Hummer & Champagne! #Enjoywine

Efter en helg som denna, så har jag inhyst mer historia, religion, samhällskunskap och fantastisk gentil gemenskap. Än vad någonsin historiker, statsvetare skulle kunna göra på ett decennium. För vet ni! Jag har bara druckit historia i dessa dagar. Tänk om jag fått lära mig Bordeauxs stora årgångar under mina historielektioner eller Ungerns originella och vidskepliga trolleri med druvan Furmint, varför fick jag inte Oz Clarks bok under mina samhällslektioner? Då jag i stället fick sitta och lyssna på hur många pleni stolar det finns i Stockholm största dårhus? Men jag vet nu i dag, för mig är det viktigare att veta varför man valde att klona Pinot Noir i Sonoma än vad krig har utsatt vår mänsklighet för. Därför så kommer ordet folkhälsa alltid vara ett tecken på okunskap. Dårskapen kan ses på många sett,  jag försöker alltid att se dårskap som något originellt och lätt avvikande i dagens samhälle, varför njuta av livets goda bara på helgen? 
När man kan göra det alla dagar i veckan!
Denna kväll var suget på salt lite extra, man bli saltsugen när man dricker livets goda vatten, det sa min jympa lärare redan i lågstadiet, dricka bör man annars dör man. Jag lovar att följa orden till punkt och pricka. Först upp på ett vackert block av salt, placeras enkelt en rumpa av nykokt hummer, vid sidan om ligger en skiva sotad citron, inte för att krångla till det så blir detta kvällens första ”rätt”.
I mitt stora Champagneglas breder sig ett stycke kunglighet ut sig, moussen är så livlig så jag tror att flaskan är på väg med Gumball3000, jag möts av en stor kropp och kraft i vinet, skulle kunna tro att det är Aston Martin själv som skapat vinet. Det poppar upp dofter som gråpäron, nyplockad champinjon och visst är den där härliga brödigheten där med. Smaken är så elegant och mineraliteten av dess härkomst ”Terroir” gör sig hemmastadd direkt i min gom. 
Inväntar med stort begär att en tugga av hummern skall anlända. Det röda guldet fick sig ett snabbt kokade bad för att få sitt fastare yttre av textur. Jag vill inte bli serverad hummer och inse att den är kokt alldeles för länge. Tro mig, hummern blev mer än välkomnad av bubblet, vinet som är skapt av Pinot Noir 65 %, Chardonnay 35 % har en balanserad kropp och vinet bakomliggande fruktighet kommer fram när hummerköttets sötma kommer till sin rätt. Den varma citronen lugnade ned bubblet en aning och bageriets nybakta toner blev ännu mer generösa. 
Vad vi har i glaset är N/v Nicolas Feuillatte Brut Fondamental

”Nicolas Feuillatte var en exceptionell man i alla avseenden. Med sin känsla för vågad och medfödda entreprenörsanda, under hela sin karriär har han fulländat konsten att omvandla sina idéer till ren magi. Efter att ha gjort sin förmögenhet i USA på kaffe och cacao, bestämde han sig för att skapa en champagne som skulle spegla sin egen personlighet. Hedonistisk och med hög standard när det gäller kvaliteten på den erfarenhet som han njuter av att dela. Och det är från denna lilla gnista som hans största bedrift skulle blomstra. Han hittades ofta i sällskap med dem som var toppen av samhället. Tidigt bestämde han att Nicolas Feuillatte ”varumärket” måste i första hand kunna tillfredsställa de mest kräsna gommar, men också uppfylla ett tycke för en bredare publik. Champagnen han skapade var elegant och sofistikerad och en omedelbar hit med en exceptionell grupp ”A-kändisar”, bland dem Jackie Kennedy-Onassis och Lauren Bacall.” Resten är bara en vacker historia som aldrig kommer få ett slut. Tänk på den när Ni avnjuter en flaska, det är ren och skön historia.”

