Vem sa att jag har ett YRKE?



Fredag idag igen! Ledighet för de vanliga dödliga och nu ”börjar” veckan för oss som vigt våra liv till att vara Kock, kypare sommelier eller vad som inom vårt YRKE! Läste en artikel i dag om att arbeta som kypare inte är något YRKE längre! Kanske stämmer och jag gillar att Andreas tar upp ämnet! Jag är skolad av Grand Hôtels klassiska serveringskola, Tore Wretmans, Josef Wiechl, Eriks Lallerstedt och Johnny Johanssons klassiska köks händer. Jag är ”formad” av De absolut bästa vinkunniga människor i detta land om inte i hela Europa. Jag har svettats timtal med att lära mig servera från tunga silverfat, skalat säckar med lök och skivat tonvis av sill. Men det enda jag tänkte på när jag stod där längt bak och längts ned i rangen, att en vacker dag kommer jag stå längst fram i ledet och leda. Och det är det jag gjort i många år och kommer att göra det massor med år framöver. Tro för F-N inte att du kan halka in på ett bananskal, ha en stolthet för det DU gör, ha en respekt för de människor du jobbar med, lyssna och lär, erfarenhet är inget du köper eller läser dig till, det är något fint du får med åren! För jag har ett YRKE och det är inom Restaurang!


Skål och trevlig helg! Ses på tisdag då det kommer mer om helgens viner och middagar! 

Kommentarer

Populära inlägg