All about #GastroVin

GastroVin är bloggen, inspiratören, matlagaren, esteten i ett och mannen bakom heter Kent Johansson. Med sina många läsare och anhängare av hans oklanderligt stiliga vin- och matblogg, går denna mat-frälsta vinkonnässör från klarhet till klarhet på den svenska gastronomiska scenen.

Efter att ha utbildats av och arbetat med de flesta av de bästa, har Ölandssonen Kent blivit en estetisk naturkraft när det kommer till att producera vackra bilder till allt från vinprovningar och hemmastylade maträtter till på-krogen-evenemang, hemma-hos-middagar och på sin hyllade blogg.

Allt började för Kent när han som ung blivande kock fick möjligheten att lära av och arbeta med stjänkocken Josef Weichel och senare Nobelkocken Jonny Johansson. Det gastronomiska intresset växte snabbt och efter några turer runt på landets etablissemang hände något när han fick jobba hos Erik Lallerstedt på Gondolen i Stockholm. Kents matintresse vändes hastigt mot det främmande vinets värld och han var med och tog de allra första stegen till det som blev Eriks Vinbar vid Slussen. Den naturliga inskolningen till vinvärlden skedde successivt genom super-sommelierer som Andreas Larsson, Biörnstierne Antonsson, Lasse Solum och Daniel Crespi och med dessa herrar som ”privatskolelärare” var Kents väg till status på den svenska vinscenen utstakad. 

Några fler turer på krogar runt om i Sveriges avlånga land och samarbeten med några av de bästa namnen av den svenska kulinariska eliten senare, bl.a. Gastro i Helsingborg, The Local i Åre, Esperanto, Grand Hotel och Jonas Lundgren i Stockholm, så har Kent sakta men säkert vunnit det bifall från krogens bjässar han nu åtnjuter. Jag har noga följt bloggen GastroVin under en tid och det är ett fascinerande och roligt nöje och man dras verkligen in i den estetiskt vackra och smakfulla miljö som präglar alla inlägg. 


Mina och Kents vägar har ännu inte korsats eftersom det är svårt att få tag på denna resande vinkännare, ständigt på väg, ständigt med nya projekt på bordet. Eftersom jag ändå var angelägen om att få höra hans ord om sitt arbete och samtidigt få det på pränt för denna tidning, fick vi således göra denna intervju mail-ledes. För att få en glimt i hans hektiska och gastronomiska leverne sköt jag över några frågor per e-post då Kent var i Åre för ett gästspel.

Med dina egna ord, vad är GastroVin? Vad är syftet med din blogg och vad bygger konceptet på?

"GastroVin skapades 2004 och jag hade då tänk mig att i framtiden använda namnet som en anslagstavla för mig själv, en plats där jag kunde ”skriva av mig”. Ett personligt forum där jag samlande allt om vad mitt liv handlar om, vinets själ och med tillhörande gastronomi. Vissa perioder skriver jag på bloggen varje dag och ibland tar det flera dagar innan jag får pennan på papperet. Jag skriver inte för skrivandets skull utan när känslorna är de rätta”.


Jag är nyfiken på din dragning till smak och estetik. Hur började det och hur får du det att bestå intressant och spännande för dig själv?


”Vad smaker och sinnen är för mig är enkelt. Det är upplevelser, minnen och stunder som jag har lärt mig något om och av. Det där var Björnstierne väldigt noggrann med i början, att jag inte skulle tycka som dem när vi provade viner och mat, utan att jag skulle finna egna utryck och smaker, att associera smakerna med minnen utifrån dofter och tillfällen. Idag associerar jag mänger av upplevelser till mina somrar som väldigt ung, när familjen tillbringade vakansen i Hälsinglands djupa skogar. Jag upptäcker hela tiden nya sinnen och smakupplevelser och inser att upplevelser handlar om känslor och tid. En person som jag byter mycket minnen och smakupplevelser med är Anette Rosvall, en mycket öppensinnad person som kan fruktansvärt mycket om vin men aldrig utger sig för att vara någon slags expert. Hon lyssnar alltid på andra och på så sätt lär hon sig ännu mer och får fler infallsvinklar. Vi kan ibland totalt grotta ned oss i ett glas vin på en vinlunch och folk runt omkring undrar vad vi håller på med. Jag önskar fler sådana ödmjuka och öppensinnade sommelierer”.

Ditt bildmaterial på bloggen, liksom dina presentationer av mat och dryck är alltid oklanderliga. Gör du alla arrangemang själv och är det du som håller i kameran?


”Jag fotograferar alla mina rätter själv och alla de flaskor som njuts. De flesta i min vänkrets vet att jag fotograferar all mat och all dryck vart vi än är. Jag bryr mig inte om vad eventuella skeptiska bordsgrannar tycker, det är viktigt för mig. Ser jag ett konstverk skapad av en duktig kock så är jag där och tar en bild. Bilder inom gastronomi och dryck är mitt liv så det är bara att acceptera för de inblandande. Att det är jag som fotograferar alla mina bilder som publiceras på bloggen och övrig media är betydelsefullt. Jag vill liksom ha hela paketet, från det första spadtaget i jorden till att jag knäpper av den perfekta bilden. Jag vill få med hela känslan och jag är en mycket kritisk person, speciellt till det jag skapar själv. Jag provar och testar hundratals gånger, jag nöjer mig inte med något halvdant. Får jag en känsla av att det lyser igenom på bilden att rätten inte smakar perfekt måste jag göra om och göra rätt. Tänk om Sayan eller Lundgren skulle få syn på bilden, de skulle direkt syna mig om allt inte var i sin ordning. Sen att jag har världens bästa sambo som är en galant smakpalett för mig och alltid är ärlig betyder enormt mycket”

Även dina texter känns unika och du har ett relativt säreget språk, en lek med ord och dess mening. Har du inspirerats av någon eller kommer även det från ditt hjärta?


