Skärande toner & joddlande sparrisar #Enjoywine

Det var väl egentligen där det hela började, med ett glas vin i min ena hand och ett större vinlexikon i min andra. – Prova det här så kommer studierna att gå bra. Så löd orden, och jag gjorde precis som jag blev tillsagd, än idag minns jag den första sippen av det så enastående vin jag hade fått i mitt glas. Och precis som min ena mentor sa, studierna gick mycket bättre. Adderar jag sen till, att det var kapitlet om Österrike som skulle hårdtränas så fick jag även tillfället att använda mina alpina intressen för att lotsa mig nedför varje sida i min bok, tänk er en gnistrande morgon uppe på toppen i Hintertux, framför mig ligger nattens nyfallna snö och under stenhård manchester. För er Vin/skidåkare så kommer ni förstå innebörden om vad kvällens första vin fick mina tankar att hänföras till.

Lyssna till Mustasch- Double Nature
2014 Weingut Jurtschitsch, Grüner Veltliner Stein, DAC, Kamtal. Ett vin som jag äntligen får bekanta mig med igen. Ett helt år har vi varit ifrån varandra och jag känner att saknaden är besvarad. En mycket bekant doft som inte är speciellt mjuk vid vårt första möte, mer som när jag får träffa närmsta vännen Jeff och får en blöt puss. (Jeff är en Beagle) Mycket på en gång kan jag även översätta situationen. Vinet har en klarhet och det är bara vackert att beskåda. Doften som är ren och ett dump av stenfrukter som färsk valnöt, omogen mango och varm nektarin. Mineraliteten är perfekt, underbar syra och balanserad, ett uns av rökighet ligger som en bakgrund i paletten. Och NEJ det har inte med att vinet är ytters lite svavlat, som behövs för att endast stabilisera vinet. Att vinets druvor kommer från unga stockar känns och allt blir bara livligare, inser fort att vinet har några år till i flaskan för den som klarar att hålla sig borta från vinet. Druvorna är från Grand Cru läget Loiserberg. Vinet får även en tid med jästfällningen ca 6 månader, och detta gör bara gott för vinet. Vinhuset jobbar med minimaliska tillsatser och vingårdana är Ekologiskt betrodda.
Vinet har en läcker frukt och kan endast tillfalla oss som lyckas att locka fram den. Jag gör det genom ödmjukhet till vinet och tar fram en skål med fint hackat nöt, som fått stå och dra i kylen ca 30 min. Tillsammans med min säregna soya, varför den är så speciell, är att Umamin är groteskt bra. Att österrikarna gillar sparris är något som avspeglas i både vinet och mig, så därför får ett par gröna sparrisar komma med. Krasse och torkad stekt kapris får sluta säcken till kvällens första rätt i Snickerboa. 
Tartar på pensionerad kossa, ägg från Martin & Elaine, sparris från Gotland, krasse från Ugglarp och kapris.
Tartarens obehandlade protein tar direkt en omfamnade kärlek till vinets syra om mineralier, mötet blir kärleksfullt och direkt visar sig den bakomvarande frukt. Sparrisen som knapps fått vända i det heta smörbadet, har kvar sin tydliga fräschör och gör så vinet inte faller för fort mot köttets primära smak. Ägg är som för många oklart varför man använder i mat som rå ingrediens, men kommer under min livstid att jobba för att ägg är en underbar vinvän och smakbro. I denna rätt så använder jag mig av äggets fett som då kanske mer logiskt skall översättas som kolesterol. Men är en gastkramande smakbro mellan vinets fruktighet och köttets textur. Allt blir mycket lenare med en äggula, så är det bara. Sältan från kaprisen är en sann vän som vinets Terroir känsla. Denna kombo är en av de bästa på mycket länge i Snickerboa…
Vi kommer att lämna de svalare/kallare bergen i Österrike för att föra oss ned till Italienska kullar och kanske få en känsla av Syd Tyrolens puls i nästa vin och dess tillhörande smaker. Låt oss knäppa på oss hudarna och traska vidare.  

”Weingut Jurtschitsch med sina månghundraåriga anor är ett av de äldsta vinerierna i Österrike. Källarna på egendomen där man lagrar vinerna innan buteljering är flera hundra år gamla. Idag drivs företaget av en ny generation med Alwin och Stephanie Jurtschitsch i spetsen. Alwin har vuxit upp på egendomen och efter skördar i Australien, Nya Zeeland och Frankrike var han tillbaka hos familjens vineri i Langenlois, Kamptal för ca 7 år sedan. Stephanie kommer från Rheinhessen, Tyskland och har även hon vuxit upp på föräldrarnas vingårdar. I det här fallet Gunderloch. Sedan Alvin och Stephanie tog över ansvaret har man succesivt höjt kvaliteten på varje produkt i sortimentet vilket medfört att man i dag producerar mindre vin än tidigare med av betydligt högre kvalitet. Samtliga ägor är ekologiskt certifierade och på den berömda vulkanen strax utanför Langenlois, Heiligenstein, jobbar man dessutom biodynamiskt. Filosofin är att låta läge och jordmån spegla karaktären av respektive vin. Elegans, balans och renhet är ledorden. Varje druva som plockas och pressas vid skörd måste vara helt fri från angrepp från botrytis och liknande. Nyligen har Allwin och Stephanie blivit utsedda till några av de mest intressanta vinmakarna i Österrike av det ledande vinmagasinet i landet, Gault Millau.”

