2011 Domaine Viret "Dolia"

 Intressant… mycket intressant får jag med stora känslor erkänna. Det damp ned en låda med spännande viner för några dagar sen och glad i hågen jag blev, tog mig en titt vad som fanns i lådan. Kom direkt fram till att dessa viner är intressanta och upp poppades första flaskan omgående. Låter mig inte hålla på saker och ting för länge, så i karaffen presenteras 2011 Domaine Philippe Viret ”Dolia Pradis, (Amphora Wine), Rhone dalen. Lät vinet få vakna till liv en timme eller så i sin ståtliga kristall kostym. Vid öppnades sekund av buteljen så kom den där känslan av instängdhet, kall potatiskällare och oren doft, men tog mig ett andetag och stillade mig med, att ställa bort karaffen för att inte störa vinet. 
Låter grillen få ta all min uppmärksamhet och tänkte för kvällens gastronomiska upplevelse grilla revbensspjäll från rapsgris. Grisen fick sjuda under dagens lopp i sin favoritgryta med kända kryddor och smaker såsom kummin, limeblad, chili och ostronsås. Så köttet behövde bara en upplyftning av hög värme, grillens dofter fick penetrera köttet på ett vackert vis. Tillbehören som grillades bredvid såsom haloumi, majs och rostad potatis med ramslök och grovsalt. Blev under tiden mer och mer nyfiken på vinet som stod där så vackert i solnedgången och lät sig anstormas av kvällens sista solstrålar innan solen försvann över vikens spegelblanka vatten. Vinet hade nu öppnat upp sig och en klassiks ton av vitpeppar och varm sten äntrade min nos. Bondgårdens vårliga dofter kommer som på en beställning och vinet breder ut sig ordentligt. En druv orkester sammansatt av 50 % Grenache, 20 % Syrah, 20 % Mourvédre, 10 % Carignan. Man låter musten få macerering i ca 2 år i Amforor innan buteljering och inget är tillsatt eller borttagits. Resultatet av detta blir att vinet får en ”orenhet” till en början men låter man sig vänta på vinets krafter i karaffen så får man sig en mycket intressant vinupplevelse. Renligheten som visar sig efter typ 2 timmar är fenomenal, och jag kan inte annat än höja vinet i mitt glas och utbrista att detta är riktigt bra gjort. Vinets kryddighet och kraftfulla frukt kommer att få grisen att dansa på mitt munläder, tänk er lite som Griseknoe och Emil när det hade festat på de jästa körsbären. 
Sötman från grisens kryddor bar upp vinet på ett ädelt vis och potatisens kolhydrater trollband vinets snygga tanniner. Jag är som sagt mycket imponerad av vinet och dess fantastiska kraft och Terroir känsla. Kommer sent glömma denna stund vi haft och jag hoppas på att fler flaskor snart är i min källare, för jag låter mig tro att vinet kommer att bli ännu bättre med några år på nacken.
I Sverige är det Grand Cru Stockholm och Stellan Gärde som har den fina äran att ta del av dessa viner och sprida de till vårt kvalitetsälskande vinland. Tar gärna en titt på www.grandcrustockholm.com

Kommentarer

Populära inlägg