"Mot alla odds" #Häringeslott

”Mot alla Odds” en mycket uppskattad provning, vi går igenom alla grundsmaker och fokuserar på vad som gör vinet bättre och mycket sämre. Ett vanligt fel vi gör i dagens vardagliga gastronomi. Ta ett exempel, den klassiska ostbrickan! Det plockas minst 4 ostar och det brukar sluta med att allt från den billigaste brieosten får slåss tillsammans med grön/blå mögelostar, och speciellt så skall vi envisas med att servera råa ting till ostarna och vinet. Glöm ALLT vad päronskivor, selleristavar och färska vindruvor är. Det kommer sluta i ledsamheter och vi kommer enbart att tycka vinet var surt och bittert. Det är här vi lägger mycket tid, är det verkligen vinets ”fel”?.Eller har personen bakom varit för otyglad och festsugen på smaker som gör denna mystillställning till ett fiasko. I lördags tog jag emot ett sällskap i vinkällaren på Häringeslott, jag kan bara avslöja att "Aha" upplevelserna packades på varandra och de trivsamma gästerna provade sig fram mellan olika smaker, texturer och temperaturer. Efter två vita viner, två röda viner och ett fortifierat vin så blev resultatet, att vinet de trodde minst på blev kvällen bästa. Vin och mat är inte svårt… vi skall bara våga prova lite! Jag tackar sällskapet, och jag tror mig veta att deras fortsatta kväll med krabban blev ett himla provande fram om tillbaka med socker, salt och citron. När vågar Ni prova en vinprovning med temat ”mot alla odds” Skål och njut idag, det blir inte bättre i morgon! 

Boka Gastrovin på gastrovin@mail.com 

Kommentarer

Populära inlägg