Jag fläskar på! #Svinet

Svinigt bra alltså! Går inte annat än att börja med de orden, finns heller inget bättre än att avsluta med. Äntligen tid för att besöka Svinet i Gamla stan. En av stans finaste innegårdar, många talar om att det är som att komma till någon vacker plats nere i varmare delarna av Europa? Att vara någon annanstans än på svinet känns onödigt, är vi på svinet så är vi, och ingen annanstans. För Er som vill, går det säkert att boka olje, värme tillägg och solskydds försäkring om det är så. Det jag garanterar är att det blir Tonga Tonga efter! 
Vi blir så trevligt och hjärtligt mottagna, hinner inte sätta mig förens bibeln är i mina händer. Tro nu inte jag skall be innan middagen. Bara jag som dyker omgående ned i en bäste till vinlista. En komplett lista som jag rankar topp tre i Sverige. Såklart går vi på tre rätters meny och börjar med lite snacks. En amatör gourmand som jag, kan jag inte fundera ut om man kan penetrera mer kolesterol på en så liten yta? Men samtidigt är det magiskt hur gott det kan bli. 
Braai-bacon serverat med kryddig lönnsirap.
Andra serveringen kommer in och vi tar upp skeden direkt, hugger in på den lätt grönt skimrande soppan som är fylld med underbara smaker och färg. Kall avokadosoppa serveras med majs, gurka, braai-bacon, koriander och krispig sötpotatis. Är precis så gott som det låter. En kall soppa innan köttkomat skall komma in som på beställning, är en smart tanke. Rätten lättar upp och ger en bra start.
I glaset har vi en mycket god Chardonnay från Anderson Valley årgång 2009. Vi låter tankarna luta mot varmrätten. Det tar ett tag för varmrätten att landa på bordet, det gör inget, för vi har så trevligt och mina danska vänner myser i fulla drag. För er som vill prova en fantastisk god och välgjord Chardonnay, skall omgående kolla in www.vinopia.se och sen ge er på Mr. Zvonko för att på bästa sätt bli hänvisade till hur man som privatperson lägger order genom monopolet.
 
Äntligen kommer fläsket in, mängder med mat. Jag sluter ögonen, ser en ytters välklädd och stilig Borgmästare framför mig och han säger ”smaklig gris” jag öppnar upp ögonen och laddar min tallrik så jag kommer att spricka, fet som en sugga.  Bambaataa-köttbricka med glaserade tjocka spjäll, kryddrubbad karré, kotlett på ben och kryddig Boer-korv. Så lyder rätten, jag kan inte annat än knäppa upp knappen i mina skräddarsydda Billabong shorts från Turkiet, och enbart ladda på med osannolik god gastronomi. I två stora, otroligt fula bunkarna kommer pompa och kål- roman sallad. På bordet står redan två nappflaskor med kalas god ketchup och en ört emulsion. I glaset serveras en fantastisk bra 2005 Syrah från den ”naturliga” producenten Tablas Creek. Vinet är så enastående bra, är så är bitter över att jag inte tog en pava till eller två.
 
Maten är galant och vi kan inte annat njuta i fulla drag. Mina Danska gäster är magiskt nöjda och känner att det inte finns något bättre ställe i byn där man kan vara så avslappnad och njuta av topp gris. Middagen löd mot sitt slut och för att toppa moset med en klick grädde så serverades en liten, perfekt dessert som kallar sig Kokos- och Amarula-pudding. Fy… va gott.
Jag tackar Herr Crespi för en bra kväll. För Er som läser detta inlägg kan väl bara ställa sig i kön för nästa säsong, det är visst sista kvällen ikväll, 130 bokade och inte en stol eller glas ledigt eller torrt, om jag känner de rätt. Jag säger som så, Svinigt bra!
Undertecknad har aldrig varit fetare än nu!

Kommentarer

Populära inlägg