2011 Pinot Noir Gerhard Markowitsch

Att Österrikarna leverera bra viner är inget tvivel om, att de röda vinerna är på topp, det gör det hela bara ännu roligare. En tisdag som denna så skall jag korka upp en ny flaska från Enjoys stora och väl fylla portfölj. 2011 Pinot Noir Gerhard Markowitsch. Gården finner vi i den ”varmaste” delen av Österrikes vinrike, och då är vi i Carnuntum. Regionen finner vi efter en halvtimmes bilfärd från Wien.
Utseende: Dov, ren, klar, oxblods palett, inte nämnvärd kant eller kärna att beskriva.
Doft: Blir redan här överrumplad över hur stor frukten är i nosen. Finner mogen bärighet i form av körsbär, björnbär och lätta fattoner. Med andra ord ett rent och välgjort vin!
Smaken: Lika stor och mycket av allt från nosen, solskens varma jordgubbar intill hönshuset! Viss aromatiska drag finns med över hela gommen och vinet har en välstämd syra och fruktighet.
Sammanställning: Detta är ett vin som behöver mat, som alla andra viner för att komma till sin rätt. Min första tanke är Gris sida från Dompa, Linderöd eller varför inte Rocklunda. Skulle sitta som en fläskläpp med en plommonvinigrette samt en vårlig sallad med primörer. Men som vanligt så kommer min Asiatiska ådra fram, och jag vill laga Anka. Steker denna fina Anka från kall panna så fettet får gotta sig ordentligt runt hela bröstet. Här använder jag mig av hela två ingredienser, Salt och peppar. Låter ankan vila sig i ugnen på 70 grader och får en innertemperatur på 58 grader max! Med krispig fettkappa draperar jag bröstet med en olja gjord på sesam, Satay och soya av högsta kvalitet. Skivar bröstet i tunna skivor och får fram en perfekt rosa köttglans. Vinet har ju kryddigheten och livlig ung röd frukt som gillar Asiens smaker och texturer, mängder med protein som kommer att uppfostra vinets än lite unga men påtagliga aromatiska sida. För att få fram en mer sensuell sida av vinet frukt, har jag gjort en kräm på morot och blomkål, låtit det hela sjudit en lång tid för att sen ner i mixern och monteras ner en klick smör och mjölk, resultatet en sammetslen krämig textur som med sina söta toner och lätt onytta lockar fram den fina frukt som vinet har. Eftersom jag gillar att experimentera och tycker inte att ta vägen rakt fram för enklaste resultat i smakens atlas, så får för mig att testa gränserna för vad vinet klarar av i smaker. Gör knyte av risblad, fyllda med stekt kokos, spenat, morot. Kryddat med soya och äkta wasabi. Knytets lite krisiga stil kommer från att jag la in ett kallt blad av romansallad. Resultatet av detta ”hyss” kan jag med stor glädje inse att vinet är med på varenda smak i rätten och är som en kameleonts och trollbinder både mig, Miss E och alla rättens smaker. Österrike och Asien är vackert att kombinera i köket. Låt er nu prova detta i var mans kök, för det är enkelt. Det är bara att njuta!

Vinet finner vi på nummer: Markowitsch Pinot Noir (nr 87686) Beställningssortimentet med en pris bild på ynka 139 kr!


Klimatet i regionen kännetecknas av kalla nätter, mycket varma dagar och en nästan ständig bris som blåser längs med Donau. Detta ger druvorna en lång mognadstid på rankorna. Tillsammans med en för Österrike unik jordmån som både är sandig och samtidigt mycket rik på kalk ges här ultimata förutsättningar för Pinot Noir, Zweigelt och Merlot. Idag domineras Carnuntum av röda druvsorter och framförallt då Pinot Noir.Gerhard Markowitsh är ledande vad gäller Pinot Noir i Carnuntum och därmed också i Österrike. Markowitsch bästa Pinot-viner kan jämföras med toppegedomarna i Bourgogne utan att skämmas för sig.

Kommentarer

Populära inlägg