Munken blev Riddare inte sockrad alltså.. #Enjoywine

O Mio Bibbino Caro…
Kan det bli mer känslor över en middag med fantastiska pompösa toner från detta stycke. En del ur operan Gianni Schicchi (1918) av Giacomo Puccini till ett libretto av Giovacchino Forzano… Kylan den biter sig tag i kinderna och händerna värker i det kalla vattnet. Men i det vackra klostret i byn Guebwiller, där hälls det anrika viner upp i de typiska Remmarna. Asiaten har anlänt och det är med bravur, under armen har han en bukett rosor och i handen håller han ett parti historia.  Vad hände den där kvällen egentligen, lite rörigt! Eller?

Nyfångade pilgrimsmusslor i all sin ära, det är då bra kallt att dyka efter dem, men det är denna årstid som de skall plockas och ätas omgående. Tassarna värker, men de får det göra, för jag vet hur bra det kommer att bli när tallriken står framför mig samma kväll. Får jag välja, så skall musslorna komma från Trondheim. Kvällens första rätt i Snickerboa blir Smörstekt mussla, med svart rättika, Yozokräm, hibiskus samt torkat och friterat kycklingskinn. En rätt som jag värdesätter högt, i och med att rätten har en anonym sötma inom sig, så kan spännvidden med val av vin nästan vara obegränsad. (Men håll er i norra Frankrike denna gång) Personligen så är spännvidden för denna rätt ganska liten, jag drar mig gärna ned i källaren, tar mig direkt till sektion Alsace och ju mer jag böjer mig ned mot golvet ju gladare blir jag, för där ligger kvällens första vin som skall presenteras på ett sätt så att Riddarna av Guebwiller känner sig bekväma. 
2012 Domaines Schlumberger Riesling Les Princes Abbés är vinet som är först ut av två viner från samma producent. Ett vin med finess och Terroir känsla. Klarheten är stålande och doften är precis som en skolboks Riesling skall vara. Eller som när Andreas Larsson år 2001 gav mig ett glas bättre Riesling (Jag visste knappt då var Riesling va) och sa följande ord som etsats sig fast i mitt huvud. – Det är såhär det skall smaka. De orden glömmer jag aldrig, och den känslan fick jag när jag inhyste första klungen, Citrusens berusade mig, den exotiska fruktighet som är så tydlig, gör sig dansant med en invigande örtighet och ett uns av petroleum. Syran är behändig, styr vinets fruktighet och mineralitet precis som den skall göra. Långlivat vin. Vad tror Ni att vinet gjorde med musslans sötma? Jo vars, Snacka om erotik, smakerna sköt i höjden och musslan smakade bara mycket mer, krispigheten och sältan i skinnet lekte med vinets påtagliga syra som rent ut sagt hånglade upp vinet. Fram kom återigen den urtypiska frukt som gör de här vinerna så bra, nästan så vinet kände sig generat. Rättikans friska smak som jag ”lyft” upp med en droppe soya enbart för att locka med lite Umami och Umami gillar vin. Yozon kände sig som hemma i min gom när vinets friskhet gjorde sig sällskap. Tillsammans tog de hand om varandra och avlutade med en kullerbytta som ett hejdå innan de tillsammans försvann ned i min strupe. Galet vad bra det kan smaka. Hopps att Munkarna accepterar mina lite utsvängande ordval i min plädering av vinets smaker.

”År 728, I Saint Pirmin grundades Murbachs klostret, som ligger i en liten by i Guebwiller dalgång. Denna benediktinska samfunde styrde hela regionen under hela 10 århundraden. Munkarna hade fästen och slott, hade sin egen valuta, och betalade en armé. Abbot kom från de ädlaste familjerna i Rhin dalen. På 900 talet var klostret mycket rikt, det hade stora ägodelar och mark. Även staden Luzern i Schweiz hörde till klostret. Abbot utsågs Riksfurstar och munkarna bar titeln riddare. År 1298 gav kejsaren Fredrik II officiellt abbotar titeln prins Abbot (Prins Abbé). Vid denna tid var klostret Murbach ett av de tre viktigaste fästen i Basels biskops.”

