Steenberg de kan de! #Enjoywine

Det är allt lite ruggigt där ute, träden börjar tappa löven, det är på tiden att städa undan sommaren på riktigt. Det pratas om ”lågtid” för många, finns visst många som inte tycker om att det är börjar bli mörk och kyligt. Som tur så känner jag att hösten är en vacker tid, det är inte så mycket hy på Stan;). Folk börjar klä sig ordentligt och det viktigaste av allt. De riktigt tunga vinerna skall poppas upp. Gör som vi i Snickerboa, trava en extra hög med ved framför spisen, putsa upp de största karafferna och bara njut av busvädret och den långa, klara hösten.
Vattnet är kallt och fisken är pinfärsk, visst låter det smaskens! Jag gillar inte pinfärsk fisk! Jag vill gärna att fisken skal få hänga en dag för att köttet skall bli i rätt textur, givetvis på benet! Så första rätten skall i kväll utformas av en bir torsk och en bättre flaska Sauvignon Blanc. Låt mig tänkta så här. Vi har ett växthus fullt med små vackra tomater, ståtlig krondill, basilika blad som är större än en ladugårdsvägg och såklart chili. Tankarna tar oss vidare in i köket och låter mest mitt sinne tillsammans med gommen få agera konstnärer. Rätten som kommer skapas och utformas kallas för ”kallsup i Trondheim” Tror att många har sin egen uppfattning till vad en kallsup i Norge är, men för mig är det en smakrik rätt. På tallriken så finner jag en bit torsk som fått rulla i socker, salt samt kummin. Torsken har även fått ett täcke av basilika innan fisken äntrar pannan som är full av brynt smör och ännu mer kummin. I tallriken så har tomaterna, chilin gjort sig hemmastadda och inväntar en kompis till fisk. Krondillen har fått avlägga en buljong med kraftig smak, samt vissa toner år soya och vittvin. För att krondillen skall få känna sig extra lycklig innan den hälls över fisken, så proppade jag min lilla buljongkanna med persilja, färsk krondill och blommor. En rätt av mina sinnen är skapad på ett fint och elegant vis.
För att inte låta mitt smaksinne till vinet inte gå till överdrift, så ställe jag undan en större mängd av vinet. Tur var det för vinet bara älskade rätten. I glaset har vi 2012 Stennberg The Black Swan Sauvignon Blanc, Western Cape, Constantia.  Inte konstigt att jag beter mig som en ståtlig svan när jag prydligt häller upp vinet, fräser lite och ser allmänt cool ut. Ett vin som jag lägger till handlingarna som topp 5, bland Sydafrikas bästa Sauvignon Blanc. Toppen syra, friskt fräsch, piggt och alldeles ypperligt. Ren och klar nos och inte en sekund för tidigt så är gommen fylld med toner av lime, Terroir, svinkall flinta. Vårkänslorna tar sig an, smaker som nässlor, sparrisknoppar och örter är gedigna. Lång och suveränt bra balans mellan frukt och syra. Är så välsvarvat, så både Pamela Andersson och Dolly Parton hade känts konvexa sett från sidan! Endast 900 lådor produceras av vinet så köp, bara köp och prova, drick och njut. Varför vinet i sig passar så bra till rätten är en klarhet, rätten saknar syra och minerlaitet och det adderar vinet till på bästa vis. Druvan gillar att brottas med salt och aromatiska inslag, de typiska krusbären och fläder toner kommer fram på ett mer bedårade sätt då.

