Virtuous Vodka- Midsommar


Sea Buckthorn
Riktigt guldaktig ton med klar nyans och tydlig, kryddig doft av havtorn. En mogen antydan sticker till i näsan över att havtornen inte har fått den syrliga doften utan den lite mer solmogna och tunga doft som havtorn kan få. Smaken är tydlig i sin smakpallet och proppad av mängder med c-vitamin. Alkoholen är tydlig och ren. Min tanke här är att jag vill dricka denna dryck relativt sval för att dämpa "sötman" och ta fram frukten. Min sammanfattning är jag sippar på denna sprit till den kryddade sillen med brynt smör och öländsk färskpotatis.

Ginger
Med sin grumliga och dova palett så gör mig kulören inte avskräckt utan mer nyfiken hur denna sprit kommer att göra sig i min gom. Första doften är asiatisk för mig och det kommer en hetta som gör sig tydligare och tydligare på näsan ju mer jag sniffar. Det roliga är att dofterna är rena men samtidigt väldigt stora. Smaken är enormt packad med ingefära och hetta, stor i doften men större i smaken. Lång och behaglig som gör sig till rätta i kyld version. Sammanfattningen för denna sprit blir, drick i små ymniga snuttar till sillen som är inlagd med koriander och chili, smörstek potatisen och avsluta med färsk dill och några droppar soya. Dessa svenska droppar gillar en kultur med asiatiska och påtagligt heta smaker, var inte rädd för att salta lite extra för att dra ner styrkan på alkoholen.

Chili
Är detta Virtuous mandomsprov? Med en klar och snygg palett gör jag mig inte så stort besvär över att titta och se på färgen utan vill nu på ett hjärtligt sätt bli vän med denna bjässe till sprit. Tydligare chilidoft har jag inte upplevt i mitt 15-åriga dryckesliv. Känner direkt att detta kommer bli en match där jag kommer att hamna i underläge direkt. Smaken är ärlig, det är det första jag tänker på. Hettan är syndig och brottar ner den ena smaklöken efter den andra. Ett uns av sötma lägger sig längst bak på tungan men hettan på tungspetsen ger sig inte. Vet inte om jag skall skratta eller gråta men gör givetvis det första och intar en slurk till. Laddar min gaffel med vitlökssill med mängder av fet fransk crème fraiche och ett bakat ägg till en temperatur av 61 grader. Behöver allt protein och fett jag kan ta till mig för att ens tänka tanken att ta ner denna Beste! Efter en stund så känns det som att vi kommer överens och som pricken över i:et så drar jag några droppar citron över min andra gaffel. Vips så är den mesta hettan som borta och fram kommer nu en elegant snygg sprit!

Bitter Lemom
Återigen så ser jag ner i glaset och ser en klar sprit som jag nästa kan spegla mig i. Vackert! Doften är ren och tydlig, något som genomsyrar alla de provade dryckerna. Att det som står på flaskan, doftar den och smakar verkligen. Min nos träffar nu på solmogen och söt citrus, limen känns precis som den jag hade utanför min terrass nere i Spanien. Jag kunde gå ut plocka en eller två, dela upp, slå på en god sprit och en drös med stora isbitar. Den känslan får jag från i detta glas. Smaken är även här snygg och ren. Mitt intryck blir att denna sprit kan kännas ensam och träffar gärna nya smaker på tallriken. Jag avnjuter denna sprit med nygrillad makrill skurna i små filéer penslade med citron, smör och gräslök. Serverar med en kall sallad med riktigt små nypotatisar som gottat sig med kapris och hackade sardeller utgör sig denna kombo löjligt bra.

Rasberry
Vackert röd i sin palett som att landa med hela huvudet i en stor korg med mogna röda bär. Det är så man känner för att göra när jag intar första doftkontakten med denna sprit. Min andra tanke blir, tänka om denna sprit hade fått stå längst fram i barernas hyllor och serverats i stor kupa med massor av is, ett par stänk angostura, någon centiliter nypressad citron och sedan toppas med riktigt kallt soda vatten. Spritens hetta samt smaken av hallon förhöjs med citrusen, angosturan. Vilken löjligt god sommarhit, skulle till och med kunna ställa till med stordåd i de riktigt heta barerna. Eftersom jag nu sitter vid mitt matbord och har en panel med mig denna afton så äter jag givetvis något till denna dryck med men nu har vi kommit så långt att jag tar in en stor skål med Eton Mess. Krossade maränger, smulor av äldre kaka, mosade röda bär och krämig fet lantgrädde. Snacka om att spriten förvandlades från en dryg Sture stekare till en angenäm fin liten bonde från Öland.

Vanilla
Sista spriten som skall provas i afton. Att kombinera sprit och mat är ett nöje, för många ett svårt spel men med lite tanke bakom och en finurlighet så är det busenkelt. Har slutat med att upprepa mig över att spritsorterna är ”klara”, snygga och rena både i doft och i smak. Sprit med stora dofter och smaker behöver fett och onyttigheter för att dämpas och upplevas på ett elegant sätt. Tänk dig själv vad du vill ha efter en afton ute bland drinkarna och härliga människor. Jo, en större portion med pommes, dräpande fet burgare eller såsande stark kebab. Detta vill man endast ha för att kroppen skall försöka binda spriten i kroppen. Så som en vanlig sommelier som mig så intar jag fettet samtidigt som jag njuter av spriten. För att tydliggöra vissa ting så vill jag påpeka att jag kanske använder andra former av fett än vad som finns i burgare och pommes, visst låter det busenkelt! Vi har hittills druckit spriten med sill, grillat och med sötsaker och kommer nu att ta detta ett litet steg till mot det sötare. Att göra en liten mördegskaka som jag fyller med en kola gjord på kondenserad mjölk, rostade spanska mandlar och några droppar av min egenhändigt gjorda björksavssirap så utgör sig denna kombo som kvällens bästa. Jag vill med detta endast tacka mig själv som genomgått denna kväll med mycket trevliga människor, grym mat och fantastisk sprit från Virtuous Vodka. 

Kommentarer

Populära inlägg