Bada i claret och sjung med Pinot Grigio #Enjoywine

Stråkarna från Hans Zimmers magiska verk Inception, skall få utgöra detta första styckte av veckans krönika. Ett tongivande notregn av dess like, allt från lugnade charmerande toner till iskalla tunga händer som drar över klaviaturens Terroir. Detta stycke är även ett bra komplement till kvällens matlagning i Snickerboa. Allt från mjälla och eleganta finslipande smaker till villebråd av tanniner som brottas och knuffas. Som till en början kan kännas stökigt. Som ni vet, så går det alltid att framhäva ett vin på ett fint vis, bara man lyssnar till vinet tankar och känslor så blir det stordåd.
Först ut på scenen i kväll är ett vin som för många tror har liten kropp och inte mycket att visa för världen, jag vill bevisa motsatsen. Första sniffen och klunken kan tyckas lite tunn och tomhänt. Tog min flaska och hällde upp en skvätt till, satt mig på min tankestol och kände in vinets nu lite busiga doft. Vinet har visst en karaktär och ju längre tiden gick, så fick jag upp ögonen och doftsinnet mer och mer. Vinet är ”hungrigt”. Vinet vill ha gastronomi. Så jag fick omedelbart ställa mig vid spisen och börja fixa kvällens första rätt. I mitt glas har jag 2013 Mezzacorona Pinot Grigio Riserva, Ungt och nu sprudlande. Så fort vinet fick nys om att det snart skall serveras gott till, så uppvisar vinet en större kropp fylld med örter såsom backtimjan, basilika och solskensstekt rosmarin. Aromatiken är tydlig och ger mig en snäll pust i gomseglet, en sälta kommer fram och lyfter vinets smaker. Som grädde på moset anländer en fin fet textur från vinet. Druvans feta stil är precis ”lagom” och så välbalanserat som resulterar i en lång eftersmak. (12 månader i ekfat) Tro inte att det är slut här, vinet avslutar med en kullerbytta fylld med sval lime, exotisk frukt och en passionsfruktsyra innan vinet ger sig ned i stupens mörker.
Antar att vinet visade upp sin finaste sida med tanke på vad som jag serverade till. En glad ankleverknäll som fått grotta sig i rostade hasselnötter, pistage, lakrits och macadamianöt. Varför jag brukar "glad" anka är för jag klarar inte av att se de stackars ankorna matas som de gör. Den glada ankan jag använder mig av blir på såsätt inte överdrivet fet. Levern får istället en fräschare smak och blir inte för mycket i gomen. Sällskapet till ankan är det kända ”pallade” päronet från grannen. Har enbart värmt frukten med vanilj och en sked muskovadosocker för att behålla smaken från päronet, vill ha så mycket kvar som möjligt av päronets naturliga syra.

”Vinet är hungrigt” Laga vacker gastronomi till oss, fort”

Tanken var att vinets feta och härliga viskositet skulle utgöra en vänskap med anklevern och resultatet blev bättre än väntat. Vinets galanta friska syra och den lite griniga torrheten som uppvisades till en början använder jag mig av, vänder allt bråk och gnäll till positiva smakbroar, det är här som nötterna, sötman och en sälta kommer in i bilden, alla de tre sistnämna smakerna bäddade in syran och torrheten och på så sätt fick vinets nu söta frukt komma fram, tog direkt ilfart mot de söta och fruktiga päronet.
   Det är minsann en upplevelse varje gång! Varje vin har en personlighet. Det kvittar vilken prislapp vinet har, vin är som oss människor, vissa har stor personligheter och vissa lite mindre, inget fel eller konstigt med det. Det är bara för oss att försöka förstå vinets primära och dess sekundära smaker, inse att vi inte kan ändra på vinet, utan att det är det som serveras till, som kan och skall justeras. 

 ”Vinfirman Mezzacorona är Trentinos ledande kooperativ med mer är 1300 medlemmar. Firman grundades 1904. Sedan dess har en enorm expansion ägt rum. Idag står man för över 40% av Trentinos totala produktion. Man producerar röda och vita druvsortstypiska viner på lokala och internationella druvsorter. Firmans flaggskepp är det mousserande vinet Rotari Riserva som görs enligt Metodo Classico. Mezzacorna producerar lika delar vitt och rött vin. Vinerna är typiska för Trentino, fruktiga och mycket druvsortstypiska.”

