Rosé, Malt, Pippi & Kräfta! Vilket kalas! #Enjoywine

En kväll som denna, ute på Snickerboas terrass det är där det händer och det händer en hel del om man skall se till vad som serveras och dokumenteras. En kväll som denna, är då de goa dryckerna poppas upp. En kväll som denna, så får pippin så mycket lusta av smaker så hen vill flaxa upp i smakhimmeln. En kväll som denna, njuter vi från vårt inre, inser att vi har det ganska bra. En kväll som denna, skall vi bli fulla för kärlekens och gastronomins skull. Så på med Eldkvarn platta och luta er tillbaka för nu är käket klart och den fösta malten är serverad.

Grillning är något som jag håller på med hela året om, kan väl påstå att det är mildare och lite bekvämare att stå på torrt underlag i tofflor även att jag trivs i ett par svinsköna pjäxor och en halvmeter snö runt grillen. Är ju sååå folklig, och tycker att vädret inte spelar någon roll utan att det är sällskapet som är viktigast! Och Ni som vet sanningen om mig, så trivs jag lika bra med min käresta, som om det är mina hippa stavar, egen designade lagg som är mitt sällskap för stunden!

” Ragnarök ("Gudarnas sista öde" eller "Makternas Undergång") refererar inom nordisk mytologi till en serie händelser, inklusive en avgörande strid, som förutspås leda till jordens undergång.”

Får nu sluta lusta efter puder och minusgrader, det är ju sommar för böveln och nu skall vi njuta av varje sekund. Och det är inte svårt med pluras skimrande toner i mina öron. Som jag gled in på lite tidigare var att första malten är serverad och det stämmer, låt mig få skåla i porter och inte vilken porter som helst. Förra veckan skrev jag om detta fenomenala bryggeri från Danmark och turen har jag med att få nöjet att skåla i en öl till från ön i väst. Det är Ragnarok Brettanomyces Porter, som låter sig ta plats i en välputsad kupa. Tar mig en titt på glasets innehåll och framför mig har jag en välbryggd och kompakt vän, genom bara att titta på skapelsen. Det är väl synligt att det är en typisk kraftig porter som är bryggd med stora mängder välrostad malt. Kronan lägger sig som en lugn siluett över ölen och jag doftar mig fram mellan toner av kaffebönor, kakao och fin bitterhet. Jästens doft sitter som tatueringar på glasets väggar och ger ifrån sig typiska dofter av stall och blött hö. Jag har gjort några enkla smakbitar för att kunna hålla koll på grillen samtidigt som jag njuter av klassisk Engelsk Porter. Låter mig ta orden ur mina tankar och tänker att ölen är oren och säregen, med det menar jag inte att se ölen som dålig, utan mer som att typen på ölen är så gedigen och god.
Kräftor som gottat sig med kaviar, vårlök och tryffel är inte fy skam, med en rostad skiva bröd och en sked skaldjursröra så är kvällens första giftermål nu ett faktum. Porten gav sig på kumminen med en gång som jag kryddat upp röran med och ölens bitterhet stannade av och blev lenare i sin smak. Krämigheten från smetanan och sältan av kaviaren blev förbluffande bra mot ölens fyllighet och ölen stod på sig och fram kom en elegant sötma som i sin tur hängde på kräftans köttsötma. Fy böveln vad gott och kvällen har precis börjat. Det som jag inte fick med i bild var en skål med torkad och friterad potatis som vad skivade som tunna löv. Tog en bit lagrad cheddar och rev över potatisen. Som ni förstår så försvann denna skål med dess innehåll riktigt snabbt så ingen bild, men smakerna mellan ölen och osten syra och potatisens sälta och textur blev barnsligt gott ihop.

”Bakom Munkebo Mikrobryg står Christensen familjen. En familj där tradition att brygga öl kommer från grytorna på södra Fyns gårdar. Nuvarande generation Claus Christensen, som har arbetat som bryggmästare både i Danmark och traditionstunga Bayern. Claus, som har en magisterexamen i biologi från Köpenhamns universitet och en doktorsexamen i hälsa, ville fortsätta familjetraditionen att brygga öl och deltog under sina universitetsstudier i olika tävlingar. Han har vunnit flera mästerskap Danmark, Skandinaviska mästerskapet i ölbryggning och lilla Fyn Championship. Sammantaget vanns det 21 medaljer under 4 år. Tidigare har han arbetat som forskare, försäljnings-, marknadschef och sedermera bryggerichef för Camba Bavaria i de bayerska Alperna. De letade efter en skicklig head brewmaster och valet föll på Claus som utbildade bryggmästar lärlingar på nya stilar och sätta nya recept tillsammans för deras upproriska sydtyska brewpub, produktionen fördubblades, jäsning av deras öl förfinades och Claus återvände till Munkebo (byn där han uppvuxen och bor) med nya kunskaper om de bayerska bryggeritraditioner och startade sitt eget bryggeri Munkebo Mikrobryg. Senaste priset Claus och Munkebo Mikrobryg belönades med är årets Danska bryggare 2014 och årets Danska ölnyhet över 6 % 2014 av Danish Beer Enthusiasts (23/3-2015). Området kring Munkebo är fylld med minnen från våra skandinaviska vikingaförfäder. Munkebo har flera gravhögar, och det byggs nu ett vikingaskepp i Ladby. Fladen vid Munkebo var ett viktigt skydd mot havet för vikingaskeppen. Fartygen släpades 800 meter landvägen till Odense Fjord via Munkebo där Fyns vikingaflotta samlades innan dess räder. Därför är alla namnen på Munkebos öl tagna ur vår nordiska mytologi”   

