Jag har rätt och du har fel.. #Suckling

Eller är det upp till var och en. Att får tänka precis som man själv vill. Först skall jag tacka #Winefinder för en förträfflig dag och dess besanna afton, det är ett nöje att berika sitt stora ego med en bättre Bordeauxdag som denna. 45 slott var representerade och alla de hade med sig årgång 2014, samt att slotten valde att ha med en ”referens” äldre årgång, enbart för att få en uppfattning om hur vinet förhoppningsvis kommer att utvecklas. Jag som min sanne vän Mr. N är flitiga provare och denna dag är ett givet deltagande för att få en uppriktig koll på årgången. Första frågan eller de 156 följande frågorna som jag deltog i, är såklart. Är 2014 ett bra år?
Och nu kommer jag bli direkt sågad av samtliga årgångs-paragraf-ryttare. Det är som så, att jag hatar att prata årgångar, precis lika mycket som familjens föräldrar vill diskutera om att deras äldsta dotter inte alls är lik sin yngre syster och absolut inte alls lik sin lillebror, de har samma gener och får samma uppfostran men är helt på det klara att det är olika individer. Precis så ser jag på årgångar, såklart har slotten en tanke om stilen och de vill alltid ge vinet den mesta kärlek och hjälp på vägen för att bli så bra som möjligt. Min slutsats över hur 2014 kommer att bli, är enligt MIG! En årgång som kommer bli ”publik” i sin ungdom. Speciellt de som har större del Cabernet i sig kommer att gå in i en fas av fantasi och bravur inom snara år. De viner som har en större del Merlot och är uppkryddade med Cab franc och Petit Verdot har enligt MIG! Har de en längre väg att vandra till att bli så där underbara som bara de kan bli. Flertalet av vinerna är redan i sin unga ålder bäriga på ett generöst sätt och det är goda tanniner genom alla de slott som provades. Många av vinerna är redan idag flörtiga och har en lång tid framför sig. De typisa gröna tonerna, gräsigheten och en viss häpnad av kryddighet var de inslag vi fann i flertalet av vinerna. 
Återigen Winefinder! Tack, vilken middag, att poppa upp 39 äldre årgångarna av magnum Bordeaux och äta god mat samt att få språka med slottens representanter i en avslappnad miljö är rent ut sagt saligt trevligt. Ser fram emot vårens resa till Bordeaux för att återigen träffa och känna på vinerna i hemma miljö! Slutplädering: Köp denna årgång och njut, spela inte allan om att årgången inte är som 2011 heller inte 2010 men jag lovar att 2014 kommer att genera er alla om några år.
Slotten som presenterades. Är följande.
Haut-Médoc: Château Cantemerle, Château Camensac
Moulis: Château Chasse-Spleen, Château Poujeaux
Margaux: Château Brane Cantenac, Château Cantenac Brown, Château Durfort Vivens, Château Ferrière, Château Giscours, Château d’Issan, Château Lascombes, Château du Tertre
 Saint-Julien: Château Beychevelle, Château Branaire Ducru, Château Lagrange, Château Lagrange – Les Fiefs des Lagrange, Château Langoa Barton, Château Léoville Barton, Château Léoville Poyferré, Château Talbot
Pauillac: Château dArmailhac, Château Clerc-Milon, Château Haut Bages Libéral, Château Pichon-Longueville Baron
Saint-Estèphe: Château Lafon-Rochet, Château Phélan-Ségur
Pessac-Léognan: Château Carmes Haut Brion, Château Haut-Bailly, Château Latour-Martillac red, Château Latour-Martillac white, Château Larrivet Haut Brion red, Château Larrivet Haut Brion white, Château Malartic Lagravière red, Château Malartic Lagravière white, Château Smith Haut Lafitte red, Château Smith Haut Lafitte white, Domaine de Chevalier red, Domaine de Chevalier white
Saint-Emilion: Château Beausejour-Bécot, Château Destieux, Château Canon la Gaffeliere, Clos de L Oratoire, Clos Fourtet
Pomerol: Château Beauregard, Château Clinet, Château Gazin, Château La Clémence, Château Petit-Village
Sauternes: Château Coutet, Château Guiraud, Château Suduiraut
Côtes de Castillon: Château d’Aiguilhe

Kommentarer

Populära inlägg