Jag och Dolly Parton! #Enjoywine

Det är med säregen känsla jag skriver denna krönika idag, för någon vecka så släpptes en fantastisk text om GastroVin (Totally Stockholm) med stora ord berättade jag, att det är med enkelt med smaker tillsammans med upplevelser. Det stämmer ju, men jag missade totalt en faktor som är mycket betydelsefullt för mig när jag skriver, och det är musiken. Det är nästan lite läbbigt hur jag ändrar stil och tankar efter vilka toner som glider ut mina glashögtalare härkomst  Bang Olufsen. Så denna dag skall jag få den välsmakade hummern att steppa till gedigna Orjan Nielsen (en av de bästa Dj:s) samt att den mörade högreven skall få ta tonerna till Uffe Lundells- Lejon på Gotland. 
Vi får väl se i slutet av krönikan, om det blir en hits eller bara en dänga av Dolly Parton.
I Snickerboa anländer nu vårens första primörer, samtidigt som det dyker upp goda minnen från Jämtland och dess fantastiska smakrike. Så kvällen kommer att börja med en nykokt hummer, enbart lätt saltad och med en fin touch av krondillen. Råkade sniffa på vinet innan hummern åkte ned i sitt kokande vatten, så i sista sekund så fick dillkronorna hänga med ned i grytan. Låt mig få återkomma till krondillen. Till hummern så rördes det ihop en håll-käf… en sås (Jämtländsk utryck för en mycket god sås). Tog en matsked nyslagen majo med lika mycket forellrom, tre droppar citron, en droppe soya för att sen avslutades med hummerns varma smör. Rör ihop dessa smakrika ingredienser så har du en så kallad… Väldigt god dipp sås! Galet gott, äta hummer som snacks och kunna dubbeldippa i min egen sås utan att någon klagar. De är som bästa fredagsmyset.
Vinet till den sporadiskt gjorda förrätten, kommer från Venetien, Soave Classico DOC. Producenten är Azienda Agricola Gini. 2010 Gini Contrada Salvarenza Vecchie Vigne, är det har vi i glaset. Ett skimrande klart vin med tydlig viskositet. Doften är generös och det är en drös med färska örter som antastar min nos. Örtigheten och kalkigheten får mig att minnas, när det gick lite för fort över de Jämtländska fjällen, crossen min ville åt ena hållet och jag med hjälp av jordens dragningskraft ville åt andra hållet, så jag och crossen skildes åt, crossen tog vägen genom ett snår med taggar och jag valde rätt denna gång och landade med snoken i ett fält av örter och små björkar. Dofterna som packades i näsan då har tydliga spår av detta vin, adderar jag till en citruston och gemytliga drag av rostade fat så har vinet en perfekt balans. Smaken är som sin doft, men det är här jag kommer fram till att vinet har en ”dillig” smak och därför så ville jag framhäva de smaker ännu mer genom att tillsätta krondillen i hummerns bad. Jag får inte glömma bort vinets mineraler som leker med gomselger och ger det ordentligt med smakrik vind för att vilja vara på seglats länge. Det är fantastiska Garganega druvan som utgör detta vin.
Vinet har sin friska syra och perfekta svala frukt, ett stänk av vinet mineralitet och hummern fick ”dille” på vinet. Hummerns dolda sötma lockades fram av vinets exotiska frukt och dippen till hummern har en sådan avstämd sälta och Umami, och det tackade vinet för. En stålade första smakresa mellan Jämtland och Venetien.
 