Nästa vin är skapt för de som vill hålla stenhårt på traditioner. Att känna nu är det sommar! Jag ryser när jag ser de första mest vågade personerna krypa under sina 4 lager med filtar på stans uteserveringar varje vår, de hoppas få en lite liten strimma ljus på sig innan solen drar sig nedan hustakens vackra nockar.  Känslan att nu är det sommar, är att man enbart skall dricka Rosé. Låt mig för evigt inte förstå denna ritual, och NEJ rosé fungerar inte med något rökdon så är det bara. Det är vetenskapligt bevisat av mig.  Så klart och tydligt förstår ni mig, att i Snickerboa dricker man rosévin hela året om, för hos mig strålar alltid solen. Låt mig få introducera nästa dryck som är 2014 Musella Drago Rosé gjort på 100 % Corvina. Klart och vackert att se på, svingar runt vinet i mitt riedelglas och stoppar ned nosen, får tillbaka en doft av skogshallon, varma jordgubbar, vita vinbär och en aromatisk stil. Friskt och gott är känslan efter första klunken, tar mig omgående en till och får samma resultat igen, men nu har vinden vänt sig åt mitt håll och dofterna från grillens primörer och en kryddig pippi delar med sig av ett härligt attentat av smaker. Tillsamman kommer detta vin med maten i kväll lösa världsproblem.

”Azienda Agricola Musella drivs och ägs av Emilio Pasqua tillsammans med dottern Maddalena och vinmakaren Enrico. Musella är vackert beläget i utkanten av distriktet Valpolicella ca 20 min öster om Verona. Totalt omfattar gården 40 hektar varav 30 utgör vingårdar. Produktionen är inriktad på Valpolicella Superiore och Amarone. Ett spännande arbete pågår för tillfället i vingårdarna och man arbetar idag aktivt med en omställning från konventionell druvodling och vinframställning till att bli en biodynamisk vinproducent fullt ut. Går allt enligt planen är alla viner från Musella certifierade enligt Demeter från och med årgång 2013.”   

Kryddrubbad pippi som legat på grillen heta galler och fått en härlig karaktär av rök och örter. Grillar ett gäng med citroner, vårlök, kronärtskocka och salladshjärta precis innan kycklingen skall lyftas av grillen och intas med gaffel och vin. Droppar över citronen varma saft på alla primörer, pippin får sig några stänk den med. Vinets friska syra och ungdomlighet behöver en inkörsport till rätten och de får bli genom citronen. Alla de övriga primörerna har en primär syra i sig, så det är enbart toppen för bästa sällskap för vinets mineralitet, och på så sätt kommer vinets frukt att komma fram och vinet får stråla och uppvisa en balanserad kropp. Vinet vill ha kryddig gastronomi med en viss syra och sälta för att blomstra. Återigen så får jag dryckerna att prestera på topp och det är enkelt för er alla att få samma resultat. Tänk som så, att det som finns i glaset skall finnas på tallriken, finns det syra i vinet så skall det finnas syra på tallriken. Hittar vi mogen frukt i drycken, se då till att ha något sött i maten. Ett tips till er som vill lära sig mer om smaker. Ta drycken som skall serveras och smaka av med att ett slick på en citron, vad händer med drycken? Gör likadant med salt och socker, direkt kommer ni att uppfatta dryckens tycke om grundsmaker. Lycka till med smakerna så ses vi i vinets vimmel.
 
Kvällens drycker finns på monopolet och tycker att har man utrymme för en extra flaska Rose eller två så kommer vinet bli skoj att prova med ett år till källaren.




Tack till.
www.enjoywine.se 
Karin för vackert porslin
Råvaror av känd grossist
Weber för grill
Riedel för glasen 


Kommentarer

Populära inlägg