Bistro Pastis ReCut!

Lördags eftermiddag och det är tid för en matbit innan vi entrar Kungliga Operan för att se uppsättningen av Trollflöjten. Det blir en tripp till den lilla Franska Bistron Pastis, en krog som jag bara hört goda utlåtanden ifrån så med glada förväntningar slår vi oss till bords. Äntligen en ”riktig” fransk bistro i Stockholm, jag kunde lika gärna ha varit på La Palette i Paris, vilken härlig känsla jag fick. Med ett varmt men lite vimsigt mottagande så fick vi vår meny och en vinlista. För första gången på länge så försvann jag inte direkt in i vinlistan, utan såg mig glatt omkring i den fina matsalen, en stor spegel på ena kortsidan, gjorde att den lilla ombonade matsalen kändes mycket större än vad den egentligen är!
”Cela se sent français. Je pourrais tout aussi bien pu être à Le Palette à Paris. Ce sera vraiment bon! Bon appétit”


Med en klassisk bistromeny så finner jag direkt de jag önskar, Råbiff på Franskt vis. Miss E har varit på Pastis innan så hon föreslår en liten kall bricka innan huvudrätten för att få något snabbt att stoppa i munnen. Min Madame väljer Moules Frites så vår beställning av maten gick fort. Så till den mycket spännande vinlistan som givetvis är fullproppad med goda viner från Frankrike och som en Frankofil som jag är blev det ett svårt val, men till slut så bestämde vi oss för en flaska 2011Domaine Chavy- Chouet ”Les Femelottes” och dra åt skogen vad bra. Det var en tid sedan jag provade dessa viner från Chavy- Chouet men insåg med en gång att det blev ett kärt återseende mellan oss. Men en härligt grön skimrande ton i sin utstrålning, doften är underbar klassisk Bourgogne. Mineralerna, den eleganta unga gröna frukten med ett uns av söta. Smaken är stor för ett sådant ungt vin, det breder ut sig som en Hermes pläd över min tunga och bombarderar den med friska och pigga smaker av frukt, den fina syran och den lilla smöriga tonen från de vinpiskande Öländska rapsfälten.

Medans jag kåserade runt i mitt vinglas så kommer den kalla plattan in med mängder av små goda ting. Här trängs en liten råbiff med en bakad getost packat med lomo, Chorizo, salami, rödbetor och oliver. Så enkelt men sprakande gott, vinet bara myste runt mellan de feta texturerna samtidigt som det älskar syran i osten och sältan från alla charkuterier.

Eftersom jag fortfarande letar efter den perfekta råbiffen så slår mig tanken att det kanske är här jag finner den. De klassiska tillbehören finns alla med på tallriken och den trevliga pigga salladen kommer in vid sidan om. Pommes frites är så krispiga och perfekt saltade så nästan att jag glömmer bort att det ligger en kall och fin råbiff framför mig. Så har jag avnjutit en god råbiff till i mitt gastronomiska liv, den var riktigt god med har ännu inte funnit den bästa!

Min Miss E försvann bakom den stora grytan med de nykokta musslorna, det bästa är när locket lyfts av och doften av hav, grädde och örter bara slår mot våra ansikten, magiskt. Sen var det tyst från hennes sida i en bra stund, men hon dök upp med ett leende av klass. Behövde inte fråga om det var gott, det syntes. Tyvärr blev det ingen dessert denna gång då vi insåg att tiden gick för fort och att den trevliga maten, vinet och sällskapet hade dragit ut på tiden, givetvis enbart i positivt bemärkelse. Så notan en snabb dubbel espresso och sen vidare mot Operan. Min slutplädering av detta besök blir, hit skall jag igen och det är snart och då ingen Opera skall sätta stop för att ta ut hela registret från Pastis till avec. Tack till alla på Bistro Pastis. Det känns att ni vet vad Ni gör och kan!

Kommentarer

Populära inlägg