Azelia #Tryffelsvinet

Uppdukat och fint hos Mancini på Tunnelgatan denna eftermiddag, ett gäng med vingalningar hade samlats för en bättre vinlunch. En av de bästa producenterna skulle nu beprövas från Piemonte och mer bestämt Azelida. Första flighten 2013 Bricco dell´Oriolo Dolcetto. Ett vin som har det jag förväntar mig, en ungtupp med karaktär. Bra frukt med ett stycke skinn på näsan, balanserat vin med syra, sticker inte åt något håll och vinets doft av örter är barnsligt bra. Ett strålade vin att börja denna dag med. 2013 Langhe Nebbiolo är för många vad det inte är, vi jämför dessa viner med större och vulgärare viner, vi förväntar oss en större kropp och funderar på när fatens inspel och de mogna röda bären skall komma fram. Men så är det inte med Langhe Nebbiolo överlag, för mig är det finstämt och elegant, gärna med hänvisningar till vinets Terroir, de kärva körsbären och bigarråernas kärna är oftast presenterad i dessa viner. Ett fantastik bra vin och speciellt till dagens första rätt som blev pasta fylld med Radicchio Trevigiano sallad Asagio ost. Serverades med en svart tryffelsås. Rätten berikad vinet med kolhydrater, protein, Umami och fett, allt som speciellt Langhe vinet gillade.
2010 Barolo, Ugnt och ouppfostrat, vill leva ut hela sin tonårstid och just nu så befinner sig vinet i en ålder av känslighet. Terroirbesinnad och kärv, bakomvarande fattoner och då de amerikanska, är med och håller ihop vinet. Samtalet gick runt bordet som hur årgången är i stil med sina syskon i både äldre och yngre stil. Jag tycker inte om att ge vinet en känga och säga att 2009 eller 2006 var bättre, vänta och se så skall ni få ångra er om att 2010 har stor potential och kommer att blomstra ut ordentligt om 5 år. Tro mig.
2010 Barolo Bricco Fiasco. Precis som vinet innan, men med en större och mer utformad kropp, vissa viner mognar och växer till sig fortare än andra och i mitt glas strålar nu en Barolo från 2010.  Vingården är en av de mesta och bästa i Barolo och här ifrån kommer det krutpaket till viner, långlivade och alldeles underbara. 2011 Barolo Margheria Serra lunga, ett strikt och korrekt vin, 50 åriga stockar, 28 månader på fat, så förstå mig rätt, vi har ett alldeles för ungt vin i glaset. För den tränade gommen inser jag snabbt att vinet har ett långt, mycket långt liv framför sig och det är med glädje jag kommer att följa detta vin i många år framöver. 2011 Barolo San Rocco, det är samma här, vi förväntar oss ett vin med slagkraft mot våra smaklökar och det är precis vad vi får, vinet är perfekt balanserat och bakom all kärv frukt och fat så håller en kropp att utformas till något riktigt stort, vi får bara vänta och se med åren. 2004 Barolo San Rocca, nu börjar Barolo att utformas som jag vill ha den, jag vet och förväntar mig stort motstånd till ung Barolo, så när det kommer in en ”mogen” Barolo så kan jag inte annat än bara le, flera säger att det är för mjällt och inte någon pondus kvar i vinet, det är nu jag drar näven i bordet och säger ”Här har vi nu det vin som vinmakaren vill att vi njuter av” Det är inte alltid kaxiga tanniner och galet med kärv frukt och överdådigt med fat som jag är ute efter i en bra Barolo, det är Terroir, känslan jag är ute efter, det får jag ut av detta vin.
2001 Barolo Bricco Fiasco, löjligt bra, tänker inte penetrera detta vin mer än på så sätt att det är ett fantastiskt vin som jag fått mig tilldelat. Den typiska kanel, nejlika, kinapuffens rök och mjuk, röd frukt har samlat i mitt glas och jag kan umgås med detta vin i evigheter. Avslutningsvis så provar vi 2007 Barolo Riverva Bricco Voghera. Kan inte annat än ställa mig upp och buga för vinet, violens, lakritsrotens, torkat gräs. Vinet besitter rena och eleganta smaker. Man tar sitt glas, doppar nosen djup och plockar lätt ut samtliga dofter från hela paletten, ett så korrekt vin. Köp bara köp säger jag. Till de sista vinerna så fick vi grillat lamm med Caponata Sicilian, ett mindre bra val till dessa fantastiska viner, Vinerna av dessa slag är så komplext skapade och kräver både protein från köttet, fett och Umami av grädde och Reggiano, givetvis en finstämd sötma av ex saltbakad rödbeta.
Ett Stort tack till Stefan och Andreas på Tryffelsvinet, som vanligt mycket trevligt och gediget genomfört, hoppas vi snart ses i glasen, trevlig helg på Er alla!

2013 Bricco dell´Oriolo Dolcetto Nr: 71108 119 kr
2013 Langhe Nebbilo Nr: 71891 177 kr

2010 Barolo Nr: 71983 315 Riksdaler 

Kommentarer

Populära inlägg