Köttabit, pallade lökar, euforiska viner och puderlagg! #enjoywine

Wannabe Jämten som åkte ”hem” några dagar till Åre! Resultatet blev flera middagar och mänger av fantastiska viner. Solen sken och ”stockholmsjävlarna” trivdes som aldrig för! Vad snön hade tagit vägen? Det var inte så många som brydde sig om, för här i Åre är det alltid lika trevligt, vilken vind det än är och vart den än kommer ifrån.

Denna kväll så fick Snickerboa ta ledigt, gemytliga Grädda i Åre att öppna upp sina spisar för mig och erkänner såhär efteråt att det blev som vanligt sjukt bra mat och många glada tillrop. Låt mig få bjuda på några läckra rätter som bränd och pallad lök från svärmor, med morötter, lagrad ost och inlagda granskott. Svensk hängmörad högrev från känd bonde. En större mängd smör och en hel del vitlök, citron och tryffel.

Vinerna hanterades och respekteras på bästa vis som vanligt, de fick ligga en tid ned för att komma till sin rätt, för att sen dekanteras i varsin Riedel karaff. Första presentationen gick hyffsat fort att tillreda. Först ut blev svedd eller mer bränd lök, detta var en sista löken från landet, tror inte svärmor vet om att jag råkade palla med mig de sista lökarna, men de är ju så goda. Det jag gör med lökarna är att jag låter de sjuda i en kalvbuljong med mycket vin i för att löken skall bli mjuk och smakrik. Låter sen löken få svalna och sen bränna sig i torr panna, på så vis kommer en läcker sötma fram i löken och smaken blir gemytlig att tillsammans parera med andra smaker. En vackert orange pure på pumpa och morot fick utgöra grunden till rättens färgtema, rostade hasselnötter, lagrad cheddar fick falla som ett puder dump över lökarna. Som en slutfinish med att få en ren och skär, men ack så smakrik syra i rätten fick Miss E:s handplockade gran skott göra entré på tallriken. Granskotten som för övrigt fått ligga i en lag på vinäger, salt och en del honung.


Vinet till denna rätt är skapt av fantastiska människor. Inga mindre än Giorgio Rivetti, Andrea Rivetti, Stephan Mazetti och Mirko Bessi. När dessa skallar slås ihop, blir vinerna hur bra som helst. I glaset slår vi upp 2009 La Spinetta Pin Rosso Monferrato ett vin som har allt och lite till. Ett utseende som får Frida Hansdotter att se mindre söt ut (förövrigt är Frida galet söt), en doft som till och med slår Daniels nybakta bröd på Grädda. En smak som får Ölbarens gastronomi (under Kalle och Jockes tid) att kännas mjäkig, då kan ni förstå hur bra vinet smakar, eftersom jag totalt avgudar all mat som Jocke och Kalle skapar. En eftersmak som är så lång, att Åre - Stockholm känns som en sväng runt gården hemma i skärgårn. Vinet har allt som jag önskar, jag finner tobakens finaste blad, torkade lingonen ute på fjället med sin speciella syra, de mogna mörka plommonen. Vinet har en perfekt balanserad syra och frukt, fatens inverkan på vinet är magiskt, de använder sig av medelrostade fat och vinerna får vila i faten runt 18 månader. Druvorna får vinifieras på var sitt håll, när det återstå två månader till buteljering så blandas 65 % Nebbiolo tillsammans med 35 % Barbera, man kan säga att vinerna får dekanteras tillsammans i två månader för att sen sövas ned på flaska och ut till försäljning.

”Azienda Agricola La Spinetta ägs av familjen Rivetti och har sitt ursprung i Castagnole Lanze, Barbaresco. Här tillverkades det första vinet 1977, en vingårdsbetecknad Moscato d’Asti. Idag är La Spinetta långt mer känt för sina kraftfulla men eleganta röda viner, och från fler ursprung än Barbaresco. År 2000 gjordes det första vinet på Campé i Barolo, 2001 startade arbetet i Toscana på Casanova och 2011 köptes anrika Contratto i Canelli för produktion av mousserande vin enligt traditionell metod av Chardonnay och Pinot Noir. Oavsett i vilket ursprung La Spinetta arbetar är det alltid typiska, inhemska druvor för området som gäller. Arbetet i vingården är prioriterat för att nå den druvkvalité familjen kräver för sina viner. Lågt skördeuttag och grön skörd under sommaren är nyckelfaktorer. La Spinetta arbetar traditionellt med hästar i Cru-vingårdarna, helt utan bekämpningsmedel och till 75 % biodynamiskt. Flera gånger har man tilldelats tre glas i Gambero Rosso och 2001 utsågs La Spinetta till Årets Vinhus av guiden.”

