Camden Town Brewery #Enjoywine

 Bira, bira, bira! Bärs bärs… Nja, inte så lägligt kanske! Varför? Därför det varken är studenten, jag är patetisk om jag sjunger den versen, heller så passar det inte in med kvällens kvalitet malt som skall intas med redi mat från grunden, då inte med att maten äts från golvet, utan att käket är gundat från jord till bord. Denna middag blev en riktigt spontanare och inser efter varje middag av denna rang, så är fasiken spontant mest roligast. Det blir inte som man tänkt sig och visst är det härligt när en skiva till fest totalt spårar i glädje och fniss, och då inte en avkomma ut av dryckens ryggrad utan att vännerna man har blir man av de rejält berusad. Så detta inlägg kallas för ”folkhälsan i grund och botten”
Det är med glädje som Enjoywine börjat ett samarbete med detta coola bryggeri. Och låt mig omgående erkänna att jag inte är expert på öl, så hoppas inte öl-geeksen tar illa upp, med att en vin-nörd försöker sig på att ett korret sätt uttala mig om öl, lovar bara vara ärlig mot drycker som vanligt.  
”Historien om Camden Town Brewery började med att Jasper Cuppaidge, då krögare på The Horseshoe, saknade en bra lageröl från Storbritannien. Han tog saken i egna händer och år 2006 började han brygga sitt eget fatöl i källaren på restaurangen – Camden Hells Lager. Idag har bryggeriet vuxit och all bryggning sker i elva valv under tunnelbanan i Camden Town”

Tror mig ha koll på detta med kombinationer, när vi talar om en perfekt matchning mellan gastronomi, dryck och människa, och många säger att öl är enkelt att kombinera med all mat som innehåller fett och syra samt becka. Så enkelt sett sagt, säger vi att öl passar till Svensk husman, hela Amerikas fettstinna matkultur och hela Alpernas korvar med surkål och pommes. För mig låter det lite för simpelt för att tycka så, det stämmer säkerligen till en del av sanningen. Lite som att tanka  bilen med korrekt bränsle och säga att det är det perfekta kombinationer, Enkelt eller hur?

Jag gillar att ”plocka” ned alla ölens smaker och verkligen känna alla parametrar och leta efter de små ”smakerna” som är så speciella. Många dricker en öl rakt upp och ned och känner kanske inte ölets inre, man väljer en ljusare öl för att släcka törsten och man tar gärna en mörkar öl (för den smakar ju mer än en ljus, inte alltid) gärna nu i juletider, då mörk öl är en given plats på bordet. Tänk efter lite nästa gång det beställs en öl. Är det något som vi i Svensk dryckeskultur skall ta vara på, så är det är att fullfölja vår bryggarhistoria. De är vi kungar och drottningar på.

Beska – Finner vi i alla öl. Beskan utvinns från humlen. Beskan kommer ur humlen när den kokas i vörten. Kan också komma från brunjäst. Idag så används fler än 150 olika humlesorter, alla har sin inverkan på malten och det är aromen och smaken man är ute efter. Beska i öl är ett måste, det ger ölen en stabil grund”

Första ölen är Camden Hells Lager (94p). Doften är ren och snygg, packad med exotisk frukt såsom Yozo, tamarind, mandarin, persika, och mango. Smaken är väl balanserad med beska och alkoholstyrka. Smaken sitter kvar länge och är rik på aromer. Bryggs på tyska råvaror, grunden är pilsnermalt och humlesorter som Hallertauer och Perle används. Jag personligen gillar att dricka öl ur burk, det får mig att känna mig manlig.

 Ace Of Base – Happy Nation.  

