Ferdinando Principiano #Caviste

De är här nu, in kommer det på ett stilfullt vis, de är tre och det är märkligt vad det kan slå rätt ibland. Det var inte igår, heller inte senaste månaden som jag sätter mig ned och provar tre viner med sådan stilfullhet och elegans. Alla de tre, vinerna är ytterst slipade och otroligt välgjorda, vinerna är alla de fostrade av en och samma person, men det känns långt ut i fingerspetsarna att de tre fått tre olika uppfostran. Låt mig få presentera tre viner från Ferdinando Principiano.   
Jag börjar med ungtuppen 2013 Dolcetto d´Alba från området Sant´ Anna. Dolcetto druvan som kan upplevas tjurig och gärna ha en viss bitterhet med inslag av årets första lingon, och det är precis så jag känner vid första nosen. Området kan räknas som en dal och klimatet är relativt svalt. Just detta klimat gör druvan till det bästa, inte för mycket sol och druvan kan få koncentrera sig på syran i stället för att få för hög sötma. Visst räknas Druvan Dolcetto som en av de mer svårodlade, men det sättet som Ferdinando arbetar på, är enastående för just denna druva. Vinet har en strålande friska och syra, med mineraliteten från klassisk Terroir. Lång och spikrak smak genom hela munnen. Aromen är hög och intensiv, finns påtagliga florala nyanser. Tänk er en vattenkammad, ung, snygg italienare i sin nya Armani kostym, det är elegans som genomsyrar hela paletten. Skall bli intressant att prova vinet till lunchens Osso buco. 
Nästa vin är 2013 Barbera d`Alba Laura. Druvorna som växer i Barolos sydligaste del. Såklart pratar vi druvan Barbera. För mig är detta vinet med stor potential. Vinet har precis det jag söker i en fullbordad Barbera. Att italienarna har odlat denna druva sen 1200 talet och att det är den mest odlade druvan i Piemonte är inte konstigt.   Tonerna av björnbär, svarta vinbär och mogna körsbär. Det finns alltid ett stort djup i denna druva och den typiska örtigheten finns med genom hela smaken. Stilfull är ett gott ord att sammanställa vinet. Alla pratar om årgång 2013 som en ”perfekt” årgång. Jag kommer inte lagra sönder dessa viner, men vet att vinerna kommer hålla många år framöver. Jag personligen ställer in mig på att dricka dessa unga och vet att mitt sinnes rika smaksinne kommer att få lite stryk av unga friska och eleganta syror, underbart! Vinerna är för bra för att bara gå och titta på i källaren. Jag dricker detta vin när jag planerar, tillreder och gärna ett glas till middagen. Pasta med årets sista kantareller, en skvätt grädde och ohyfsat stor mängd tryffel. Grädden kommer att ”lugna” ned vinets strålande syror för den som tycker att det blir lite för dansant i munnen. 
Storheten av dess storheter. Vi alla pratar om den klassiska eller moderna stilen på Barolos, kanske min okunnighet om vad allt det pratas om. Jag gillar mångfald och kommer att stämpla detta vin av 2013 Barolo Serralunga som en spjutspets till vad bra Barolo är för mig. Förvänta er nu inte en stor burdus jätte som kommer ur flaskan som levererar ett vin med storheter som överflödig röd frukt med påtaglig blöt ek, som man egentligen vill hälla tillbaka vinet på butelj och öppna om 10 år igen. Det här är mer som mormors varma kram. Doften är fantastisk med varm röd frukt med kaffe toner, en viss vaniljton lägger sig i bakgrunden av paletten som fylls upp med komplexa smaker och kalkighet.  Årgången är varm, vinet har en genialisk frisk frukt, men visst finns det lite tung gung med. Säger det igen! Låt vinet ligga i några år i källaren och samla damm, för er som vill. Mina flaskor är redan dekanterade och det är jag glad över. Ibland är det skönt när vinet tar kommandot och man slängs mellan himmel och Terroir. Jag nöjer mig med ett fat med tunt skivad Bresaola som jag toppar med tryffel, svart kaviar och en liten mängd parmesan. För att ta fram det gröna i vinet så får några blad av vinäger stänkta ruccola blad falla över köttet. Skål och trevlig helg på er alla vinvänner.         
 Barolo i förändring – Ferdinando Principiano
När Ferdinando Principiano tog över familjegendomen efter sin far i början av 90-talet var han starkt influerad av den moderna vinmakningsfilosofi som nyligen hade gjort sitt intåg i Piemonte och världen. Syftet var att producera Baroloviner som tilltalade en bredare publik. Med hjälp av modern teknisk utrustning och nya franska ekfat i källarna skulle den tjuriga nebbiolodruvan tämjas att leverera tät och saftig frukt med kraftiga men mjuka tanniner. Ferdinando blev snabbt en framstående ambassadör för det nya Barolo men efter ett tiotal skördar började han, trots att hans viner blivit en kommersiell succé världen över, tvivla på att han valt rätt väg. Han upplevde att samtidigt som vinerna vunnit i omedelbar publikvänlighet hade de förlorat kontakten med sitt ursprung och sina traditioner. Ferdinando började långsamt svänga sin filosofi mot en traditionell stil, samtidigt som han ställde om skötseln av vingårdarna till ekologisk odling. Idag, tio årgångar senare, är alla små nya ekfat borta i källaren hos Principiano och fokus har flyttats från modern teknik till traditioner och en stor respekt för naturen. Berättelsen om Ferdinando Principiano har gjort honom till frontfigur och inspiratör för nästa stora trend i Barolo, en rörelse mot naturliga viner framställda utan bekämpningsmedel och med inbjudande ren frukt. Allt för att vinerna ska förmedla nebbiolodruvans mest delikata sida från Barolos unika Terroir.


Den 20 oktober kommer Ferdinandos viner att lanseras i Sverige genom den franska distansvinhandeln caviste.se

Kommentarer

Populära inlägg