En berusad gris & en tjock värd! #Enjoywine

Vad är det som gör hösten så trevlig, kan det vara den friska luften, de klara kvällarna, de vackra bladen från träden som skimrande toner blänker i alla de höstfärger jag kan tänkta mig? Är det den nyfångade fisken? Eller kanske den ståtliga svampen som doftar helt gudomligt? Bären från Jämtland, eller kanske den söta tomatmarmeladen kryddad med krondillen, och allt från eget växthus. Vem vet, allas höst ser olik ut, men för mig är det ett bevis att jättarna från Piemonte knackar på dörren, att de aromatiska och kanske lite söta Riesling viner stävar efter att få tillföra sin kärlek till ankans goda fett. Denna kväll i Snickerboa drar temat åt Italien och Spanien för dryck och råvarorna är hämtade från skogen runt hörnet om inte än närmre än så!
”Afas Avidan – Reckoning Song”

Växthuset har givit oss så mycket grödor denna sommar så det känns extra bra att kunna ta hand och förädla alla dessa fantastiska grönsaker. De är nu som jag istället njuter av smakerna och inte de jag var förbannad på, att skotten och de små plantorna tog upp de mesta av plasterna till sol i Snickerboa.
Vi börjar med en trevlig anrättning. Grillad gurka som jag skvätter på soya, chili och lite citron. Strör över sotad lök och några drag med peppar. Rätten skall avnjutas omgående och inte behöva vänta på att bli uppäten. Gurkan ”tappar” snabbt sin spänst och textur därför så njuter vi av första rätten direkt från grillen. Vinet till denna rätt hämtar vi från Umbrien, Italien. Ett piggt och friskt vin som inte vill ha för mycket smaker, vill gärna briljera på eget sätt och därför så låter jag min bara bygga på vinets friska och mineraliska toner med gurkan och dess vänner. 
En druvblend bestående av Trebbiano 55 %, Grechetto 25 %, Druppegio 10 %, Malvasia 10 %. Vill påstå att jag inte är riktigt hemma med alla dessa druvor, och lägger allt ansvar på Fransesco Bardi. Och tycker att han gör ett galant arbete och får mig att njuta i fulla drag. Vinet har en spritsig doft och det poppar så fint upp toner av piggelin, päron, honung och mineral. Smaken är korrekt och har förtrollat mig till att känna av sommarns värme. Med detta menar jag att vinet avnjuts bäst i sommarvärme och som ett bra val till första vin. Gurkan och hettan från chilin gjorde sitt med att ”puffa” till vinet och druvornas smaker lekte runt på min tunga, precis så extravagant som den dansante Mr. Ervin gör på kryssningarna över havet varje helg. Mineralerna som vinet gärna visa upp, fattade tycke med den sotade löken och sojans sälta tog så bra hand om den ibland livliga syran. Ett perfekt vin att njuta till ett stycke komponerat av Giovanni Battista Sammartini! Vinet förklaras som ett ”halvsött" vin, men det är nog mer en personlig känsla. För mig så speglades friskhet framför sötma, prova själva och bedöm.

