2013 Domaine Jean Teiller Menetou-Salon #Grandcrustockholm

Vad gör man åt ett behag, att totalt gå lös på ett gäng rökta räkor? – Jo man tar sig till rökeriet och investerar ett kg eller två, köper två dressingar av fiskarn (enbart för att vara så vanligt som möjligt!) Ett stycke ost av modell, väldigt-lagrad- gammal Gruyère fick göra sällskap i träkorgen hem.
En enkel middag dykas upp i matsalen och de rökta räkorna sprider sin intensiva doft över hela huset. Galet gott med räkor, och till räkor dricker man vittvin av druvan Sauvignon Blanc, för så är det bara. (Enligt min vinbok) De två såserna är beslutade av Miss E och de blev en klassiks hovis sås med mycket dill och den andra blev en ”hetare?” chili aioli. Bull shit säger jag och pepprar den där såsen med både chili och paprika. Inte att förglömma så skall hela räk-skivan rundas av med rostat surdegsbröd. – Ursäkta mig men surdeg hur 2010 får det bli? Måste ta tag i detta och förklara för wannabebagarna att allt inte behöver dofta och smaka surt;) Detta är återigen min uppfattning. Tänk på alla kunde göra bröd som broder Daniel- Mattias i Åre. Vilken estetik, kärlek och mödosamhet han lägger ned på sina brön!
Vinet ikväll är ett mycket bra vin från Domaine Jean Jacques och Patricia Teiller och då vet vi att vi håller till i AOP Menetou – Salon. 100 % av druvan Sauvignon Blanc och druvorna växer i en hård och läskande Terroir av lera och kalksten. Årgång 2013 är det vi provar till räkorna. Utseendet är klart och vackert, tydlig viskositet. Doften är fantastisk och först kommer en hint av blöt kalksten från Öland, sen kommer en friskt fläkt av fläder, krusbär och ett uns av vinbärsbladens toppar. I doft nummer två så kommer såklart de förstnämnda dofterna men addera nu på en lätt oljig doft med en rostad ton från fatlagringen. Smaken är precis som sin doft men nu storleken större på alla sätt. 
Visst är det en lätt rökighet som kommer fram mellan raderna och vinet bara strålar.
Räkorna skriker efter vin och dess rökighet med tillhörande sötma och Umami, vinet går vinet upp i eld och lågor med en gång, druvans oljiga stil kommer fram ännu mer och flädern har fått sällskap av gråpäronets hårda skal. Tar och doppar en räka i den heta såsen och tror inte mina lökar om vad som händer med vinet... 
En läcker smak av rostad majs gör entre och fram kommer smaken som lutar åt solmogen klementin. Hovmästarsåsen fick sällskap av nästa räka, vipps så visade vinet upp en annan sida, att vinäger och syra samt dill inte var några som helst problem för vinet, de smakar ypperligt till. För varför krångla till det? Ett gäng räkor en tisdagskväll med en bättre pava vin, gott sällskap och ett par såser så är man hemma. Det roliga med det hela, var faktiskt att brödet passade helt ok till, vinet fick tycke av brödets syrliga inslag och jästighet och på så sätt kände vinet igen sig från sin jäsning på tank.
Låt inte mig hindra er utan släng er på telefonen ring Grand Cru Stockholm och få det förklarat på bästa vis hur man nu kommer över några buteljer av dessa. De är verkligen helt naturligt goda vinerJ! www.grandcrustockholm.se
Osten inverkan på vinet, det får ni helt enkelt bara prova, för jag vet inte hur jag på ett lagligt sätt utrycka mig i sensuella former och ord. Jag stannar där för att inte låta mig formulera allt fel;)! Så febrilt gott tillsammans!    

Kommentarer

Populära inlägg