Kossan och Drottningen! #Enjoywine

Återigen tisdag och då är det som sagt tid för veckans krönika. Det händer mycket bra saker nu, tänker då på alla knoppar och skott som vuxit till sig i trädgården, de första granskotten är redan i lag och rabarberna är galet goda. Inne i växthuset, växer det så det knakar. Miss E sköter allt markarbete och det är med stor lusta jag står bredvid och inväntar skörd. Denna kväll så kommer det att brassas käk på ett avslappnad vis och som vanligt är den där eviga asiaten med i tankarna. När skall han presentera sig på riktigt?   

”Pensionerad Kossa är inte dåligt alls. Bara hon fått njuta av livet”

Slank förbi fiskståndet nere i hallen tidigt på tisdagsmorgonen, det är då jag vet att de fösta fiskbilarna kommer in, så färskt och fint som jag vill ha det. Som tur är jag bundis med handlaren och får alltid välja först. En bit norsk laxloin fick det bli, traskade sen vidare till min kötthandlare som alltid plockar undan de lite ”äldre” bitarna till mig. Många vill ha sitt kött så färskt som möjligt och det förstår jag mig inte alls på. Så det blir alltid några bitar som fått hänga i en vecka eller flera. Fick med mig en stor bit kossa. Pensionerad kossa är inte dåligt alls. Bara hon fått njuta av livet. Och en bit fläskkarré från känd gård och bonde.

Time- Hans Zimmer skall spelas på riktigt hög volym för bästa inlevelse i rätten.
Tror att jag fått med mig det mesta i huvudråvaror och beger mig hem mot Snickerboa för att tillreda och laga kvällens käk. Tar vägen förbi grönsaksgubben och fyller på med de grödor som jag inte själv har i trädgården. Tänder upp grillen och låter mig dekantera upp kvällens två viner och känner mig i fas för inhysa kärleksförklarade smaker. Kvällens första rätter äts på stående fot i köket för att invänta och passa på huvudrätten. Tre små skålar men med stora smaker anländer till luckan och vi får sätta tänderna i snabbt gravad lax Ala Naturell och lax som fick rullas i cocos som jag blött i ostronjuice. Tredje skålen fick "suggaköttet" ta plats med sesamfrön, rökt svamp och fisksås av absolut bästa sort.
Tid för att analysera de vita vinet som sedan upphällningen i kristall karaffen flörtat med mig på håll. Jag har fått känslan av kryddighet och örtighet i vinet och kan inte hålla mig längre. Musikens stråkar drar som ett vindpinade segel över rummet och inväntar med storhet över hur vinet skall behandla mig. Doften är superb och mineralerna tar tag i mig med storm, för att enkelt förklara vinets utstrålning. Nu så lugnar tonerna ned sig från stycket, och på ett behagligt sätt förför vinet mitt inre, omfamnar mig och ger mig en känsla som om att vinet är skapt just för mig. För att rita ned några toner från vinet, så pryder paletten fin och avstämd fruktighet från vit persika, örter som på morgonkvisten fått torka av nattens dagg med hjälp av solens varma sken. Kamomillte är en betydande del i doften och en fin friska gör sig hörd. Smaken är balanserad och långvarig. På vinets resa genom gommen lockas gråpäronens skal, vitpepparn och aromatiken fram och bli oförglömlig.
Första tuggan av laxen blir känslan av ett sinnessjukt samspel, smakerna reser sig ännu mer i vinet och laxen början nästan att simma i min gom. Jag kan knappt förklara för Er vad som händer, men kan inte annat än le åt vad smaker och vin gör med mig. Nästa tugga kommer från den lax som har fått sällskap av cocos och ostronjuice. Tro inte att vinet gömmer sig. – Nä ni. Vinet öppnar upp sig igen och ostronjuicen är som den lilla trollflöjt man får ta del av i This Land av Mästaren Zimmers verk. Jag inser att smakresan inte är över på långa vägar och smaken från cocosen till vinet är galant, jag får fram en lätt oljig stil i vinet, som jag snabbt parerar mot laxens nyttiga fett och genast så har vi ett samspel. Från sista skålen tar jag mig en bit av suggans kött. 
Låter gommens naturliga vämre få mjuka upp köttet och biter av en del från den rökta svampen. Återigen så visar vinet upp sin intelligens, vinets syra dämpas på ett behagligt sätt och köttets sötma kommer fram. Precis i detta läge så vill vinets befintliga fruktsötma samspela med köttet och då utgör en räd mot mig, och då presenteras en vacker och påtaglig fruktighet som jag visste fanns någonstans i vinets bakgrund. Kan inte annat njuta av detta vin från dessa två mästare av Österrikiska viner och såklart är det Weingut Jurtschitsch som står för första vinet ikväll. Att Alvin och Stephanie är mycket kompetenta vinmakare är en självklarhet och jag vill påstå att deras kärlek till vinerna finns med i varje glas jag njuter av. I glaset hade jag 2013 Grüner Veltliner Loiserberg Erstes Gewächs.