Denna kväll så sprakar en av de stora brasorna i Snickerboa och det är intill den som jag inhyser min första klunk av kvällen andra vin. Läser igenom mina äldre anteckningar för detta vinhus som jag provade sist årgången 2011, blev mycket gott överraskad då, och känner att jag kommer bli desamma denna gång. I glaset har jag 2013 Calvet Vieux Château des Jouans, AOP Saint-Emilion, Bordeaux. Merlot 90 %, Cabernet Sauvignon 10 %. En till synes enkel claret men ack så god. Gillar inte att använda uttryck som det ”moderna” eller gamla sättet att göra vin, för mig handlar det enbart som genartionsbyten och andra tankar för att förbättra ett vin. Men kan nog använda mig av ordet klassigt för att göra sig klok på vinet. Vinet är klart och har ett bra djup. Doften är flörtig och fatinspirerad, de mer kända dragen åt svartvinbär, ceder och tobaksblad kommer som en meterior mot mina smaklökar och vinet exploderar ut i en sensuell metafor av mineraler, jordighet, plommon, aromatiska inslag, blött hö och murkna eklöv. Vinifikatonen lyder med att varje vingårds lott jäses separat och ca ett år får vinerna ligga innan den slutliga blenden blir bestämd. Vinerna lagras i ca 20 % ny ek och resterande är oftast andra års fat. Vinet har klass, inget snack och vinet behöver mycket smak från min gastronomi, här krävs det att kavla upp skjortaärmarna.

” Bra Claret är fasiken riktigt gott”

Jag plockar fram hemgjord korv med tillsatta kryddor så som anis och spiskummin, ett uns av chili råkade följa med i köttkvarnen. Gräddkokt kål och smörstekt hyvlad vitsparris, kokt gulbeta och färsk krasse. Vinet krävde mycket smaker och jag är inte svår att leverera därefter. Vinet blev som en kviga på vårbete, blev glatt och vinets tanninstinna inställning blev som bortblåst när vinet träffade på kålens grädde och sparrisens smörighet, de små flingorna av salt gjorde som vanligt sitt jobb som mysfarbror, gjorde vinet mer lugnt och mjukt. Gulbetans sötma tillsammans med vinets dolda men tydliga frukt blev kvällens romantik. Claret är fasiken riktigt gott.

Tog en sista tugga av korven tillsammans med en emulsion som stod kvar i kylen sen gårdagen och smakerna av sesam och soya gjorde vinet mycket intressant, det visade sig att vinet klarade av den asiatiska sidan också, får inhandla en flaska till och prova vinet till Miss E:s magiskt stekta entrecote med sesam och jordnötter. Det får det klart bli nästa gång.  

”Calvet är utan tvekan en av Frankrikes mest kända vinproducenter. Företaget bildades redan 1889 i byn Tain Hermitage vilken ligger i Rhône-dalen, 5 år senare etablerade de sig i Bordeaux. Företaget har sedan dess fortsatt att växa, hela tiden utan att göra avkall på kvalitén. Hjärtat av vinproduktionen ligger fortfarande i Bordeaux där de äger flera vinslott även om de är verksamma i andra delar av Frankrike. Deras viner uppmärksammas gång på gång av internationell vinpress för sin höga kvalité.”

Baxa Er ned till monopolet, hitta den största kundkorg ni kan, fyll upp den både på höjden och bredden, för dessa två viner är riktigt bra för sin minimala prislapp.

NYHET 2013 Mezzacorona Pinot Grigio Riserva (nr 2412) 79 PIX eller 1411,11 Shilling

MER ETT MÅSTE! 2013 Vieux Château des Jouans (nr 3128) Endast 129 PIX eller 89 Yuan

Stort tack till www.enjoywine.se
Ridel för glasen
Keramik från Karin Eriksson och www.calleforsberg.com
Råvaror från känd bonde och grossist
Mor för hjälpen med korvmaskinen

Och mitt evigt stöd och otröttliga gourmanden Miss E

Kommentarer

Populära inlägg