”Domaines Schlumberger är ett familjeägt vinhus med gamla anor. Idag är det 6:e och 7:e generationen som driver verksamheten vidare sedan starten 1810. Allt vin kommer från egna vingårdar där 70 ha av totala arealen 140 ha är Grand Cru; Kittarlé, Kessler, Saering och Spiegel. Vingårdarna bearbetas manuellt med de fyra egna hästarna, mycket på grund av de mycket branta sluttningarna. 60 ha av Domaines Schlumbergers vingårdar består av ekologiskt odlade druvor och ytterligare 30 ha av biodynamiskt odlade. 65 % av Domaines Schlumbergers produktion går på export, totalt produceras 800 000 flaskor per år.
Om Alsace. Vingårdarna och alla pittoreska byar bildar ett pärlband utefter Vogesernas sydsluttningar. Området är 110 km långt och 1-5 km brett. Vinregionen Alsace har sina rötter både från Frankrike och från Tyskland. Traditionellt domineras produktionen av de många kooperativen. Idag ser vi fler och fler estates och vinerna är numera världskända, framförallt som exemplariska matviner. Området är mycket regnfattigt och ett av de torraste i Frankrike, mikroklimaten dominerar vingårdarna. Vinerna är till största delen vita med aromatisk karaktär. Allt från mycket torra till ädelsöta. Dominerande druvsorter är Riesling, Gewürztraminer, Pinot Gris, Muscat, Sylvaner, Pinot Blanc och Chasselas. Där de fyra första räknas till ”ädla druvsorter” och kan odlas på Grand Cru-mark. Även Pinot Noir odlas för rött, rosé och mousserande viner.”


Vin nummer två kommer från samma producent och denna gång är det 2012 Domaines Schlumberger Pinot Blanc Les Princes Abbés. Ett vin med helt annan frukt än föregående vin, druvan Pinot Blanc har generellt en högre syra än Riesling och får därför en stramare kropp, det är absolut inget negativt, druvan är toppen för bland annat produktion för Alsace Cremant. Jag tycker personligen att, när vinet upplevs ”syrligt” så gör det mig väldigt koncentrerad över vad jag skall servera för gastronomi till. Och här kommer Asiaten in i bilden som jag skrev om i början, att äta typisk Alsace food till, gör livet lite för enkelt. Så som vanligt kommer asiaten fram med några runda och avlånga risbitar med påhängande fiskar och skaldjur. Varför inte krångla till det.
Lax, krabba, bläckfisk, picklad rödlök, Wakame och chilimajjon. Det är kanske inte svårare än så. Säger det igen! Jag har inte i ett sushikök att göra, men det är så roligt att ändå försöka, och när man har asiaten till hjälp eller stjälp så är det alltid lite roligare. Genomgående så försöker jag ha tillräckligt med syra i fiskbitarna för att möta vinets friskhet, och mineraler. Däremot är jag inte svår för att tillhålla vinet ett uns av sötma för druvan har sina stunder med att leverera fantastiska toner av gråäpple, stenfrukts skal och granatäpple så visst har vinet en sötma i sig. Proteinet i riset gör vinet automatiskt ”lugnare” och redan här så kommer vinets frukt fram. Hetta från chili är någon som viner från Alsace alltid har gillat och så även här. det är som att en viss kryddighet kommer fram tack vare chilin, bör provas.

Från att inlett kvällen med tonerna från stycket i Operan Gianni Schicchi till att mötes gå Munkarnas ritualer, genom att dricka deras historiska viner. Att sen plockat en bukett rosor och myst med asiaten i köket. Resultatet av denna tillställning i snickerboa blir alltså totalt slickade tallrikar, tomma glas och några vackra leenden runt bordet, ett stort tack till Enjoywine och Domaines Schlumberger. Ursäkta mig ännu en gång med uttryck som erotik, hångel men det är alltid bäst att skriva det man känner. Skål på Er så ses vi i vimlet och varför inte på Copperhill nästa vecka där GastroVin kommer att kåsera om Piemontes fantastiska viner, även de kommande från Enjoywine. Ses där eller i pisten (kanske lite bredvid pisten).


Vinerna finner ni på monopolet under nummer.



Tack till följande
@Enjoywine
www.Callefordberg.com för enastående keramik
Asiaten för hyffsad sushi
Dykaren som plockade musslorna. (Ej personifierad)
Domaine Schlumberger för fantastisk historia

Mig själv, Miss E, Kära Mor

Kommentarer

Populära inlägg