Lyssna till Andrea Bocelli- Con te partiré
Nästa vin som skall in på bordet ikväll är en sann vän för många, detta kvalitetsvin är från ett av Italiens anrikaste hus. Alla vet vilken producent det är, och alla har någon gång drucket ett vin härifrån. Så låt mig bli ännu mer folklig och tänder upp brasan för att få bäst känslan runt vinet. (Ni kanske tror jag är i Alperna, men så är det tyvärr inte, jag har bara samma fantastiska vårväder som alla andra i denna del av landet Svedala, där av skidabstinens och tänd brasa). Medans Bocellis fantastiska röst lägger som ett tjock puderdump över mina känslor. Dekanterar jag vinet med ett stort leende, sjunger med på oförsvarlig italienska. Och därmed är kvällens andra vin är nu uppväckt till både vackra och fasanfulla toner.  2012 Allegrini Valpolicella Superiore, D.O.C. Corvina 70 %, Rondinella 25 %, Oseletta 5 % är det vi har i karaffen. Håller Ni inte med mig, alla har någon gång haft samröre med detta maffiga vin. Doften är tydlig och här plockar min nos upp dofter som bigarråer, blåbär, vildhallon och svartavinbär. Att vinet fått ligga och vila i slovenska fat i ett år gör vinet gott och fatens inverkan på vinet är utmärkta. Faten rundar av vinet och får en söt vaniljsmak som är tongivande åt hela upplevelsen. Urtypisk för detta vin är jag alltid finner smaker som mörk Valrhona choklad, färska örter såsom timjan och dillkvistar. Ett stort vin i liten glas förslutning. Varför inte bland några turkiska smaker med kulliga Italienska smaker, jag tror på ett gott resultat.

Skall erkänna, att umgås med min stora Sommelierfamilj en heldag och en större bit av natten sätter sina spår av skratt och kärlek, men även efter dessa middagar så brukar saltintaget behövas fyllas på. Sugen som bara den på en kebab men inte vilken som helst, kebaben som jag fick första gången på en liten restaurang i Livigno. När vi guider ville ”gömma” oss lite för all publik så smet vi till detta lilla krypin och fick vid köksbordet en enklare rätt som han ville kalla kebab. Fick för mig att återuppleva denna tid och kan väl med känslofullt hjärta säga att min smakade inte lika bra som i Livigno men tanken räcker långt. Vinet vill ha heta smaker och gärna en sötma i rätten som kan gifta sig med vinets påtagliga röda frukt, hetta mot vinets ungdomlighet gör att vinet känna ännu större, att sen servera kålsallad som är rimmad får vinet att joddla. Köttet stekte jag enbart med valnötsolja för att få fram vinets fat och rostade toner på ett fint vis.

”Allegrini är ett familjeföretag baserat i Fumane i vinområdet Valpolicella i nordöstra Italien. Företaget grundades för 151 år sedan. Det leds i dag av syskonen Franco och Marilisa Allegrini samt deras framlidne broder Walters dotter Silvia Allegrini. Franco är vinmakare, Marilisa har hand om försäljningen och Silvia ansvarar för marknadsföring och PR. Företaget äger i dag drygt 70 hektar vingårdar. De mest kända vingårdarna finns på kullen La Grola, dels vingården med samma namn som kullen, d v s La Grola, dels den högt rankade vingården La Poja på högplatån högst upp på kullen. Druvorna därifrån ger ett av Italiens bästa och mest kända viner. Allegrini producerar även en Amarone av världsklass. För 20 år sedan beslöt man att rensa bort alla botrytisangripna druvor i samband med amaroneproduktionen. Många av de andra producenterna menade att det var fel. Att det var ett avsteg från den normala processen. Allegrini tog striden eftersom man ansåg att ädelrötan var negativ för såväl tanniner som polyfenoler och antocyaner, de viktigaste grundstenarna i rödvinsbygget och i dag har de allra flesta valt bort botrytisen. Franco Allegrini leder också ett samarbetsprojekt, där Allegrini tillsammans med två stora kooperativ samt en privat producent i Verona-området producerar en vinserie med namnet Corte Giara, avsedd att erbjuda en bred publik det bästa av Verona-områdets viner till konkurrenskraftiga priser.”

Knäpp på Er rullskidorna och stapla iväg till närmsta bolag och köp på er en mängd vin. Jag kommer personligen inte kunna vänta för länge innan jag skruvar av en kork på nästa flaska av Weingut Jurtschitsch viner. Tackar för denna kväll ifrån Snickerboa oh återkommer snart med flera vin och gastronomiska upplevelser.



Tack till www.enjoywine.se
www.calleforsberg för keramik.
Riedel gör enastående glas.

Grossister för råvaror. 

Kommentarer

Populära inlägg