”Gini räknas till en av de allra bästa producenterna i Soave. Denna familjeägda vingård har odlat vin i Monteforte d’Alpone i Soave Classico i mer än 400 år. Idag leds egendomen av bröderna Sandro och Claudio Gini. Familjens eget motto är ”kvaliteten framför allt” och detta visar sig i deras viner som är gjorda med extrem omsorg och noggrannhet i alla detaljer från vingård till buteljerat vin. Gini förfogar över ett flertal unika vingårdar av högsta klass som inte bara är mycket välskötta utan också extremt gamla. Till exempel vingården Contrada Salvarenza har garganega-stockar med en genomsnittlig ålder på 100 år! När vingårdarna behöver omplanteras köps aldrig nya stockar in då Gini anser att det inte finns tillräckligt bra material på marknaden. Istället ersätts vinstockarna individuellt när de dör med sticklingar från de egna gårdarna. De unika vingårdslägena som Gini förfogar är före detta vulkaner vilket ger en ovanligt mineralrik karaktär till framförallt La Froscá och Contrada Salvarenza. Monteforte d’Alpone har ett något kallare klimat än merparten av den odlade arealen inom Soave. Det gör också att druvorna hänger längre på klasarna och därmed också tar upp mer näring och mineraler.”    

Nästa rätt som kommer in på bordet är grillad 3 veckors hängd högrev från känd bonde. Några stänk med salt och peppar får sätta smakerna tillsammans med köttet. Grillpannan är på brännpunkten och ned i pannan åker en mogen Grapefrukt som tack vare en minut eller två på grillen framhäver en varm och söt frukt som kommer sätta fart på vilket vin som helst. Ni får tycka vad ni vill om mig men jag tycker om grillad Haloumi ost, texturen är svår att förklara med för mig så är det en gedigen protein höjare och en mycket god vän till kvällens rödvin. För att få med hela kostcirkeln så grillas det även ett gäng blad av paksoi.
Kvällens andra vin som fått stå och vakna till liv i sin karaff är även det från Italien och nu är vi i Piemonte. 2009 Gattinara Antiche Cantine Srl. Nebbiolo 85 %, Övriga druvor 15 %. Ett storartat vin från den del av Piemonte som tyvärr lätt glöms bort för sina stora ”syskon” som kallar sig Barolo och Barbaresco. Jag utbrister med ett högljutt läte efter första klunken, tar min en till med en gång, vilket vin, vilken kropp. Läcker och välsvarvat så att Dolly Parton hade känt sig osexig när den tiden hägrade. Vinet är dovt och har en kraftig röd palett. Vinets dofter som möter min näsa är speciellt nypon och storartad fat ton. Att vinet får ligga i stora Bottis under 12 månader och sen avlutas sin SPA: tid på Slovensk fat i 18 månader, gör vinet sig till en bjässe i glaset. Mycket smak och mogen röd frukt. Mineralerna leker med mig och vinet känns aldrig för mycket. Ett perfekt grill vin som proffsen skulle säga. Jag får absolut inte glömma att det där 15 % övriga druvor i vinet som gör mig ännu mer nyfiken på glaset.
Som ni förstår besitter inte vinet enbart fat och frukt, utan en del finstämda tanniner som inte skall omvandlas denna kväll utan att utnyttjas på bäst vis. För både köttets innehåll gällande protein är påtagliga, osten är även den proteinproppad. Så här behöver vi all kraft vi kan från vinet att bemästra alla smaker från rätten. Som tur så har vi den grillade grapefrukten som med en gång flaggar upp med kärlekens flagga och tillför en ödmjuk fruktighet av sötma, med den inställningen från grapen så lugnar sig både vinet och rätten i sig. Jag gillar att testa gränserna för den perfekta matchningen och denna kväll så blev den mer än perfekt, ingen smak tog över utan enbart med hjälp av fruktens droppar så lirade alla smaker underbart tillsammans, tycker att kvällens smaker är som Uffes Lundell nu tämjda lejon på Gotland.

”Antiche Cantine är en av de största fortfarande familjeägda producenterna av vin i områdena kring Ghemme och Gattinara. Man använder sig av traditionella vinifikationsmetoder med lång fatlagring framförallt på stora Bottis. Ett annat kännetecken är en längre skalmacerering än brukligt för att få ut mesta möjliga uttryck från denna lite bortglömda del av Piemonte”       

Rusa ned till monopolet och införskaffa ett bra gäng med dessa viner.



Tack till.
www.enjoywine.se för vinerna
Snickerboa för evig kärlek
Råvaror från känd bonde
Kermaik av www.Calleforsberg.se samt Karin Eriksson
Ulf Lundells magiska toner och sång. 

Kommentarer

Populära inlägg