”Weingut Jurtschitsch med sina månghundraåriga anor är ett av de äldsta vinerierna i Österrike. Källarna på egendomen där man lagrar vinerna innan buteljering är flera hundra år gamla. Idag drivs företaget av en ny generation med Alwin och Stephanie Jurtschitsch i spetsen. Alwin har vuxit upp på egendomen och efter skördar i Austalien, Nya Zeeland och Frankrike var han tillbaka hos familjens vineri i Langenlois, Kamptal för ca 7 år sedan. Stephanie kommer från Rheinhessen, Tyskland och har även hon vuxit upp på föräldrarnas vingårdar. I det här fallet Gunderloch. Sedan Alvin och Stephanie tog över ansvaret har man succesivt höjt kvaliteten på varje produkt i sortimentet vilket medfört att man i dag producerar mindre vin än tidigare med av betydligt högre kvalitet. Samtliga ägor är ekologiskt certifierade och på den berömda vulkanen strax utanför Langenlois, Heiligenstein, jobbar man dessutom biodynamiskt. Filosofin är att låta läge och jordmån spegla karaktären av respektive vin. Elegans, balans och renhet är ledorden. Varje druva som plockas och pressas vid skörd måste vara helt fri från angrepp från botrytis och liknande. Nyligen har Alwin och Stephanie blivit utsedda till några av de mest intressanta vinmakarna i Österrike av det ledande vinmagasinet i landet, Gault Millau.”  

Kvällens andra rätt är ett bevis på ren och skär enkelhet i gastronomins lekfulla värld. Lät kossan få rulla sig i en kryddblandning besående av kardemumma, fänkål, dill, långpeppar och torkad ramslök. Stekt på låg värme med ohyfsade mängder brynt smör. Klar vid en kärntemperatur om 52 grader. På grillen fick vårlöken värma sig och till kossan blev det tunt skurna morötter och vit sparris med endast två tillsatser som salt och vinäger.
En nyhet på monopolet, en riktigt prisvärd butelj. Svårt att finna drottningen av Piemonte för en prislapp som denna. Vinet kan kännas slutet och inte alls tillfredsställd om man häller upp vinet direkt från nyöppnad flaska! Men det är inte vinets fel utan konsumenten som har för bråttom, som med mycket annat här i världen. Vinet behöver minst en timme i karaff för att börja vakna till liv. Drog en lögn för Er innan om att jag dekanterade detta vin precis innan jag satt igång med middagen, i ärlighetens namn så dekanterades vinet nästan 6 timmar innan utsatt tid. Av erfarenhet och en gnutta kunskap så vet jag att vinet vill ha tid att komma till sin rätt. Se på vår drottning, hon blir bara slätare och slätare (lenare och lenare gällande vinet) i fejjan med åren, hon är vacker som en gudinna så varför inte låta vinet få bli lika glimrande.

I folkmun så kallar vi Barbarescoviner för Piemontes drottning där av jämförelsen dess två emellan.

2011 Fontanafredda Barbaresco är vinet som skall få kossan att gå på bete igen, vinet har sin påtagligt och korrekta kärvhet, det går inte att misstolka vinets härkomst med de typiska nypon och viol tonerna som välkomnar min nos i glaset. Efterföljande körsbären, kryddorna är precis med på notorna och bygger vidare på vinets kropp av ungdomlighet och kraft från alkoholen. 100 % Nebbiolo är grunden i vinet och adderar jag till en vila på 12 månader i stora botti så är det här resultatet av ett enastående vin. Om vi någonsin skall prata om vad naturligt så är det nu. Vinet är rent, balanserad och låter sig bli förd av historisk Terroir.
Vinet besitter som jag beskriver en örtighet och övergår till en vegetabilisk stil som är en beräknad inkörsport till sparrisen och morötterna med ett enastående resultat. Den grillade vårlöken blev nästa smakbro för att till slut komma till köttet och dess fantastiska smak av rent protein och örter. Att gå från vinets innersta känslor till att sluta på tallrikens sista tugga är magiskt. Låt mig inte hålla er längre utan att kräng er ned på er snabba dyrt inhandlande sportcykel, trampa som aldrig för. Enbart för att komma till monopolet först och fyll korgen med vinerna från denna krönika, låt er inte köpas av mig, men… tro inte att det räcker med 1 fl. av Fontanafredda Barbaresco, jag vill påstå att vinet klarar minst 8 år till i källaren och då är blir det snålt med en flaska.

”Anrika Fontanafredda är en av giganterna i Piemonte och för många synonymt med ursprunget. Och som i alla bra historier började det hela med kärlek. Italiens förste kung, Vittorio Emanuele ll, köpte egendomen till sin älskarinna Rosa som blev grevinnan av Mirafiore och sedan fick vingården La Rosa uppkallad efter sig. I Serralunga d’Alba vinifieras alla viner under Fontanafredda etiketter, närmare 7,5 miljoner flaskor per år. 3,5 miljoner av dessa är det söta mousserande Astivinet och 750 000 är Barolo. Mängden till trots är det idag experimentlusta, innovation och modernitet som driver Fontanafredda framåt. Mycket tack vare vinmakaren Danilo Drocco och de nya ägarna Oscar Farinetto & Luigi Bafiglio. Med Danilo i spetsen görs idag viner med fokus på frukt och drickvänlighet utan att tappa ursprungstypicitet. Med tanke på just ursprunget lanseras 2011 en ny vinserie, Mirafiore, med filosofin att ta Barolo och Langhevinerna tillbaka till sina rötter.”

Tack till Enjoywine
Keramik från Made inÅre samt Karin Eriksson Södermalm
Råvaror från nära vänner och annat löst folk

Till Hans Zimmer och hans magiska verk.

Kommentarer

Populära inlägg