2009 Contratto Blanc de Blanc #Enjoywine

Jag börjar med att gilla värmen vi har i vårt vackra avlånga land, men förstår till fullo de som tycker det är outhärdligt med värme böljan, snart är det snö och minusgrader, då är det inte bra det heller. Svensken är tvåsidig på så sätt, betala 30 tusen för familjen en vecka till Mallorca med all Ink, den resan bokar familjen för att komma till värmen. Eller så njuter vi enklast av att ha värmen hos oss där vi är och lever, slappna av blunda och ta din kalla lemonad (hade Ni varit på holmen så hade det varit en öl eller en paraplydrink). Tänk, detta är ju minst lika bra som Kanarieholmarna, skillnaden är att Ni har massa gnälliga svenskar runt omkring er istället för palmer som vajar, vad är bäst?

Äta bör man annars dör man, och det är något jag håller hårt på, sen att de skräddarsydda skjortorna snart är för små är ett smärre problem, Gastronomi är gott! Precis hemkommen från Frankrike, en vecka i Alsace och Bourgognes med de bästa vinmakare, har jag fått en intressant uppdatering om vad som händer och kommer att ske!
Denna kväll kände både jag och Miss E att vi saknat det Asiatiska/Svenska köket, så fram med ris, fisk, räkor och sushi rullarna. Kommer inte på långa vägar att kunna säga att jag är duktig på sushi, det är kopiöst svårt att tillaga dessa bitar korrekt, och det är det som gör det så roligt att bara kunna få prova på och trixa med allt från ris till vinäger och ”koktid”. Ibland smakar det bra och ibland mindre bra, men jag lär mig alltid något på vägen. Tre smaker skulle det bli och låt mig presentera på Svenskt vis
 Nigiri med Salma lax, Räka och Maki på tonfisk, chili! 

I glaset till denna enkla men goda första servering häller jag upp två stora glas (Champagne Riedel) med ett bubblande vin från Italien. Vinet kommer från Framgångsrika och inte minst lika galne familjen Rivetti! (Jag är stor fan av familjen)

”Contratto är Italiens äldsta vinhus när det kommer till framställande av vin enligt champagne-metoden, de var i början av 1900-talet det självklara valet för Vatikanstaten och flera av Europas kungahus. Sedan juni 2011 ägs och drivs Contratto av la Spinetta med den champagnetokige Giorgio Rivetti i spetsen, Giorgio har alltid älskat champagne och är själv representant för några av de främsta champagneproducenterna i Italien. Hans dröm att själv få sätta sin prägel på stora kvalitetsdrivna mousserande-viner har nu blivit verklighet”

Finner sto prägel av Giorgios fingrar och filosofi i vinet, det är inte svårt att undgå. Vinet levererar en charmerande stil och elegans men med mycket kropp och finstilt i både syra och mineralitet. Vinet som görs enligt Metodo Classico -Vino Spumante di Qualità. Vinet har fått vila i minst 30 månader på jästfällningen innan degorgering. Vinet skall inte jämföras med champagne, enbart för att det är två helt olika viner, mycket bra på två vis enkelt uttryckt. Sushin kommer in som på ett dansgolv (tungan) möts av en frisk frukt och elegans av vinets primörer av grön frukt. Wasabin den oäkta denna gång, men har sin hetta och det tycker de små fina bubblorna om (hettan) och fisken smakar helt plötsligt ännu mer och räkans sötma frågade direkt chans på vinets lite brödiga stil och fick till svars, ett ruggande JA! För att avsluta denna smaksensation med tonfiskens Umami och fetma från chilimajjon är historisk i smaker tillsammans med syran och den unga torra stil vinet har. Som alltid gillar jag att leka med de primära smakerna i både vin och mat. För att inte ställa till det för mycket i vårt inrutade levande med mat och dryck i Sverige så tänker säkerligen många, varför väljer de inte en bättre Riesling eller en Pinot gris som första vin, det passar ju så bra med asiatisk. Absolut stämmer detta, men det jag glömde ta med i serveringen är att jag använder mig av mer subtil och Umami berikad soya, de tillhottade algerna (Goma Wakame). Men det absolut viktigaste är ingefäran och limejuicen som fick parera smakbroar mellan rätten och vinet denna gång!


”Finner vi syra i vinet så vill vinet finna syran i rätten” 

Kommentarer

Populära inlägg