Till ölen så hade vi tillrätt  Biff med kappa, som stekts i tunna skivor med chili och palmsocker. Samt en ”nyttig” sallad gjord på vitkål, sesam och fiskolja. Starka och heta tillhuggen som gjorde ölen till en ännu större hit. Beskan från ölen totalt älskade hettan i rätten och beskan från kålen skall vi inte ens tala om, det sjöng i munnen. För att inte göra ölen beska för tydlig, så hade vi palmsockret i salladen som lindrade ölens framfart och vi hann njuta av hela rättens smaker tillsammans. Vill även berätta att fiskoljans smaker drog fram ölets inre och man fick känn på en nötighet av rostade hasselnötter och den exotiska frukt skålen hade nu blivit ett lass av frukt. Gott som bara den.

Grillen är ett måste i december, finns inga hinder för att tända upp kolen och värma sig runt sin Weber. Nästa rätt blir grillade ribbor från gris, såklart av Svensk känd bonde. Marinerade i en sörja av chili, mango, paprika, kaffebönor och rökt olja. Till dessa ribbor så grillade vi majs, morötter och paprika. Ölen visste vi att den har en komplex kropp och kommer att klara av heta och stora smaker.
Upp i glaset denna gång fick Camden India Hell Lager (92p) att klucka så fint ned i det korrekt svala glaset. Vilken fruktbomb, lika här som i förra ölen så lockas man till många doftningar och intag av exotisk frisk frukt, mandarin, citron, lime och passionsfrukt är med doftens palett. Smaken är korrekt och ger mersmak. Återigen som sin bror Hell, så är ölen väl balanserad och det är härligt med torrhummade öl som får en perfekt finish av beska och sötma. 
I denna öl så används matsorter som Pilsner, Munch och Cara Pils. Samt att torrhumlen är satt av Magnum, Mosaic, Chinook och Simcoe. Läskade öl med tiden framför sig, den som inte håller med mig om att öl går alldeles utmärkt att spara ett år eller två är emot mig, men det är bara att gilla läget. Den som spar han har, det är med mer smaker i källaren. Det som händer med en öl om man råkar spara den en tid är som med vin, att drycker ”går ihop” med sig själva och smakerna blir mjukare. 

Dr. Alban – This Time I`m Free.

Härligt att sätta tänderna i ungt kött med mycket, mycket smak, det brinner till i gommen av all hetta från marinaden, och jag avlägger att större bett i majsen och tuggar som en fet gris, det låter och det hörs när jag äter. Känner att tiden är inne att hälla på bränslet från glaset och det är som att tutta på en eld. Det brinner till i hela käften och har ingen varit på ett party med 90 talets Lilli & Sussi så har man samma resultat här. Det är glädjerop mellan alla smaker, hettan den mjuknar till och blir som ett ömsint lamm tack vare att beskan och kylan i ölen dämpar hettan. Sötman från majsen gillades av ölens all exotiska frukt och tack vare det rökiga i rätten så kom jag åt ölens inre och återigen så fann jag en speciell nötighet och perfekt bränd känsla i gommen. Resultatet efter denna stökiga afton blev att vi hade räknat fel på antal öl, för vi blev mer törstiga av denna kvalitets malt som har så mycket att ge. Tänker mig en Camden IHL till sommaren eftermiddags dryck i solen, där jag ligger på min solstol vid poolen och blir matad med vit Serrano och inhyser ymniga klunkar av denna öl.
Skål på Er.
Nästa vecka så är det tid för att lägga mina rader om kvällens drycker på Öland. Behöver ladda upp batterierna med lite riktig luft och kanske en och annan kroppkaka. Till dess, håll på folkhälsan, det finns så många som inte förstår sig på den, bland annat jag och jag lever ju!  
Hoppa in i 740:in nu och sladda ned till PK-huset för en platta eller två, svärmor, farfar och till och med tomten kommer att älska ölen till julen, tänker mig även som så att en vit ost från Burträsk kommer att göra sig fett till Camden lager och tror mig veta att efter all julmat så behövs en kall och sval malt rena systemet för intaget av årets nyttigaste Risgrynsgröt med nöt. Återigen, skål på er mina vänner.


Kommentarer

Populära inlägg