2013 Baladin Nazinale Raccolta Lappolo

Påsken! – Ja just de ja, den långa sköna helgen med onyttig Gastronomi och mindre bra godis. Hörde på morgonen att vi svenskar kastar i oss 1 kg/person godis under denna helg, snacka om folkhälsans stora problem. Min stora fråga är vad som skall korkas upp, vad skall dekanteras, vilka glas, är det rätt karaff, hur kommer svärfar se på mig om jag använder 1930 Gordons Gin Special Dry istället för Corsair Gin? Håller äggen 61,5 grader eller 62,0 grader kommer detta att ändra min smakpalett gällande om jag dricker den utsökt tempererade Hallandsfläder, före jag provat av ölen som skall serveras till pilgrimsmusslan, tänk om romsäcken inte rimmats tillräckligt länge för att hålla i smörbadet. Dagens I-landsproblem är fan inte bra alltså. 
Eller så lutar jag mig enbart tillbaka i den skönt nersuttna och perfekt sekel slitna Chesterfields fåtölj låter min livskamrat Jeffrey (Beigeln) hoppa upp och lägga sig skönt, höra den sprakande brasan och låta de friska vindarna från den öppna balkongdörren få bli mitt tillfredställande. Bredvid mig på står nu en stor kupa fylld till bredden. Nu tänker alla att det givetvis är en Cognac från huset A.E. DOR men så är inte fallet, klockan är ju bara tidig eftermiddag, man kan ju som lagom tråkigt svensk inte dricka starksprit så här tidigt på dagen. 
I glaset finner vi nu en kvalitets öl från Italien. 2013 Baladin Nazionale Raccolta Luppolo. Enjoywine står för denna bryggd och jag kan inte annat än tacka och bocka. Vilken fräschör jag finner i ölen, det bara fylls på med citrus och kryddor som rosmarin och backtimjan. Otroligt balanserad öl med lätt krämighet. Beskan är med hela vägen och ölen har ett avrundade slut tack vare humlen. Vet att humlen inte odlas långt från Bryggeriet. Ölen har fått kryddats med bergamott och korianderfrön. Ölen skall drickas nu, lär inte vara några problem att låta ölen vila någon tid i källaren, men vänta inte för länge, den är för god för de.

Det är så Påsken skall börja, och varför inte nu bara öka i livsnjutning och kärlek till Gastronomi och kvalitets dryck.  Hittar ölen det gör Ni på Systembolaget. Nr 11822 Var av en peng på 79,50 kr Njut idag det blir inte bättre i morgon! Glad Påsk.

Teo Musso, mannen bakom Baladin föddes 1964 i Carrù, en liten by i Langhe, Piemonte. Familjen har en lång tradition av att bruka jorden och hans far är vinmakare. 1986 öppnade Teo Le Baladin, en pub som fokuserade på musik och öl. Han lyckades samla ihop över 230 olika ölsorter från hela Europa. Efter att ha träffat, och praktiserat med, Jean Louis Dits från Brasserie à Vapeur och Christian Van Verbeerk från Chimay blev Teo sugen på att börja brygga sin egen öl. 1996 föddes så Birrificio Le Baladin; tillsammans med ett antal andra Italienska mikrobryggerier (Birrificio Italiano, Centrale Della Birra, Birrificio Lambrate, Vecchio Birraio, Beba…) var Teo en viktig del av den moderna Italienska mikrobryggerirevolutionen. Man växte snabbt från det lilla brygghuset som klarade av 5hl, till ett som 10hl, sedan 25hl och nu har man ett nytt bryggeri.

Teos inställning har alltid varit att öl ska drickas till mat. Han använder en liten mängd humle, då han hävdar att humle inte fungerar speciellt bra med mat, och experimenterar mycket med mältning, jästsorter och kryddor. Le Baladin är helt självförsörjande på malt och de arbetar ekologiskt.

Kommentarer

Populära inlägg