilo Drocco och de nya ägarna Oscar Farinetto och Luigi Bafiglio. Med Danilo i spetsen görs idag viner med fokus på frukt och drickvänlighet utan att tappa ursprungstypicitet. Med tanke på just ursprunget lanseras 2011 en ny vinserie, Mirafiore, med filosofin att ta Barolo och Langhevinerna tillbaka till sina rötter.”

Korvens feta och smakrika kött, dämpade ned vinets kärva toner, även korvens kryddighet fick vinet att stråla ännu mer. Parmesan men sin utomordentliga sälta och umami gör underverk med vinet och Nebbiolo druvan går från att ha attityd till enbart ödmjuka känslor. Svampens jordiga och vegetabiliska smaker penetrerar vinet på ett fint sätt och fram kommer ännu mer av violens och läderns toner. Ännu en gång så lyckas jag att förhöja ett vin genom att på ett perfekt vis tillsätta korrekt gastronomi.
Vi går direkt på de söta, efter en sådan sannolikt god första rätt. Osten fick vi med i föregående presentation, även att vi gärna tar fram några AOC märkta kvalitets ostar från Frankrike så hopade vi det denna kväll. Saltlakrits glass med bränd maräng, frysta hallon, inlagda körsbär från svärmor och såklart choklad i variation. En stabil söt rätt med kärleksfulla smaker. Texturerna är perfekta och ”hårt” mjukt möter varandra och träffsäkerheten mellan olika temperaturer i rätten är skadligt bra.
I glaset häller vi återigen en Italienare av finare klass. 2011 Musella Recit della Valpolicella (93p). Sött och gott. Efter första smutten på vinet så insåg jag omgående att svärmors körsbär skulle sällskapa i tallriken. Doften är riklig, solmogen frukt som torkade fikon, färska dadlar, björnbär. Kan utan problem "name droppa" flera bär och frukter, men låter mig ta en sipp till och känna ryggraden i vinet skapt av perfektion i jäsning. Druvorna (Corvina 50 %, Corvinone 20 %, Rondinella 20 %, Croatina 10 %) som skördas i september, får sedan torka i 4 månader innan det ä tid för jäsningen, upp till 8 procent skall musten, sen dras allt över i små fat. Därefter får vinerna jäsa naturligt, den tid det tar. Efterföljande 15 månader i fat, är ett måste för att få en balanserad kropp i vinet. Det behövs inga mängder av ett sött vin som detta. Brukar säga att en fl. är perfekt för två om bara en som dricker och det är precis så jag känner med denna flaska.
Sött gillar sött och vinet finner dessertens söta smaker med en gång och sötman i vinet sänks en smula när glassens svala temperatur anträffar vinet. Chokladen lockar fram vinet fattoner och svärmors körsbär blev en sann dröm för vinet. Det är med tåren som rinner ned för min kind som jag nu skrapar sista skeden ur tallriken och inser att den är slut. Attans, får gör en större skål nästa gång och jag tror mig minnas att Enrico gör en viss mängd av detta vin på magnum, får åka ned och inhysa en större mängd av dessa goda viner.

”Azienda Agricola Musella drivs och ägs av Emilio Pasqua tillsammans med dottern Maddalena och vinmakaren Enrico. Musella är vackert beläget i utkanten av distriktet Valpolicella ca 20 min öster om Verona. Totalt omfattar gården 40 hektar varav 30 utgör vingårdar. Produktionen är inriktad på Valpolicella Superiore och Amarone. Ett spännande arbete pågår för tillfället i vingårdarna och man arbetar idag aktivt med en omställning från konventionell druvodling och vinframställning till att bli en biodynamisk vinproducent fullt ut. Går allt enligt planen är alla viner från Musella certifierade enligt Demeter från och med årgång 2013.”

Ja vad säger man, God jul och Gott Nytt, nästa krönika skrivs från Grädda Bageri i Åre. Mot Jämtland och snön, de stora vinerna och det välfyllda skafferiet. Med tager jag mig ett öppet sinne för att lära mig mer om Jämtlands fantastiska gastronomi. Tror mig att en vacker dag så skall jag ha en krog med korsningar från Asien och Jämtland. Vinerna finner ni på monopolet och gör ert inköp i dag för att kunna slänga upp fossingarna på boret och luta sig tillbaka för att återigen kolla in Kalle anka för 35:e gången. Tror att jag redan nu skall poppa upp något bättre portvin för morgondagens väntan på tomten. Skål på Er alla vänner och en riktig god jul till Er alla. Som vanligt så finns jag på mail för de bästa tipsen för nyårsvinerna. 2006 Nicolas Feuillatte Millésimé Blanc de Blancs, 2011 Marin Langhe Bianco DOC, 2010 Paolo Scavino Barolo DOCG, är ett måste för nyårsfirandet.




Tack till. 
Svenskt kött

Kommentarer

Populära inlägg