Kosta Boda Art Hotel #Krogkoll

En dag och kväll på Kosta Boda art Hôtel, det blev inte som jag tänkt mig! Trodde mig tolka mina gamla referenser rätt, och kände att det var tid att ge hotellet en chans till. Har besökt hotellet flertalet gånger i tjänsten och då lämnat varje besök med ett litet missnöje över mat och service. Men denna gång blev jag riktigt berörd. Det började med ett stort glatt välkomnad i spa avdelningen, underbart att någon tittar en i ögonen och förklarar allt på ett enkelt vis och välkomnade. Lika trevligt bemötta blev vi i receptionen med ett glatt hej så fick vi vår rumsnyckel.

Efter en flaska 2007 De Saint Gall Premier Cru och kräftsmörgås vid hotellet pool, var det tid för att göra sig i ordning för en bättre middag. Skall inte glömma att betjäningen vid poolen var till stor belåtenhet. Det är nu som allt skruvades upp flera nivåer på vad god gastronomi är. Första kvällen för Edin i köket och direkt viste jag att menyn skulle bli lite bättre än väntat.
Först ut blev en större amis med två grillade havskräftor. Fantastisk goda och perfekta i sitt kött samt textur. En perfekt början. 

Nästa rätt blev även den ett glädje skutt upp i toppen av årets bästa rätter. Rå havskräfta, löjrom, grillad gurka och knaprigt stekt sidfläsk. Hela rätten kändes som en angenäm kallsup på bäst kusten, underbar sälta, preciserad textur och tillagning. En rätt som jag garanterar på året lista för GastroVin. 
Varmrätten presenterades som biff från höglandet, en mjäll kräm på palsternacka som var så len så att en sidenscarfs hade känns hård. En välgjord sky med stort djup, bakade lökar samt en skiva anklever. Att servera biff är inte en lätt uppgift och kan kännas lite vågat. En biff skall och inget annat serveras medium om inte än rare, kanske rent utav blodig. Men samtidigt ha en yta som är knaprig. Tyvärr så fanns det övriga gäster som beställer denna rätt welldone och då har det kraschat rätten totalt, förstört en duktig kocks känslor och kunskap om att behandla kött. Biff blir allt annat än bra vid welldone, det tråkiga i det hela är att det är köket som så skit för att serverat tråkigt kött. Ber därför till er som önskar överkört kött att ta ett annat alternativ. Varför inte en högrev som fått ett långkok? Det är något för er förbrytare som beställer Welldone. Tillbaka till mitt kött, som för övrigt var på topp. Att serveras ett gott glas Madrian från Denis Capmartin är inte ett dåligt val. Vi njöt av varje tugga och glädjen över hur bra rätten var. Ostar från Öland är en glädje i sig, kanske skulle man tänka till lite om hur man presenterade ostarna. Men återigen, låt Edin ta över rodret i köket och få smälta in i den småländska myllan så kommer ostarna blixtra av smaker. 
 
Avslutningen är rent ut sagt barnsligt god, bränd maräng med varma jordgubbar och glass, det blir inte enklare, inte heller godare. Ett glas pärlande Moscato d´asti från Andrea Faccio är strålande till, både jag och Miss E kan inte annat än att ställa oss upp, applådera och ge Edin en stor kram för denna enastående middag. Och detta kära läsare, detta är bara början till nyskapandet av ännu ett smakmecka i Småland. Nu kan man utan problem ta en gastronomisk weekend i Småland, Tänk er PM & Vänner, Hôtel Borgholm och Kosta Boda i ett och samma svep, snacka om lilla San Sebastian. Jag är mer än nöjd med middagen och servisen var bra. Edin kommer att få till den delen oxå, det är jag stensäker på. Mr. E lämnar inget till slumpen, utan att varje detalj skall vara perfekt. Jag lovar att vi båda slocknade i våra sköna sängar med stora leenden. Jag kan knappt bärga mig tills nästa besök och det blir snart. Önskar Edin med personal all lycka till, snart ses vi igen, då är förväntningarna ännu högre. 
Tre tips till ledningen. 
Be frukostpersonalen om attt säga God morgon till gästerna, Le!
Se till att frukosten är lika snygg kl 0945 som vid 0700, Jag vill inte be om allt, bara för att ni stänger frukosten kl 10. Att dra fram dammsugaren medans jag njuter av min frasiga våffla kändes sådär.
Men i övrigt så var allt till stor belåtenhet, Ett extra tack till vår mycket vänliga kypare.

Kommentarer

Populära inlägg