Bodega Luigi Bosca #vingruppen

En vecka har gått och jag kan fortfarande inte släppa taget om smakerna från provningen med Luigi Bosca på Sturehof. Att Bodega Bosca skulle leverera bra viner det var jag säker på sedan långt innan. Så med snabba tramp ned mot city för att prova gott och äta gott. Första ut bland dryckerna blev 
Luigi Bosca Brut Nature Método Tradicional, mycket trevligt bubbel, skapat av 60 % Chardonnay, 40 % Pinot Noir. Vinet ligger tillsammans med sin jäst i 12 månader och sen 12 månader på flaska. Ett resultat av detta blir en torrt, krispigt och somrigt bubbel med mer kropp än många kan tro. Passade perfekt som välkomst skål.
2013 Luigi Bosca Riesling, Las Compuertas. Riesling från Mendoza? Jo då! Ett spännande vin som har en framtid för sig. Kanske inte fann de klassiska skolboktypen av denna druva i vinet. Detta är för övrigt Boscas första årgång med Riesling, skall bli roligt att följa dess utveckling. Några dofter som slog mig var doften av vårens koppning av björklöv och dess Sav. Ett vin som kommer att slå på svenska marknaden, vinet är publikt, dofter och smaker i precis i vårt tänk, funkar kanon i bersån, innan sommarens grillning eller varför inte till senhöstens krabba. Prova krabban med några droppar citron och en sked hovmästarsås.
Vi fick en smakrik och het Enchiladas till de första vita vinet.
2012 Luigi Bosca Grand Pinot Noir, La Consulta. Håll i hatten hela dagen, här har vi ett vin som tål det mesta och du milde tid vad vinet levererade till dagens huvudrätt, bestående av grillad Entrecôte, pompa, citron, bea samt en skål med onyttigheter som sallad. Bredvid Pinot vinet fick vi även 2012 Luigi Bosca De Sangre, 2011 Gala 1 och 2011 Los Nobles Malbec Verdot. Säger jag bara, 
-Men du!

Trodde som sagt att de sista tre vinerna skulle göra sig som bäst med smakerna på tallriken och Piont:en skulle försvinna totalt i sin elegans, men så fel jag hade. Jag påstår inte att de övriga vinerna inte presterade till maten, det gjorde de alla på ett mycket bra vis. Vinerna hade de alla kroppar svarvade till topp av José Irrea och Vicente Garzia. Kan rekommendera de alla till inköp. Tillbaka till vår favorit för dagen, denna Pinot, vad skall jag ta mig till? Doften var till en början sådär ödmjuk och lätt på nosen med sin unga röda frukt, första klunken likaså, komplex, balanserad och bara snygg. Förstod inte att detta vin hade en minsta chans för att ta tag i denna grillade beste och dess sällskap. Vad fel jag hade, vinet tillsamman med maten, blommade ut till fullo och vinet gick från att vara lite och pryd till ett vrålåk, alla smaker i vinet höjdes av maten och vinet tog tag i mig och förförde mig till galenskap. Vad glad man blir när man träffar på viner som detta. Ett vin för ENDAST 169kr på monopolet, köp bara köp. Det skall jag i alla fall göra!
Som avslutning så presenterade Bodega Bosca 2012 Gewürztraminer Selección de Granos Nobles. Sött, friskt och välsmakande droppar. Vinet utstrålar sin kryddighet och aromatiska stil på bästa sätt. Vinet behöver sött på tallriken för att inte tappa kraft och en vaniljsmakade äppelkräm, ny körd vaniljglass och petit four blev en perfekt kombination.


Vilken lunch det blev! Tack till Sturehof, Bodega Bosca och såklart till Cattis på Vingruppen.       

Kommentarer

Populära inlägg