Att vinet gör sig tillsammans med rätten är egentligen en självklarhet. Vinet har storhet och upplevas lite kärv och tanninstyrd. Min tanke med krämens sötma och ostens sälta, är att locka fram vinets frukt, krama om den kärvhet, tilldela mer kärlek till vinet och precis så blev det. Vinet fatinteriör gjorde sig barnsligt bra tillsammans med hasselnötternas smaker. Pin utstrålar alltid en lingonton som uppskattas med syra i rätten och därför så adderade jag till de picklad granskotten, för att skjuta till ett uns syra. Lökens eleganta och tillagade sötma lekte med vinets redan påtaglig frukt och tillsammans så blev vinet och rätten lika glada, som när jag får mig ett åk på mina feta puderlagg i en meter nysnö! Speciellt skidåkare och vinälskare förstår mig verkligen, att denna combo var löjligt bra!
Nästa rätt tog lite längre tid än första att tillreda, den kända högreven fick bada i brynt smör, vitlök och örter innan tiden för ugnen kom. En innetemp på 53 grader och jag är nöjd. Grillar några citroner, för att lirka fram en ”rundare” sötma än den färska skarpa syran som är påtaglig i citronen. En sky skapades av köttets överblivna saft i pannan, som redan där gift sig med smörets rostade aromer. I skyn skall det bara tillfalla en mängd färska lagerblad och en behändig mängd tryffel så är såsen klar. Torkad svartkål för att få en krispig textur, sen är rätten klar. Inget knussel här nä!
I nästa glas så serveras ett stycke ren kärlek, vi är på min hemmaplan, California och dess fantastiska druva Zinfandel. Det är med tårar rinnande ned för min kind som jag njuter av dessa sköna droppar och proppar i mig kött, smakernas resulterar i känslor tillbaka när jag fick mig mitt första åk i alperna i midjehöjds pudersnö. Förstå min känsla när varje klunk intas. Ursäkta mitt ord val! Men F-n vad bra detta är. Druvorna kommer från de brantaste, terrasserna av Los Chamizal. Rankorna är mellan 40-60 år gamla. Druvorna plockas i hela kluster. 50 % läggs direkt i pressen resterande druvor genomgår en rigorös sortering där endast de bästa om mest mogna druvorna används. Efter jäsning i temperaturkontrollerade ståltankar dras vinet om till 20 % nya medium rostade amerikanska 300 liters fat, 40 % två och tre gånger använda franska 225 liters barriquer och 40 % neutrala 300 liters amerikanska fat. Efter 19 månader klaras vinet lätt, ni förstår att det är inte lätt att skapa ett vin som detta. För att jag inte skall "bralla" på mig och utbrista i för stora vokabulär, så biter jag i min Scottstav medans jag skriver en förklaring på vinet. Vinet doftar fuktig tallskog med stora mängder björnbär och skogsbär, dofter från kokkaffe på fjällvandringens bästa stunder, ett stycke vaniljstång drar förbi min nos och doften från faten är bara sådär perfekta. Beskrivningen från doften är densamma i smakernas palett. Tror mig veta att Pernilla Wiberg valde detta vin som dopingskur innan varje åk;) därför var hon alltid bäst.
Om då kött kunde flyga? Det tros mig undra om det inte är en möjlighet, när jag tar vinet tillsammans med köttet och dess sällskapande smaker. Allt är så bra tillsammans, citronens smak lägger sig på skär genom vinet och får vinet att stråla. Det alltid diskuterade proteinet i köttet och vad som händer med vinet syra och lite kärva delar omvandlas som till bästa påsklovsåket Ala slask. Som alltid med tryffel, det lyfter vilka smaker det än är!  Stappla nu iväg ned till bolaget, glid ned på pjäxans hala sula och stava er in till disken och boka upp några flaskor av båda dessa pompösa viner. För de här vinerna med bästa vännerna, gastronomi, och tillsammans men dofterna av älskade Åren så har vi den perfekta matchningen ever!

 2009 La Spinetta Pin Rosso Monferrato (Fråga snällt på sytembolaget om besällning av Pin. Pris runt 350-400 kr)


Tack till!
www.enjoywine.se för formidabelt bra viner.
Älskade Åre
Älskade vänner
Riedel och Ni andra fina!

California Wine institute 

Kommentarer

Populära inlägg