Årets Lista! Nu är den här!

Årets Lista.
Då var det dags, året som gått har varit utvecklande på många sätt, det har blivit mycket goda viner under året som gått och en hel del bra restaurangbesök runt om i Europa. Här ätit både på två och tre stjärniga krogar och som sagt på en hel del andra som borde ha stjärnor och inte. Finns en person som skall lyftas fram ordentligt under året som gått men, låt mig börja med.
Årets bästa Öl-
Drack jag på St. Clara i Gamla Stan, blev helt tagen på barstolen av denna fantastiska bryggd. The Tail Of Whail av Brutal Brewery. After fourteen days and fourteen nights of captivity on his own ship, our brewmaster slowly lost his sanity like a mythical whale descending in the deep. First came confusion, followed by creeping paranoia and lastly, utter madness. In his delirious state of mind he began mixing the beer styles he had sworn to uphold like commandments cut in stone.When we finally came to his rescue it was already too late. In the fermentation tank brewed a monstrous potion, an unholy blend of wheat beer and ale. The Tail of a Whale is brewed like a German wheat beer with over 55% wheat malt. It has a characteristically light body and fresh taste – just like a traditional wheat beer – but by fermenting with a Scottish ale yeast and dryhopping with Citra, the brew acquires a fantastic aroma and fruitiness. The combination results in a crisp malt body from the wheat beer with the fruitiness of an ale. The fresh hop aroma gives the beer a distinctive character.

Årets bästa bubbel-
2004 Belle Epoque Rosé. Som många bra historier började även Perrier-Jouëts historia med en skir, romantisk start och stor kärlek. Pierre-Nicolais-Marie Perrier förälskar sig i Adèle Jouët, de gifter sig och startar sin champagnefirma Perrier-Jouët. Mellan åren 1840 och 1870 anlade de sina vingårdar på legendarisk mark och distriktets finaste ”crus” – Aÿ, Mailly, Avize och Cramant. Den här champagnen har allt jag söker i ett perfekt bubbel. Som Mats Hanzon så till mig första gången jag provade årgång 1985, kännder du den lätt vispade lantgrädden med de mogna vamra jordgubbarna. Jag glömmer aldrig den stunden och det är den känslan som kommer tillbaka varje gång jag får ära att dricka viner från Perrier Jouët.
Årets bästa vita vin-
Efter en lång och trevlig provning så tog sig madame ned i den privata källaren. Vi hade under vår tid tillsammans provat oss genom allt från deras Domaine årgång 2012 tillbaka till 2001. Men Madame ville att vi skulle prova en flaska från mitt födelseår 1980, med glädje och skratt så drogs korken upp och ett oxiderat men mycket moget och fortfarande vitalt vin hälldes upp i glaset! Dofterna spred sig i källaren och jag inhyste varje klunk med stor tacksamhet. Tack för att vi fick prova detta vin tillsammans med dig Caroline Lestimé Domaine Jean Noel Gagnard.
Årets bästa röda vin-
En fantastisk kväll i vinets tecken, till saltsjö- Duvnäs gick resan denna afton. Värden Lars hade bjudit in ”ungdomarna” på vinmiddag. Vin efter vin poppades upp och viner som jag knappt sett på bild dök upp i våra glas. Men speciellt ett vin sög tag i mig ordentligt och jag kommer aldrig glömma dessa toner som vinet bjöd på. Ett komplett stycke av en mästare hade skapats år 1994 och i glaset njöt jag av Dal Forno Romano Amarone. Romano dal Forno började sälja Amaronevin för drygt 20 år sedan och har hela tiden värnat om att modernitet ska gå hand i hand med tradition. Producenten lägger stor tyngd vid hantverket och det råder ett totalt fokus på alla detaljer i strävan efter att uppnå absolut perfektion i vinerna. Från arbetet ute i vingården till produktionen i vinkällaren är det ett minutiöst arbete och idag använder man modern teknik som man delvis utvecklat själv för att skapa dessa viner. Det gedigna arbetet har resulterat i att familjen Dal Forno sedan länge anses vara en av de absoluta topparna i Italien och deras Amarone och Valpolicella är vida kända. Tack Lars med vänner för en oförglömlig kväll!
Årets bästa söta vin-
Blev en tvist mellan ett vin från Jura eller Cathrines Fallers 2004 SGN Riesling Grand Cru Schlossberg. Men det blev Alsace denna gång. Koncentration av komplett frukt och dess friska syra, gör detta vin till en helig upplevelse. Vinet avnjöts med nära och kära såklart med sällskap av Cathrines.
Årets bästa skaldjur –
Är en självklar vinnare, det går inte att missa Pubologi och deras hummerservering, rätten ändrar skepnad under årets gång, givetvis för att följa naturens årstid och skafferi. Men årets hummer serverades med ett skum gjort på majs och tryffel samt att det revs ohyfsade mängder av svart tryffel på toppen, att det serverades ett glas Kistler eller två till rätten gjorde inte ont! 

Årets bästa varma presentation-
Blir vårens kalvbräss som vi öste med brynt smör, serverade en rykande tryffel och -örtsky, smaker och texturer från bondböna, Karl-Johan och ännu mer tryffel. Rätten skapades på Restaurang Jonas. Och är den rätt som kommer bli mitt största minne av att arbetat på restaurangen.