”1662 anlände den 22: åriga änkan Catharina Utsings Ras till Sydafrika. I samband med hennes femte giftermål grundar hon Steenberg 1682. Hennes tidigare män mötte skoningslösa öden i Afrikas vildmark. En blev uppäten av ett lejon. Hennes tredje man mördas av en hottentott och den fjärde trampades ihjäl av en elefant. Steenberg gör idag återigen unika viner genom sitt speciella microklimat. Egendomen har genomgått omfattande investeringar i nybyggd vinkällare, provningsfacilitet, restaurang och vingårdar som ger några av Sydafrikas ledande viner. På egendomen finns också en golfbana, ett prisbelönt lyxhotell med tillhörande restaurang.
Constantia det klassiska och ursprungliga vindistriktet Constantia är Sydafrikas äldsta och bestod ursprungligen av två gigantiska egendomar, Steenberg och Groot Constantia. Det sistnämnda gav också namnet till det världsberömda dessertvinet Constantia. Det lilla distriktet Constantia ligger inklämt mellan Kapstaden och False Bay på de södra sluttningarna av Taffelberget och är ursprungsområdet för vinframställning i Sydafrika. Klimatet är svalare med en genomsnittlig februari temperatur på 20,6 ° C och får ca 1 000mm regn per år, vilket gör bevattning överflödig. Distriktets vingårdar ligger placerade på sluttningarna av Constantia Mountains där det korta avståndet till havet och den svala havsbrisen som blåser in från False Bay ger unika förutsättningar för vinodling. Framförallt är Constantia erkänt för viner från Sauvignon Blanc. Men med sin unika sandiga jordmån ges även dom röda vinerna en omisskännlig Terroir karaktär, främst i vingårdar som vätter mot havet.”

 
Medans tonerna av Stefano Noferini och des Air Liquid bombarderar mina basar så kollar jag till köttet som legat i grytan sen tidig lunch tillsammans med sina rotfrukter och vin, så har det marinerat klart till kvällens andra rätt. Ox ribbor från Angus Nebraska. Fy säger jag och myser inombords. Köttet faller nästan av från benet och det doftar gediget i hela huset. I grytan ligger det som sagt mängder av rotfrukter tillsammans med chili och fisksås. För att få en mer krispig yta på köttet innan servering så penslar jag köttet med ostronsås och bränner av med brännaren. Det är näst intill kriminellt så bra detta kommer bli med vinet. I en liten kopparpanna bredvid så står det och puttrar lök, spenat och grädde. Och på andra sidan grytan så står grillpannan med perfekt brända pumpa skivor. Med dessa rader så tror jag att rätten är klar. Ribbor med gräddig spenat, pumpa och ostronsås.
I karaffen har jag hällt upp 2010 Steenberg Vineyards Shiraz, Western Cape, Contantia. – Vem var det som sjön ”det bultar och den bankar”? Precis så känns det nu! Innan första tuggan intas av rätten så skålas vinet in ordentligt, det blaskas omkring i sitt Riedel glas och bara växer i alla former av dofter. Vinet har ett djup och har en korrekt dov färg. Doften är stor och det kommer direkt en anstrykning av peppar, viol, nejlika och kanel. Örter med gröna skott ligger som en siluett över vinet och kryddigheten är bestämd. Fatens inverkan är toppklass och för att vara lite extra komisk, så binder fatens toner vinet smaker på en ytters begåvade sätt. Vinet behöver minst två timmar i karaff för att öppna sig och visa sin finaste sida. Tack vare köttets insprängda fett och spenatens kompis till grädde så kom vinets tannin och fat mycket bra överens med varandra. Min första uppfattning av vinet i gommen är att det är burdust och inte alls så gentilt som jag kunde tänka mig, men det enda vinet ville bevisa för mig, är det behöver fett och protein för att smaka som bäst. Jag är övertygad om att vinet är inne i en topptid nu, men skulle inte bli ledsen över att glömma vinet i källaren i två år för att se vad som händer. Ett toppen vin med andra ord.
 
Två viner från fortfarande mycket populära Sydafrika, Vinerna är mycket välgjorda och balanserade. Tittar vi på prislappen så är det inte mycket pengar, för vad man får i sitt glas. Dessa två går givetvis att dricka i ensamhet, men som med ALLA viner, så strålar det upp extra när extra vagant gastronomi får medföras i gommen. Så ta tag i höstens vindar och utnyttja dess kraft. Pimpa seglet och ta Er ned till närmsta monopol, stävja, lägg till eller kantra båten, bara Ni kommer fram i tid, för speciellt The Black Swan är ett måste för att slippa alla kalla, bittra höstvindar. Skål på Er och njut medans ni kan, snart är det sommar igen!


Beställnings sortiment – 2010 SteenbergShiraz (Nr: 71502) ENDAST 159 PIX   

Kommentarer

Populära inlägg