2008 Gran Clos Priorat.

2008 Gran Clos Priorat. Min skapare hur skall jag börja? Vinet som får mig att tänka tillbaka i barnsbens ålder, när jag sprang med min kära mor på markanden och fick mig en stor påse med brända mandlar. Vilka minnen detta vin väcker. Huset som äger 32 hektar i Priorato. Om jag inte minns helt fel så står Finca el Puig för ca 17 hektark av dessa 32. En del av stockarna uppnår en ålder av nästan 100 år i vissa av gårdarna. I detta är ålder från 30 upp till 90 år gamla stockar. När rankorna börjar uppnå en äldre ålder är det betydligt mindre frukt, men druvorna är enorm kraftfulla och ger stor kropp i vinerna. Priorats varma klimat och karga jordmån finner jag tydligt i vinerna. Blenden i detta vin består av 78% Garnacha Blanca och 22% Macabeo. Vinets utseende är bedårande med kraftig halmgul ton. Vinet ser ut att ha kommit in i sin första mognads fas men känns som det är lite tidigt. När jag ser tillbaka på mina notes ,så blir jag lite förvånad över hur snäll jag var i dofterna och smakerna, ett vin med denna kraft vet jag inte om jag provat på mycket länge. Doftsenariot lyder följande -Nötigt, rostade spanska mandlar, fet och krämig ”bakelse”?  Men samtidigt en fin frukt och mineralitet som följer vinets dofter genom min nos. För att övergå till smaken så är vinet minst lika stort som i doft, stramt,komplext men med charkiturier som Pata negra, Lomo och rökta korvar. Jag vill inte ha annat än feta Spanska Chariturier till detta vin och ibland har jag tur. In på ett fat kommer tunt skivad  Jamon Iberico de Bellota, underbart tempererad. Ett enkelt val till detta vin, med ett sådant stort och komplett vin är det onödigt i mitt tyckte att blanda in för mycket på tallriken och därför funkar enbart en stor mängd ”skinka”. Sältan och den läckra feta smaken som jag finner i min Pata negra dämpar ner alla smaker i vinet, och får vinet att känna sig lungare.

Kommentarer

Populära inlägg