Årets andra varma presentation-
Belota Iberico grisen med selleri och tryffel, återigen är det Herr Einarsson och Borgmästare Crespi som skapar magi. För övrigt så är detta stans mest pris medvetna krog, här får man valuta för varje öre och krona. Adderar man till personer som David, Petra och Dan som är hysterisk duktiga i matsalen då är det till mer än prisvärt!
Årets combo- 
Först och främst att bara få njuta av bättre lunch med Madame Forssell på anrika Sturehof är en ära. Sen att det var här som årets combo skulle uppstår hade jag väl inte riktigt tänk mig. Vinlunch med Bodega Bosca. Det var när 2012 Liugi Boscas Grand Pinot Noir, La Consulta kom i glaset och vi blev serverade Grillad Entrecôte, stekt citron och de övriga typiska tillbehören. Vinet var blygt till en början och jag blev orolig att vinet inte skulle klara av matens smaker, men ack så fel jag hade. Vinet blommade ut och tog sig i kragen och vinet levererade en galant frukt och styrka, vinet slöt sig tillsammans med köttet som i sig vad mört som smör. Ibland är det inte det dyraste som blir det bästa. Tack Vinunic och vingruppen för en utmärkt lunch!
Årets restaurang upplevelse- besvikelse  
Såklart blev det besöket hos la famille Haeberlin och deras Auberge de l'Ill. Tre stjärnor skulle det vara, det är Auberge de I´ll som har haft de tre stjärnorna näst längst i Frankrike. En stor anrik klassisk restaurang och det blev den stora avsmakningsmenyn med viner på glas (vinpaket arbetar dom inte med förövrigt) Med tre stjärnigt sällskap runt bordet är det egentligen här som det stannar vid god upplevelse. Maten är medioker, ibland rent ut sagt tråkig. Mer än hälften av rätterna är från min skoltid och längre tillbaka, det enda nytänkande man överhuvud tagit in på meny var sashimi och tapioka. Vinerna kostade för mycket och när Miss E fick ett långt, svart hårstrå i sin dessert vad det kokta fläsket stekt för mig, servisen var som jag brukar kalla Harrys stil och med tanke på hur de skötte betalningen och ursäktandet av stråt så förstår jag mig inte på Fransk politik heller!   
Årets restaurang upplevelse- på riktigt!
Att Restaurangen inte har fått sina tre stjärnor är mig ett stort frågetecken! Med lysande, färgsprakande och genialisk gastronomiskt tänk. Jag och Miss E tog oss en kall februari kväll till den lilla restaurangen i Gamla Stan. Vi fick oss en åktur av dess like. Allt vad titulerat perfektion, även att notan blir svindyr, men det är inte Björns fel, pengarna måste in och med våra fina lagar om arbetskraft så är det nästan billigt att gå på en restaurang som denna. Länge leve Frantzén.
Årets stolpskott-
Går till de ledare och personer som inte har i branschen att göra, många som skulle behöva tänka till ett par gånger till innan dom ens funderar på att göra entré i en sådan fin bransch som vi är! Ledarskap är det flertalet som skulle behöva lära sig stava till. Samt att se sin personal, utveckla och få sin personal att lysa och få ansvar! Samt till er förskräckligt inskränka personer som mobbar mig och mina vinvänner, säger att vi är alkolister, och inte kan njuta utan alkohol! Även Ni som är inblandade i beslutet av att lägga ned gårdsförsäljning!   

Årets Restaurangpersonlighet-
Ta steget in i den stora men mycket genomtänka matsalen, det är fullt med folk och det är livat. Den första sittningen skall precis bytas ut mot kvällens andra sittning, men hur mycket det än är att göra så får man alltid ett ärligt leende, ett varmt välkommande och ett glatt skratt. För på denna Kött intuition blir man berörd av Vin, mat, känslor och personlighet! Fler behöver besöka denna restaurang för här är kan man lära sig mycket inom service och gentila seder! Tack till Restaurang AG och Speciellt Ida Maria, du är en fantastisk person i matsalen!
Årets glädje skutt!
Ett stort tack och beröm till våra unga och mycket duktiga sommelierer som tävlar, triggar varandra och kämpar tillsammans för att bli en ännu starkare grupp, inom tid så får Herr Larsson kanske dela tronen för världens bästa Sommelier. Det är en ära att se er tävla och kämpa under både SM och NM!
Lovade att lyfta fram speciellt en person i branschen och det är Borgmästaren själv. Herr Daniel Crespi. Ett stort j-la tack till vad du tillsammans med ditt team åstadkommer i The Old Town. Känner jag Borgmästaren rätt, så är imperiet långt ifrån klart. Länge leve Old Town och dess innevånare. Det var årets lista, finns mängder med fler ting att skriva om, men detta får duga. Gott Nytt år till Er alla! Nästa år skall jag sätta Dinner@home på kartan. Och tack till Enjoywine som berikar mina vin dagar till fullo. Tack!     

Kommentarer

Populära inlägg