”BIGI grundades år 1880 och tillhör idag kooperativet Gruppo Italiano Vini (GIV). Redan på etruskernas tid förknippades Orvietos viner med kvalitet. Firman BIGI äger 195 hektar vingårdar i Orvieto Classico i Umbria. Vinmakare Fransesco Bardi har under många år övervakat firmans viner. Det är en lugn och timid man med fötterna på jorden. Trots BIGIs ledande position i Orvieto försöker Bardi ständigt förnya firmans viner. BIGIs viner har funnits många år på Systembolaget. De är friska och mycket välgjorda. Distriket Orvieto erhöll DOC 1971. Orvieto-vinet görs både torrt (Secco) och halvsött (Amabile).”
”Hans Zimmer – Time”
Toner av Times stråkar för mig runt på ett livligt sätt i köket. Utan att jag tänker mig för så ligger det feta fläsket i pannan och crispar till sig så gott. Tack till Nibble för att ni gör livet gott för grisen och mig. Ett rent och vitt fett som är så långt ifrån penetrerat med skit såsom salt- vattenlösningar. Hör där kära Danskar och Tyskar. Vad gör ni med de stackars grisarna? Och till konsumenten, det är inte dyrt med svenskt kött utan det är på tok för billigt med misshandlat kött som inte kommer från den Svenska gården. Till fläsket kommer jag servera stekt äpple, rårörda lingon och potatis från landet på Mörkö. Tänk vad husmanskosten är bra vacker och god. Allt läggs upp i en skål hämtad från Jämtland. Att få en stor skål på bordet med väldoftande råvaror är underbart, man plockar åt sig det man vill ha och såklart går det inte jämt ut på tallriken, så en skiva fläsk eller äpple måste adderas till de sista lingonen och den mosade potatisen. Den enda som inte gjorde sig i skålen var den krämiga och lökiga såsen som är ett måste till fläsk och potatis.
Vinet som kommer från Spanien och DO Bierzo gjort på 100 % Tempranillo. Producent Hammeken Cellars. Skall drickas om stora klunkar till denna rätt. Sältan i rätten kommer att behövas släckas av spansk kraft av tannin och struktur.  Vinet har en bra balans, är som de flesta spanjorskor, vackra att bara beskåda. Doften är rik på frukt som skogshallon, körsbär, bigarråer, varma björnbär. En lätt anstrykning får mig att dra in små pustar av morfars rök kommande från hans gamla pipa. Tonerna från rostade fat ligger med som en balansör mellan frukt och tannin. Ett gott vin med andra ord. Vinet får ligga i fat ca: 6 månader och då i 1 till 2 år gamla fat. Jag vill summera vinet som stålande för sin peng och har precis den kraft och stil som jag önskar till min svenska husmanskost. Eftersom grisen är sådär lagom salt, så tuffar vinet till sig lite extra mot fläsket och tror sig vinna den smakresan, men inte det. Lingonens syra och icke behandlade söttma pryglar till vinets strävhet och lockar fram en bra söt frukt och för att släta över allt rugg mellan smakerna, så drar såsen till sig all uppmärksamhet och kramar om de hårda i vinet samt att sältan i fläsket vågar sig fram igen. Styrkan och lökens sötma lockar återigen till sig vinets mer lugnade del och sköljer nu över allt gammat groll. En enastående kombo dessa två tillsammans. Jag kan inte annat än lassa på en portion till, hälla upp mig ett glas, och bara frodas i vad kärleken ger mig tillsammans med god gastronomi gjort på eget vis.
 

”VinNico Export grundades år 1996 av Nicholas Hammeken och bytte år 2014 namn till Hammeken Cellars. Nicholas en dansk entreprenör som blev fascinerad av de Spanska vinernas potential. Hammeken Cellars är beläget i den pittoreska lilla spanska staden Javea, i provinsen Alicante, och är idag en stor spelare på den internationella marknaden med viner från i stort sett hela Spanien i sin produktportfölj. Man gör viner i alla prisklasser men med fokus på kvalitet och valuta för pengarna. Man är noga med att välja ut druvor, vingårdar och använder sig av vinmakare som har samma filosofi som dem själva. Traditionella spanska druvsorter från gamla, etablerade vingårdar och regioner kombineras med modern vinproduktion och tillsammans vill man kalla det ”Morgondagen Spanien”, viner i modern stil med mycket frukt och druvkaraktär. År 2001 anslöt sig David Tofterup, en vinmakare med stor erfarenhet från den internationella vinmarknaden såsom, Bordeaux, Chile, Kalifornien och Sydafrika.”

Som avslutning så spelas ”A dark Night” av Herr Zimmer och får en att lyssna till stråkarna på ett fint sätt, samtidigt som de sista tanninerna packar ihop i min gom och beger sig ned för min strupe. Vilken kärlek som beslöt oss denna afton! Hoppa in i batmobilen och sladda ned mot monopolet, köp upp ett parti och bara ha hemma för gott skull, återigen så har jag fått bekanta mig med två viner under 100 lappen som har visat ett bättre intresse för mig, så allt är inte La Tâche eller Harlan. Det är visst så gott de med.




Tack till. 
Made by Jämtland för fat
Miss E
Vårt växthus 
Riedel

Kommentarer

Populära inlägg