"Degen" som betyder så mycket! #GastroVin

Vad är det som får mig att känna sig lite som en del av Italien?
Sitter nu på ett av de trevligaste Italienska haken i byn. Det är spännande, man känner den urtypiska känslan av Italiensk humör och trevnad. Det är ju bara en deg, en bakfylla eller en rulle med kebabkött. Eller så är det så långt ifrån det som man bara kan tänka sig och sanningen är precis så.
Att följa en designer, en konstnär! Signore står i sitt kök brevid sin vedeldade ugn, den sprider mängder av kärlek och trivsel efter smaker. Önskar att jag förstod mig på denna skapelse som heter pizza, i smaken gör jag det med råge, men känslan att arbeta med rätt typ av mjöl och tomater till en grund för att sen plocka fram tidens primörer för att exakt veta vad som kommer smaka tillsammans med vad och vid vilken temperatur. För oss tråkmånsar så tror vi att det är väl bara att koka tomaterna och dra i en hög med örter. Nä det är ju inte det! Får för mig förklarat att det är enbart tomater vid rätt mognad, som den skall användas och då göras till sås. Det är fan-i-mig galet vad vi har olika syn på kulturer och uppskattning av gatronomi. Jag låter mig bara slås tillbaka på min barstol vid chefstable och inhysa mig en rejäl klunk på "lokala" vinet och har inte en susning om det är en känd druva eller känd makare;), det smakar bara så jädrans gott. Inte att förglömma så smakade den perfekta pizzan helt underbart. Undrar om jag inte saknar Livigno lite mer än vad jag vill erkänna. Trevlig torsdag och njut av sommaren, för jag njuter av er som njuter av nuet. 
Skål på er och drick så ni inte tröttnar. ”citat Gabbe"

Kommentarer

Populära inlägg