”Bisarrt bra struktur i glaset”
 Att gå från hummerns lyxighet till ”enkel” mat är inte så stor skillnad som man kan tänkas tro. Det sitter mest i vårt sinne om vad som är lyx och flärd. Därför plockar jag fram det mest klassiska och bästa bestyr till råvaror. Ett vackert sellerihuvud lindas in i folie, likaså med ett gäng potatisar. Tänder upp grillen och låter grödorna få bakas långsamt över glöden. Tog tillfället i akt och lade fram ett sällskap med tomater i eftermiddagssolen för att få fram den där härliga varma sötman som finns i bra odlade tomater. Korv med smaker av inlagd chili och paprika fick utgöra proteinkällan för kvällen. Rev ned en bit Västerbottenost i lite Crème Farisé och i med två tillbehör som salt och peppar. Låter inte kvällens varma rätt bli svårare än så här.
Vinet till denna enastående frestelse hämtas från Argentina och Mendoza mer bestämt Remolinos Single Vineyard. Vinet är gjort på 100 % Malbec. Det första som slår mig efter att doftat på vinet är att det är bisarrt bra struktur i glaset, doften är stor med klassiska drag år viol och röda plommon. Tanninstukturen är fint balanserad mot frukten och vinets örtiga och jordiga stil. En intelligent syra lockar min tunga efter att få ett mer sug av vinet.

”Finca Decero startades i mitten av 1990-talet av den schweiziska affärsmannen Thomas Schmidheiny, som har en tradition av vinmakning i sin familj, mor-och farföräldrarna i Schweiz och hans egen mor mycket framgångsrikt i Napa. Decero betyder ”från grunden” och området heter Agrelo och ligger 1050 möh, med Anderna som en fantastisk snötäckt bakgrund. Från Agrelo kommer några av Argentinas absolut bästa röda viner. När den första årgången släpptes 2006 blev det höga poäng i vinmagasin över hela världen. Redan från början bestämde man sig för att bara plantera röda druvsorter och det skulle vara Single Vineyard Wines, vilket betyder att druvorna endast skulle tas från just denna bit av marken. Området döpte man till ”Remolinos Vineyards”, Remolinos är små virvelvindar som är mycket vanliga just här. För att förstå den unika kvaliteten i detta område, där varje centimeter i vingården ger egen karaktär åt druvorna, så bestämde man sig för att allt skulle göras för hand. Man kallar det ”amano” approach. Amano betyder ”för hand”, allt i vinframställningen görs manuellt och med stort engagemang och passion.”    

En av mina bästa gourmandvänner heter Jeff, och när det är tid för middag så är det någon som alltid är mycket ivrig över vad som skall serveras och det är alltid med ett hoppande och slickade om vad som komma skall. Lite så känner jag mig när jag nu sänkt det första klunkarna av vinet och intar buffen av kvällens varma rätt. Vad skall jag börja, det är så mycket dofter av grönsakerna, och speciellt den varma heta korvens hetta gör sig hörd. Resultatet av detta är, att min tallrik liknar mer eller minde julens företagsfest på någon Finlandskryssning (absolut inget emot kryssningar för övrigt) all mat på en gång. Men efter en stunds strategiskt uppförande på tallriken, så börjar jag se ett mönster i hur jag kommer att låta vinet få hänföra mig, visa vägen genom alla de smaker som jag tagit åt mig.
Grillad och bakad sellleri, det innebär en hög vegetabilisk sötma och vinets tog väl hand om sellerin men jag hjälte till lite med att tillföra en smula salt så vinet fick upp sin fina syra och blev på så sätt inte stum mot sellerin. Potatisen med bränt skal och tilhörande kolhydrater beslagtog vinets klara strävhet och vinet blev som sammet. Korven heta stycke fick vinet att leva om en gång till i munnen och här bevisar Finca Decero att man tillsammans med Andernas klimat och jordmån, lyssnar till druvans taktpinne och följer druvans vilja hela vägen till flaskan, vad jag menar med det är vinet är mycket välgjort och tappar absolut inte sin stil när musten möts av korvens feta och kryddiga stil. Västerbottensostens sälta och Umami lekte med vinet på bästa vis och de varma tomaterna blev ännu smakrikare och sötare tillsammans med vinet. Tomaterna fick ett strö av ett speciellt salt från Sicilien och är totalt svart och fått sin färg av lava. Galet gott. 
Tänker nu inte störa er mer denna dag, utan att ta en historisk tur ned till monopolet och köp på er ett stycke religion, kunskap och kärlek. För det är vad vin är och inget annat!  
(OBS! För er som gått obemärkt förbi Jeff, så är Herrn en Beagle)




Tack till:
Gumball3000 
Korv från kändare profil
Porslin av IKEA och Snickeboa
Orrefrors, Riedelkaraffer
Miss E för troget sällskap och kärlek.
Jeffery, my wingman

Kommentarer

Populära inlägg