”Jag försöker att ha ett eget språk när jag skriver, jag vill inte använda ord som jag inte vet vad det betyder. Jag vill förmedla en känsla, en upplevelse, det skall kännas som man sitter med runt bordet eller åtminstone förstå hur trevligt vi har det runt bordet i Snickerboa (platsen för middagar och provningar reds. anm.). Alla vet vi hur en kallsup på Västkusten smakar, vi vet hur en halmbal på sommaren doftar och speciellt så vet vi hur svettig hästsadel doftar! Jag är en känslomänniska och det finns med i varje text. När jag skriver om ett besök på en vingård, krog eller hotell så letar jag inte efter de dåliga tingen. Jag vill istället lyfta det som är bra. Vad ger mig rätten att skriva något dåligt om någon? Tänk om den personen tar illa vid sig? Hur skulle jag själv reagera på om något skrev negativa saker om mig är tankar som genomsyrar min text. Jag vill lyfta det positiva och använda mina egna ord, är det någon som inte förstår får de fråga”.

Du har arbetat med flera av de mest betydelsefulla sommelierer vi har i detta land, är det någon av dem du skulle vilja nämna för deras betydelse för den svenska vinscenen?


"Jag har nog förmedlat vilka sommelierer som betyder lite extra för mig i tidigare rader, Andreas Larsson, Björnstierne mfl. Men jag skulle verkligen vilja lyfta fram dagens unga sommelierer som sporrar och hjälper varandra upp på scenen i dag. Jag sitter med i juryn för både SM och NM och sitter i styrelsen för Sommelierföreningen och det är fantastisk att se hur alla kämpar och speciellt se och höra hur duktiga de är. Det är detta som jag menar med att jag lär mig nya saker inom vinlivet hela tiden. De yngre kan ha en helt annan bild över hur ett vin är medan min generation lärde vi oss om vinet på ett annat sätt och inget behöver vara fel. Jag vet att Robban Andersson kommer göra ett mycket bra resultat i kommande VM. Sören Polonius är en fantastisk förebild för sommelier Sverige och världen. Sen finns det en person som skulle slå det flesta i både smak och vinkunskap om personen ens skulle fundera på att testa sina kunskaper i tävlingssammanhang och det är ”Svampen MR Z” på Vinopia. Zvonko Sokcic är kanske en doldis för folk utanför krogscenen, men en gud vad det gäller Kaliforniska viner och en väldigt ödmjuk sådan. Tänk om fler hade Zvonkos ödmjuka attityd till vad bra mat och dryck är. Jag får erkänna att jag skulle vilja ha lite av ”Svampens” gedigna kunskap”.

Berätta gärna lite om dina val av viner för bloggen. Har du en eller flera sponsorer eller annat samarbete av något slag?


"Vinerna som jag skriver om på bloggen är delvis viner från vinfirmor, bland annat från Enjoy Wine & Spirits, där jag varje vecka skriver om två viner med tillhörande gastronomi. Ett samarbete som för mig är otroligt viktigt, att förmedla allt från ”enklare” viner till de riktigt stora vinerna, och att alla har möjlighet att uppskatta vinerna. Jag tittar inte på prislappen innan jag skriver ett inlägg för jag är rädd att det sätter mig i ett fack och att jag skulle skriva på ett annat sätt än vad jag gjort om jag vetat priset. Det är också mängder med läsare som kommer fram till mig eller skickar mail med tips om vart och hur de finner viner. Sen är det fullt med vinluncher och provningar och jag önskar att jag hade mer tid för att skriva om alla upplevelser. Jag arbetar även med Calle Forsberg som gör en del av mitt porslin, Riedel får stå för glasen och Werners Gourmet service är alltid en nära vän."

Vad är några av dina bästa flaskor du har haft, var och hur?


”De bästa flaskorna jag upplevt är absolut inte det dyraste. Jag kommer aldrig glömma när jag till frukost sitter med Don Weaver på en provning och provar en större mängd vin från Harlan Estate. Eller när jag fick min första flaska av Paul Roberts när han fortfarande arbetade på Bond Estate. Min första flaska La Tâche på Gastro. Känslan att väcka upp en flaska Petrus, eller nere i en kall källare i djupaste Bourgogne hos Domaine Comte Georges de Vogue och få lyssna på François filosofi om att skapa det perfekta vinet. Eller hemma hos Madame Faller på Weinbach i Alsace. Det finns mängder med underbara upplevelser och jag vet att det kommer fler”.




Nedan är Kents tips för vinterns provningar:

N / v de Venoge Brut Select Cordon Bleu (nr 77.41)
2011 Josef Ehmoser Hohenberg Grüner Veltliner (nr 73867)
2011 Juliusspital Würzburger Stein Riesling Grosses Gewächs (nr 74453)
2011 Meursault Olivier Leflaive (nr 75515)
2010 Piedrasassi vitt vin (nr 74165)
2009 Trimbach Riesling Clos St Hune (nr 90511)
2006 Château d'Arlay Rouge (nr 72387)

Text: Pär Strömberg

Kommentarer

Populära inlägg